Synology nas DS220J62-25426

Løst
Dette emne indeholder 13 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af HenrikClausen HenrikClausen 3 år, 9 måneder siden.
Oprettet af
aage
Registreret bruger

Jeg har lige købt og installeret denne NAS. Jeg kan se den når jeg går ind i netværk under andre og medie enheder. Hvis jeg dobbelt klikker på en af dem, så kommer jeg ind i hovedmenuen hvor jeg har installeret en del af de programmer man kunne. Så er der bare spørgsmålet? jeg kan jo ikke se den inde på min pc med de harddiske jeg har tilknyttet. Hvordan kommer jeg ind og flytter / kopiere filer over til min NAS og hvordan kan jeg se de 2 harddiske der er på den. Jeg er måske dum, men jeg kan jo ikke bruge den til noget, når jeg ikke ved hvordan jeg skal bruge den. Jeg kunne slet ikke se den, da den blev tilsluttet, så jeg satte den direkte til min pc og der kunne jeg så starte op.

Jeg kunne ikke opsætte den da jeg havde installeret og formateret min NAS. Den ville have et servernavn og det havde jeg ikke, da den jo var tilsluttet uden om min router der er med simkort og hedder Huawei B535.

Hvem kan på en let forklarlig måde skrive hvad jeg skal gøre for at kunne bruge den.

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Hmm, her er lidt af hvert at se på…

    Lad mig starte med at notere, at de to harddiske vil fremstå som et enkelt drev på netværket. De to diske sørger for at alt indhold er duplikeret, så det overlever selv hvis en af harddiskene bryder sammen.

    Det med routeren forstår jeg ikke helt. NAS’en skal have en netværksforbindelse til routeren, og i den sammenhæng er det ikke vigtigt om routeren bruger ADSL, fiber eller en mobilforbindelse. Routere har normalt fire porte, og NAS’en skal tilsluttes en af dem.

    At dobbeltklik på NAS’en i Stifinder går til administrationssiderne finder jeg også lidt irriterende, men det er normal opførsel. Og det er herinde, du skal oprette et ‘Share’, hvor du deler en mappe ud til netværket. Det giver en adresse af denne type:

    \\NavnPåNas\Mappe

    Når det er delt, kan du indtaste navnet i Stifinder. Her vil du blive bedt om brugernavn / adgangskode til NAS-mappen, og derefter kan du se dens indhold i Stifinder.


    aage
    Registreret bruger

      Jeg mener at jeg har fundet nogenlunde ud af at bruge den til at kopiere filer op til den, men det er da meget besværligt, jeg kan jo ikke bare flytte filer frem og tilbage og opdatere de kopierede filer. Den burde jo ligge i stifinder hvor jeg bare kan flytte filerne frem og tilbage.

      HenrikClausen
      HenrikClausen
      Komputer for alle

        Kan du ikke se den i Stifinder ved at angive en netværksadresse, som jeg nævnte?

        Hvis den kan ses i Stifinder, kan du tildele mappen et drevbogstav, som på lokale harddiske.


        aage
        Registreret bruger

          Jeg kan godt se den i stifinder under netværk og jeg kan kun oprette en genvej til skrivebordet, og det er hvad jeg har gjort. Når jeg dobbeltklikker på genvejen , så kommer jeg ind i hovedmenuen hvor jeg klikker på File station, så kommer jeg ind til de mapper der ligger på menuen, blandt andet den mappe jeg har oprettet, der kan jeg så gå ind og uploade mine dokumenter m.m. Der er også en mappe med billeder , videoer, musik og home.

          Der findes vel ikke en brugsanvisning på Dansk hvor jeg kan læse alt om opsætning og brug af den, noget lignende Synology for dummies.

          HenrikClausen
          HenrikClausen
          Komputer for alle

            Det, du ser der, er selve NAS’en, ikke netværksdrevet. Der er det korrekt at det sender dig til administrationssiderne. Du har brug for at indtaste en adresse i Stifinder, med det navn, du har givet enheden. I stil med:

            \\AagesNAS

            Det giver en oversigt over de mapper, der kan deles over netværket. Så kan du højreklikke på dem, du har brug for, vælge Tilslut netværksdrev, og tildele drevbogstaver. Det ser sådan ud:


            aage
            Registreret bruger

              Når jeg klikker på netværk, så kommer der bare aages pc frem med nogle mapper og ingen af de mapper viser min NAS, Kan jeg have gjort noget forkert helt fra starten, da jeg startede opsætningen, jeg kan heller ikke huske hvad navn jeg gav den, jeg vidste ikke det havde nogen betydning. Kan jeg formatere den og starte helt forfra med opsætningen, og hvordan gør jeg så det.

              HenrikClausen
              HenrikClausen
              Komputer for alle

                Hej Aage

                Der er næppe noget væsentligt galt med NAS-opsætningen. Jeg kender Synology, og ved at deres system ikke lige er til at sætte forkert op. På dens administrationssider kan du gå ind under Delt mappe, der vil som standard være en håndfuld mapper, der er tilgængelige på netværket – se første skærmskud herunder.

                Se så under Netværk. Her vil NAS’ens navn på netværket fremgå. I skærmskud to bruger jeg KomputerNAS som eksempel. Og det gør at den kan findes på netværket ved at indtaste dette i adressefeltet i Stifinder:

                \\KomputerNAS

                Store/små bogstaver er ikke vigtige. Hvis du har opsat en adgangskode, skal den indtastes.

                Nu kan du se de delte mapper (som i første skærmskud) i Stifinder. Og højreklikke på dem for at oprette permanente forbindelser med drevbogstaver. Det kan du se i tredje skærmskud.


                aage
                Registreret bruger

                  Jeg må nok indrømme, at det kan jeg ikke finde ud af. nu har jeg gjort hvad de skrev til mig, og mener jeg har fulgt vejledningen, men det hjælper ikke noget. Jeg har taget nogle skærmskud du kan se på hvor jeg gør noget forkert.

                  HenrikClausen
                  HenrikClausen
                  Komputer for alle

                    Tak for de gode skærmskud. Har du indtastet dette i adresselinjen i Stifinder:

                    \\Aagesnas

                     


                    aage
                    Registreret bruger

                      Jeg indtastede det søg i stifinder, det skulle altså være adresse linien, det vil jeg prøve når jeg kommer hjem til min pc.


                      aage
                      Registreret bruger

                        Jeg glemte at skrive hvordan jeg skriver bagflash tegnene på tastaturet.


                        aage
                        Registreret bruger

                          Det lykkedes at få det til at virke når jeg skriver det i adressefeltet. Nu mangler jeg kun svar på om jeg bliver nødsaget til at gå i tegnoversigt for at finde backflash tegnet.

                          Jeg takker mange gange for din tålmodighed med mig.

                          HenrikClausen
                          HenrikClausen
                          Komputer for alle

                            Selv tak – og den bagudvendte skråstreg kan findes til venstre i tastaturet, i kombination med AltGr tasten. Hold AltGr nede, og tryk på den tast, jeg har indrammet i fotoet herunder. Det kan se lidt anderledes ud på din pc.

                            Forummet 'ANDET COMPUTERUDSTYR' er lukket for nye emner og svar.