Net Speed kan ikke overstige 100Mbits

Løst
Dette emne indeholder 6 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af HenrikClausen HenrikClausen 3 år, 5 måneder siden.
Oprettet af
tomfrede
Abonnent

Windows-udgave på pc’en:  WIN-10 Pro
Beskrivelse af problemet:  Den indbyggede net adapter (RealTech) er begrænset til 100/100 Mbits båndbredde. Jeg har fået tildelt hastigheder på 300/60 Mbits fra min provider (YouSee), og jeg har derfor anskaffet en PCI  adapter, der angiveligt kan klare 1000 Mbits download – automatisk.

Som det fremgår af vedlagte registrerer maskinen ganske rigtigt min nye adapter (Intel), men vil fortsat kun køre 100/100.

Jeg aner ikke, hvordan man kan ændre på det.  Gør I ??

mvh./Tom
<div id=”mailtovinduetoModalMailPopup” style=”z-index: 1102;”>
<div id=”mailtovinduemodalToMailPopup”>
<div id=”mailtovinduemodalToCloseMail”></div>
<div id=”mailtovinduetoQuestionPopupMail”>What do you want to do ?</div>
New mail<button id=”mailtovinduebuttonCopyClipboard”>Copy</button><textarea id=”mailtovindueselectArea”></textarea></div>
</div>
<div></div>

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Det skyldes sandsynligvis det udstyr, der er mellem din pc og routeren, inklusive kabler. Det lyder underligt, at pc’ens eget netkort kun kan klare 100 mbit/s – hvor gammel er pc’en, og hvilken model?

    Ved en fejl kom jeg til at slette din vedhæftede fil. Vedlægger du den lige igen?


    tomfrede
    Abonnent

      Warning: strpos(): Empty needle in /home/forge/forum.komputer.dk/public/content/plugins/amazon-s3-and-cloudfront/classes/as3cf-plugin-compatibility.php on line 906

      Jeg havde faktisk vedlagt 3 filer. De er nu samlet i én PDF.  Computeren er fra 2017, samlet af DCS i Århus efter mit ønske.  Der er ikke noget udstyr mellem Ethernet adapteren (PCI) og routeren, der er YouSee’s nyeste og sidder kun 1m kabel væk.
      <div id=”mailtovinduetoModalMailPopup” style=”z-index: 1102;”>
      <div id=”mailtovinduemodalToMailPopup”>
      <div id=”mailtovinduemodalToCloseMail”></div>
      <div id=”mailtovinduetoQuestionPopupMail”>What do you want to do ?</div>
      New mail<button id=”mailtovinduebuttonCopyClipboard”>Copy</button><textarea id=”mailtovindueselectArea”></textarea></div>
      </div>
      <div>Vh. /Tom</div>

      Vedhæftede filer:
      HenrikClausen
      HenrikClausen
      Komputer for alle

        Ja, den adapter kan køre Gigabit Ethernet.

        Det må være kablet eller en switch, der sætter grænser for hastigheden.


        tomfrede
        Abonnent

          I mellemtiden har maskinen (af andre grunde) været på værksted. Her kunne den uden videre køre 1000/1000, således at man må formode, at router og/eller udbyder har et problem. Det undersøges nu.


          tomfrede
          Abonnent

            Jeg er blevet oplyst om, at kablet til routeren skal være mindst CAT5E for at opnå GB hastigheder. Et sådant kabel har jeg anskaffet, og strakt var problemet løst.

            Sagen lukkes.

            HenrikClausen
            HenrikClausen
            Komputer for alle

              Ah. Jeg havde helt glemt, at der findes kabler, der ikke er mindst CAT5 – jeg er selv ved at gå over til CAT7, fordi der kommer hurtigere netværk.

              Det springende punkt her er, at CAT5 (og CAT5e) har flere ledere, og det er nødvendigt for at komme op på gigabit hastigheder. Det lille ‘e’ i navnet betyder ikke helt så meget, det er bare en indikation af, at kablet generelt er af bedre kvalitet. Mange CAT5 kabler overholder faktisk kravene til CAT5e.

               

              Forummet 'DIN PC' er lukket for nye emner og svar.