Hej,
Min datters laptop PC fra HP var leveret med Windows 8, men senere opgraderet til Win 10. Den var nu begyndt at køre extremt langsomt, så jeg ville prøve at køre en skanning med Malwarebytes, men under opdateringen af Malwarebytes blev databasen ikke opdateret, så selve skanningen kunne ikke gennemføres og PCen reagerede ikke på at standse programmet.
Derfor blev jeg nød til at gennemtvinge nedlukning af PCen. Den ville så ikke genstarte. Efter flere forsøg kom Automatisk rerarations programmet op at køre. Fosøgte med systemgendannelse, men blev ikke gennemført fejlkode (0x80070091).
Fra komando promt kørte jeg sfc/scannow og efter 100% complete, angav “Windows Resource Protection could not perform the requested operation”.
Umiddelbart ser det ud til at jeg skal geninstallere win10? men jeg har ikke produktnøglen eller resque CD.
Mvh/Carsten Møller
Når Du har installeret Windows 10 en gang, finder den selv nøglen, når Du geninstallerer.
(Vel at mærke, hvis Du har opgraderet den fra en tidligere version af Windows)
Har selv en 6 år gammel bærbar og har måttet gøre det flere gange. Du får muligheden at beholde filerne, som er på den eller starte helt uden dem.
God arbejdslyst.
Hej Carsten,
Det var mystisk. Jeg kan huske, at jeg havde svaret på spørgsmålet her tidligere. Der er åbenbart gået noget galt
Hvis du har opgraderet til Windows 10 fra en tidligere version af Windows, har du nu en Windows 10 licens hos Microsoft, som er knyttet til din hardware. Efter en geninstallation vil Windows i langt de fleste tilfælde være i stand til at aktivere sig selv, og kræver ingen produktnøgle under installationen.
For at undgå problemer vil jeg imidlertid anbefale dig at sørge for, at Windows 10 licensen på computeren er kædet sammen med en Microsoft-konto. På den måde vil Windows altid kunne genaktiveres, også selvom der er sket hardware ændringer, eller hvis Microsoft af andre årsager ikke længere på baggrund af computerens hardware kan finde en gyldig licens.
Med venlig hilsen
Christian
KFA
Tak for svar,
Har nu kørt nulstilling af PCen og det hjalp, da jeg nu kan starte windows på normal vis. Kørte herefter Adwcleaner hvor der blev fundet 27 trusler og herefter kørte jeg Malwarebytes Anti-malware programmet, hvor der blev fundet 111 trusler. til sidst søgte jeg efter windows opdateringer, hvor der var 13 tilgængelige opdateringer.
Spørgsmål: Min datters PC køre .”kun” win 10 vers. 1607, hvor min egen PC køre win 10 vers. 1703. Hvorfor opdateres min datters PC ikke til vers. 1703?
Mvh/Carsten Møller
Det kan skyldes et problem med Windows-opdateringer. Prøv følgende:
1. Højreklik i nederste venstre hjørne, klik på Windows PowerShell (Admin), og bekræft.
2. Indsæt kommandoen dism /online /cleanup-image /restorehealth og tryk Enter.
3. Når kommandoen er fuldført, kør skriv sfc /scannow og tryk Enter.
4. Når System File Checker (sfc) er færdig, genstart computeren.
5. Opdatér herefter Windows 10 via siden her: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Tak for svar,
PC er nu blevet opdateret til vers. 1703. Komandoen dism/…. blev ikke gennemført, da den var ukendt?? men opdateringen lykkedes, men tog adskillige timer.
Med venlig hilsen
Carsten Møller
Hej igen,
Grunden til DISM kommandoen ikke virkede, er sandsynligvis, at der ikke var mellemrum før hver enkel skråstreg.
Godt det virker. Vend endelig tilbage med et nyt indlæg, hvis du støder på problemer igen.
Med venlig hilsen
Christian
KFA
Hej
Da jeg startede min computer op her til eftermiddag, meldte den, at den ikke havde startet Windows op korrekt, hvorefter den gik i gang med automatisk reparation og diagnosticering af computeren.
Den standser dog ved flere forsøg hele tiden op ved en blå skærm, hvorpå der står:
Automatisk reparation
din pc er ikke startet korrekt mm.
og den viser mulighed for: genstart eller avancerede indstillinger
MEN… Jeg kan ikke kontakte pc’en skærmen er død og musen virker ikke
Så kan jeg tage strømmen og starte op igen …. men med det samme resultat.
Hvad kan jeg gøre??
Hej du kan prøve at se på disse sider.
https://support.microsoft.com/da-dk/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode
https://support.microsoft.com/da-dk/help/14238/windows-10-troubleshoot-blue-screen-errors
pøj pøj med jobbet !
ps. Jeg har måttet gøre det nogle gange, men (bank under bordet) nu spinder min gamle Asus som en mis.
Især efter jeg har fået iObit værktøjer fra fordels siden til at fjerne skidt, de-fragmentere, opdatere drivere og har fjernet gamle programmer.
Jeg har nu haft tid til at prøve begge ovennævnte adresser, men jeg kan jo på min stationære (som det handler om) ikke komme videre fra den blå skærm uanset hvad jeg gør. Så jeg kan ikke køre troubleshoot mm. eller starte op i fejlsikret tilstand. møjirriterende. So What????
Hej, har lige haft blå skærm i forgås. Jeg slukkede for l….tet. Lod den stå til næste dag så nu kør den igen.
Tror at du er nød til at få hjælp af en prof her på forum. jeg er jo bare en gaammel pige, som ved lidt og opgiver ikke så let.
For mig er det ikke nemt at hjælpe, når jeg ikke har fysisk kontakt med din pc.
Håber du får hjælp til dit problem.
Ha’ en god dag trods alt.
Hilsen
Saida