Ældre programmer og æøå i seneste windows 10 (creator) 1703

Løst
Dette emne indeholder 9 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  AH 6 år, 6 måneder siden.
Oprettet af
AH
Abonnent

Hej Komputer for alle

Jeg bruger et ældre program (Navision 3.56A) som har virket upåklageligt frem til nu hvor seneste opdatering af windows 10 er kommet. Version 1703. Nemlig tegnene æøå

Alle hidtidige versioner af XP  win7  win8.1  win10 har virket. Alle tidligere win10 versioner virker.

Jeg har søgt mange steder om problemet som måske relaterer sig til noge med “non-unicode”

Mon i kunne hjælpe?

Alfred

 

Christian Bugge
Christian Bugge
Registreret bruger

    Hej Alfred

    Har du prøvet at køre programmet i kompatibilitetstilstand?

    Prøv som det første med fejlfindingsværktøjet programkompatibilitet: https://support.microsoft.com/da-dk/help/15078/windows-make-older-programs-compatible

    Med venlig hilsen

    Christian
    KFA


    AH
    Abonnent

      Desværre alle kompatibilitetstilstande er prøvet 🙁

      Alfred

      Christian Bugge
      Christian Bugge
      Registreret bruger

        Hej igen

        Så skal du nok have fat i en DOS-emulator af en slags, fx DosBox: https://sourceforge.net/projects/dosbox/

        Hvis det ikke virker umiddelbart, så prøv at køre kommandoen keyb dk fra vinduet inden du starter programmet. Hvis det ikke virker, så prøv også at køre chcp 865


        AH
        Abonnent

          Tak for dit svar, Keyb command hjalp ikke og det samme med chcp 865.

          Dos-emulator var interessant men navision er dog et windows program som åbenbart ikke kan køre under DOS.

          Men jeg kan bruge Dos emulatoren til andre ting så tak for henvisningen.

          se vedhæftede skærmdrop

          AlfredDosBox

          Christian Bugge
          Christian Bugge
          Registreret bruger

            Hej igen,

            Da jeg slog Navision 3.65 op, så det ud til at være et DOS program. Det er åbenbart ikke tilfældet.

            Det bliver under alle omstændigheder op ad bakke at få et så gammelt program til at køre, som det skal.

            Jeg vil anbefale dig, at installere en ældre version af Windows i en virtuel maskine, fx Oracle VirtualBox: https://www.virtualbox.org/


            AH
            Abonnent

              Mange tak Christian det er nok det der skal til eller blot en helt særlig maskine enten med Windows 7, eller med win 10 1503 som så bare må være uopdateret 🙁 .

              Tak for din hjælp.

              Alfred

              Christian Bugge
              Christian Bugge
              Registreret bruger

                Hej igen,

                Du kan prøve at tilføje følgende linje til c:\windows\system.ini:

                oemansi.bin=xlat850.bin

                 


                AH
                Abonnent

                  Hej Igen specielt til Christian Bugge

                  Mit problem er nu løst ved at rette genvejen til programmet.

                  Jeg fik løsningen fra et sted hvor problemet var nøjagtig det samme med ønonomiprogrammet

                  C5.

                  Sæt hak “forældet konsol” i egenskaber for genvejen.

                  Mange tak for dine mange råd.

                  Alfred

                   

                  Genvej


                  AH
                  Abonnent

                    Hej

                    Med den nye Fall Creator version 1709 build 16299.19 som havde release date d. 17.10.2017 er alt tilbage til det gamle, æøå virker på denne løsning og iøvrigt performer det gamle program bedre end nogen sinde. Mange timers søgen efter en løsning kunne være undgået…….

                    Forummet 'WINDOWS 10' er lukket for nye emner og svar.