Netværksforbindelsesprofilen er beskadiget

Løst
Dette emne indeholder 11 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  gin-95df3cbfa9 4 år, 6 måneder siden.
Oprettet af
gin-95df3cbfa9
Abonnent

Henrik Clausen har flere gange hjulpet mig med problemer med succes. Nu har jeg et særdeles væsentligt problem. Kører med Windows 10 med trådløs forbindelse til min netboks, og efter en opdatering fra Windows sker der det, at jeg, mens jeg sidder og arbejder på noget, pludselig får Windows blå side på skærmen, og derefter lukker computeren og genindlæser Windows. Det er jo ret irriterende, når jeg er midt i at skrive en Word fil, hvilken så går tabt…. Når så Windows igen er på banen, er der ingen internetforbindelse…. Når jeg så beder om en diagnose, kommer der denne besked “Netværksforbindelsesprofilen er beskadiget”. Jeg roder så med dette problem. Går ind på netværkskortet og diagnosticerer igen. Så står den længe og tygger på dette og kommer tilsidst frem med at den nulstiller Wi-Fi 3 kortet. Derefter kommer jeg igen på nettet men kun et par minutter, hvorefter jeg igen falder af….  En gang imellem kommer der også beskeden “Standardgatewayen” er ikke tilgængelig”. Mærkeligt nok kan jeg nogle dage gå på nettet hele dagen uden problemer, men så næste morgen har jeg efter at være på nettet i kortere eller længere tid, problemet tilbage. Håber dette kan løses, idet jeg nu har haft problemet igennem de sidste par uger op til mindst 20 gange.

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Blå skærm er en alvorlig sag. Det skyldes typisk, at en driver opfører sig dårligt, eller at en komponent i PC’en er i stykker. Er der nogen form for fejlmelding i den blå skærm?

    Du kan bruge Blue Screen View til at finde flere detaljer om, hvad der gik galt:

    https://fordelszonen.komputer.dk/programmer/blue-screen-view

    ‘Flere detaljer’ betyder i denne sammenhæng “Mange detaljer”. Du er velkommen til at lægge detaljerne ind her, så jeg kan søge efter nålen i høstakken.

    Det er dog helt oplagt at opdatere driveren til netværkskortet. Det kan gøres fra Enhedshåndtering.


    gin-95df3cbfa9
    Abonnent

      Jeg gik på mit program Driver Genius Pro og ledte efter drivere. Den lagde så 4 ind, heraf en som gav mig port F: igen. Den har jeg ikke kunne bruge længe til at overføre fotos fra min mobil, men da jeg senere ville bruge den, var den der ikke….. Jeg kan heller ikke bruge usb stik fra min mobil til min computer?? Nå, det er jo ikke det problem jeg har henvendt mig til dig om.

      Jeg gik så på BlueScreenView og den kom frem med 2 røde felter:

      NETIO.SYS+b8f8

      ntoskrnl.exe+1dae9

      Dette startede jeg på at skrive til dig i morges, og midt i dette kom der igen blå skærm og genstart….

      Jeg håber, at du får noget ud af dette.

      Med venlig hilsen

      gin

      HenrikClausen
      HenrikClausen
      Komputer for alle

        Den første fejlmelding er fra netværkskortet, den anden er fra Windows’ kerne. Af de to er det netværkskortet, det giver mening at gøre noget ved. Her kan du bruge Enhedshåndtering (højreklik på Start-menuen for at finde den) til at fjerne enheden, og så lade Windows finde den igen fra bunden.

        I Enhedshåndtering åbner du for Netværkskort, og finder et netværkskort kaldet ‘Ethernet’ (det præcise navn skifter fra maskine til maskine). Højreklik på det og vælg Fjern enhed. Derefter aktiverer du menuen Handling og vælger Søg efter hardwareændringer. Så finder Windows netværkskortet, og installere driveren igen.

        I øvrigt: Hvis du ikke bruger kablet netværk, kan du blot deaktivere driveren i stedet.

        Jeg vedlægger et skærmskud af, hvordan man fjerner en enhed:


        gin-95df3cbfa9
        Abonnent

          Hej Henrik,

          Tak for dit svar på mit problem. Jeg gjorde, som du havde skrevet, og det lavede mit kort om til Wi-Fi 2 i stedet for Wi-Fi3 og jeg kom på nettet. Det holdt desværre kun ca. 1 time – så kom der igen blå skærm og genstart af computeren.

          Fejlkode i BlueScreen View:

          avgStm.sys+e287

          NETIO.SYSa5528

          ntoskrnl.exe+1d19e9

          Hvad gør jeg nu??

          Hilsen fra gin


          gin-95df3cbfa9
          Abonnent

            Hej Henrik,

            Nu er det helt galt med nettet. I går kom jeg på i 1 time om eftermiddagen og faldt af. I dag lykkedes det mig overhovedet ikke at komme på. Der er overhovedet ikke adgang til nettet eller netkortet.

