Kan filmformatet 1,66:1 vises korrekt på skærm (fjernsyn og/eller PC)?

Løst
Dette emne indeholder 5 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  kaj-emil 4 år, 1 måned siden.
Oprettet af
kaj-emil
Abonnent

På mit fjernsyn (et Sony Bravia 50″), DVD-afspiller (Sony (HDMI)) og PC (VLC (program)), ser skærmbilledet således ud for filmformatet 1,66:1, andre filmformater det være sig 4:3 (1,33:1), 2,35:1 etc. vises korrekt.
Mine skærme er alle i formatet 16:9.

På PC’en med programmet VLC har jeg prøvet at justerer:
Ved at gå op på fanebladet Video og ned til Beskær og 16:9 fås fuldskærm.
Ved at gå op på fanebladet Video og ned til Højde-bredde-forhold og 16:9 fås:
(Det samme gør sig gældende for fjernsyn og DVD-afspiller).

Et korrekt skærmbillede ser således ud i filmformatet 1,66:1. De lodrette kanter måler hver især 36,67 mm på en 50″ skærm.
(For nylig så jeg en film på TV2 Charlie “Nyhavns Friske Gutter”. Det var det nærmeste, jeg har set med korrekt visning, her var de lodrette kanter 18 mm (50″ skærm).

Jeg har lavet et regneark, der viser meningen.
Værdierne kan ændres i de 3 gule felter.
Hvis a’ i Billede på skærm er mindre end a’Skærm skal der være Lodret kant på skærmen.
Hvis a’ i Billede på skærm er større end a’Skærm skal der være Vandret kant på skærmen.
Regnearket er ikke beskytte.

Håber nogen i panelet har et svar på dette.

Med venlig hilsen

Kaj-Emil

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Hmm, filmformatet 5:3 er ikke et af de standardiserede. Jeg tænker, at skærmen også har forskellige indstillinger? Der kunne være en kombination, der får det til at falde helt på plads.


    kaj-emil
    Abonnent

      Hej HenrikClausen

      Tak for svaret men tjaa jeg forstår ikke hvad du mener.

      Filmformatet 1,66:1 er et standardiseret format se her:

      http://www.biografinfo.dk/cm4/

      Mit spørgsmål går på om (biograf)formatet 1,66:1 kan vises idag på en hjemmecomputer, hvor billedet er formateret korrekt.

      Med venlig hilsen

      Kaj-Emil


      kaj-emil
      Abonnent

        Problemet er løst.

        Her er hvad jeg gjorde:

        Filmen blev konverteret i Freemake Video Converter (fra DVD til .mp4), og derefter lagt ind i programmet Adobe Premiere Elements 11.0.

        Der højreklikkes på billedet (der fremkommer) og venstreklikkes på Safe Margins.

        Billedet føres op til den øverste kant (den nederste kant følger med) og det ser således ud.

        Der er her højreklikket på billedet og venstreklikket på Safe Margins (for at fjerne stregerne).

        Filmen bliver gemt i HD 720p 25 (MPEG).

        Til sidst brugte jeg programmet Freemake Video Converter til at konverterer MPEG filen til .mp4, som jeg bruger i mit fjernsyn (filen fylder 2,368 GB).

        Det virker perfekt.

        Med venlig hilsen

        Kaj-Emil

        HenrikClausen
        HenrikClausen
        Komputer for alle

          Tak for den glimrende vejledning – og angående misforståelsen om standardisering mente jeg i computersammenhæng.


          kaj-emil
          Abonnent

            Hej HenrikClausen

            Tak for svar, der er ingen misforståelser, det var et rigtigt svar du gav, det skulle bare lige sive ind hos mig.
            Forøvrigt er det sjovt, at læse Biografinfo (linket jeg vedlagde sidst) man kan vist godt sige, at forfatteren ikke er særlig begejstret for formatet 1,66:1 for at sige det mildt.

            Jeg har lige en tilføjelse.
            Det er en omvej, at gå omkring Safe margins man kan behøver bare at venstreklikke på billedet, og så fører billedet op til øverste kant.

            Det ser således ud.

            Med venlig hilsen

            Kaj-Emil

            Forummet 'ANDET COMPUTERUDSTYR' er lukket for nye emner og svar.