BSOD ved opstart

Løst
Dette emne indeholder 7 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af HenrikClausen HenrikClausen 10 måneder, 1 uge siden.
Oprettet af
relisi
Abonnent

Windows-udgave på pc’en: 10
Beskrivelse af problemet:

Ved hver opstart – både fra almindelig start og slumre – får jeg den berygtede skærm, BSOD, med flg. fejlmeddelse:
Kernel_Mode_Heap_Corruption.
Når computeren så genstarter, er der normalt ingen problemer; enkelte gange skal den dog genstarte 2-3 gange.
Lidt sjældnere får jeg BSOD med flg: DPC_watchdog_violation.
Og også denne: Driver_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Jeg har forsøgt en del, fx hentet de nyeste drivere osv, men det løser ikke problemet.
Når man søger på nettet, får man altid et standardsvar: sørg for det hele er opdateret, brug diverse antivirusprogrammer og hvis dette ikke virker – geninstallér Windows eller køb en ny computer.
Jeg investerede i et program, Restoro, der skulle reparere diverse problemer, men det gjorde det blot værre, så man ikke kunne starte computeren op.
Er der nogen, der ved, om der er en løsning til BSOD – fx et program som giver flere informationer om tilstanden ud fra den meget kortfattede fejlmelding, som Windows viser. Det ville være rart at vide, hvilket eller hvilke programmer, der er årsag til problemet.
Hilsen Regnar Simonsen

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Hej Regnar

    Du har brug for programmet Blue Screen View:

    https://fordelszonen.komputer.dk/programmer/blue-screen-view

    Det dechifrerer fejlmeldingerne og kan fortælle, om det sker i en bestemt driver, i forbindelse med bestemt udstyr eller lignende.

    At du får forskellige fejltyper er foruroligende, det tyder på en generel fejl i computeren. En mulighed er, at der er kommet korrosion på ramklodserne, og det kan du gøre noget ved:

    Afmontér ramklodserne, og puds kontakterne med almindeligt printerpapir (deres mikrofibre er gode til formålet). Sæt dem i igen, og se om problemet forsvandt.


    relisi
    Abonnent

      Tak til Henrik; jeg har installeret Blue Screen View og får også lidt mere at vide.
      Fx tidspunktet for crash, fejlkoden (0x0000013a),  problemdriver (ntoskrnl.exe) og addressen (1b3ef0).
      Dette er dog meget teknisk og løser ikke umiddelbart problemet; søgning på nettet giver ikke meget mere.
      Jeg prøvede atter at køre programmet Restoro (i fejlsikret tilstand), men dette forårsagede, at jeg ikke kunne logge ind efter genstart. Jeg kunne slet ikke skrive noget i feltet under log-in.
      Fandt dog ud at at man skulle udskifte det trådløse tastatur med et med ledning. Musen virkede heller ikke.
      Mon der er nogen der ved, hvordan man reparerer et problem med driveren ntoskrnl uden at skulle geninstallere hele Windows 10?

      Hilsen Regnar

      HenrikClausen
      HenrikClausen
      Komputer for alle

        Ja, det er i sagens natur meget teknisk.

        NTOSKRNL er en central del af Windows. Så central at problemet næppe ligger direkte der.

        Mon du har et virtuelt netværkskort kaldet Hyper-V blandt dine netværksforbindelser? Det kan give det problem. I så fald er løsningen at slå den fra. Jeg vedlægger et skærmskud, der viser hvordan:


        relisi
        Abonnent

          Tak for forslaget; jeg har så vidt jeg ved ikke et virtuelt netværkskort. Under “netværk” er kun angivet Ethernet.
          Det er koblet til en router, Netgear, Nighthawk (Ninjas i Pyjamas edition).
          Jeg vil nu prøve forslagene på flg. side (melder tilbage senere):
          https://www.howto-connect.com/kernel_mode_heap_corruption-bsod-error-windows-10-fix/

          Hilsen Regnar

           

           

          HenrikClausen
          HenrikClausen
          Komputer for alle

            OK, det lader jeg fare. Andre har haft præcist den fejl, og løst problemet sådan.

            Har du prøvet mit forslag om at rense ramklodserne? Det har jeg repareret en del PC’er med.

            Der er desværre også den mulighed, at PC’ens elektronik har en defekt, der kræver at den skal på værksted.


            relisi
            Abonnent

              Hej Henrik oa

              Jeg har nu prøvet lidt af hvert, men det hjælper ikke – har dog ikke renset ramklodserne; problemet har taget lidt til; nu skal der som regel genstartes flere gange under opstart pga. blå skærm, ligesom det kan ske ved almindelig kontorarbejde.
              Nogle gange er den kablede mus ikke på ved start, så skal man starte igen.
              Jeg vil nu prøve at geninstallere Windows 10, selv det er noget bøvl at hente alle programmer fra nettet igen – mange er betalingsprogrammer, som man måske ikke lige kan geninstallere uden at skulle betale for dem igen.
              Men mange tak for de forskellige forslag.

              Hilsen Regnar

              HenrikClausen
              HenrikClausen
              Komputer for alle

                Hej Regnar

                Den mest sandsynlige årsag er desværre, at computeren har udviklet en alvorlig fejl.

                Og den bedste måde at undersøge det er netop at geninstallere Windows. God vind med det 🙂

                Du skal være abonnent for at skrive et indlæg