            Jeg havde en anden adapter liggende og satte den i. Satte dens lille CD til at downloade til Pc’en. Da jeg så gik på programmet, kom den frem med, at den ikke kunne bruges i dette styresystem. Er det sådan, at jeg skal købe en ny adapter, som passer til Windows 10?

            Jeg får jo jeres mails og læste om Windows opdatering der kan gøre, at man ikke kan komme på nettet. Det prøvede jeg så, men med negativt udbytte.

            Hvad med den anden fejl “ntoskrln.exe” ?

            Venlig hilsen gin

             

            HenrikClausen
            HenrikClausen
            Komputer for alle

              Jaeh, her tror jeg at det bliver nødvendigt at købe en ny adapter – de er heldigvis ikke dyre.

              Problemet ligger i driveren, altså det lille systemprogram, der får enheden til at fungere. Det er en programmeringsfejl, og hvis enheden er af ældre dato, bliver det ikke rettet.

              NTOSKRNL er selve kernen i Windows, der tildeler og styrer alle computerens ressourcer. Når der opstår en fejl her, er det fordi en driver, som Windows stoler på, har haft fejl alligevel. Det må ikke ske, og derfor reagerer Windows med den blå skærm for at beskytte mod endnu værre problemer.

              Hvor gammel er computer og netværkskort i øvrigt?


              gin-95df3cbfa9
              Abonnent

                Computeren er fra 2015 og kortet fra 2016. Jeg satte i foråret et nyt større grafikkort i og måtte også udskifte strømforsyningen, så den passede med stik. Alt fungerer fint bortset fra nettet…..

                HenrikClausen
                HenrikClausen
                Komputer for alle

                  Strømforsyningen..? Jeg håber, du købte en af et godt mærke og tilstrækkelig kapacitet. Ellers kan det være den, der gør computeren ustabil. Billige strømforsyninger har slet ikke den kraft, det hævdes:

                  https://www.youtube.com/watch?v=f6snWfd1v7M

                  Men så dramatisk behøver det ikke være. Her er det sandsynligt, at der egentlig er strøm nok, men at den er ujævn, og at netkortet derfor giver op, når spændingen hopper op og ned. Det er desværre ikke helt nemt at teste.


                  gin-95df3cbfa9
                  Abonnent

                    Min computer er en Medion med indbygget grafikkort. Denne Komputer kunne desværre ikke bruges til et spil, jeg fik i gave. Jeg købte først en strømforsyning ATX på 700 watt, men det viste sig, at den manglede et specielt stik med 14 pin og derfor ikke kunne bruges. Fandt derefter en Medion ATX netzteil Fortrin 450 Watt FSP450-40EMDN med 14 pin + 4 pin + 6 pin Grafik (til det nye grafikkort). Det virkede fint med det hele (ingen blå Windowssider) indtil en opgradering af Windows den 10.08.2019 version 1903. Jeg kører med Windows 10 Pro.

                    Købte i går en ny adapter. Kunne kun få en Medie dongle N300 Wireless. Da jeg satte den i computeren og installerede den medfølgende lille CD, kom der en meddelelse, at mit antivirusprogram måske ville forhindre installeringen, og da jeg forsøgte bagefter at komme på nettet skete der intet. Det blev meddelt, at der ikke var noget netværk… Jeg satte så den gamle adapter i, og vips var jeg på nettet og var der i mere end en time – men faldt så af. Dog ingen blå Windows skærme. Hvordan lukker jeg mit antivirusprogram AVG eller hvad gør jeg nu??

                    HenrikClausen
                    HenrikClausen
                    Komputer for alle

                      Du højreklikker på Start-knappen og vælger Enhedshåndtering.

                      I det vindue, der viser sig, klikker du på Netværkskort for at folde dem ud, og ser efter om den nye Medion-adapter optræder i listen. Hvis den er der, højreklikker du på den og vælger Opdatér driver.

                      Hvis den slet ikke er i listen, skal driveren installeres fra CD (eller fra producentens hjemmeside). Advarslen om antivirus betyder næppe det store, men du kan afinstallere AVG og prøve igen.


                      gin-95df3cbfa9
                      Abonnent

                        Jeg takker for dine mange løsninger på mit problem. De sidste mange dage har jeg forsøgt med dem alle. Desværre har mine forsøg ikke båret frugt. Den USB WiFi dongle jeg købte i forrige uge, kunne jeg overhovedet ikke få til at virke. Derfor bestilte jeg på nettet hos Cdiscount en ny dongle af samme mærke som den gamle TP-link. I dag fik jeg den og har nu installeret den, og den virker sandelig (endnu). Tak for dine forsøg på at hjælpe.

                        Forummet 'INTERNETTET' er lukket for nye emner og svar.