powerline

Ikke løst
Dette emne indeholder 11 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af HenrikClausen HenrikClausen 5 år, 8 måneder siden.
Oprettet af
lissi
Abonnent

I anbefalede: TP-link TL-WPA8730 Kit
Superhurtigt powerline-sæt fra TP-Link med dobbelt funktionalitet. Nemt at komme i gang med.

Det var sådan set nemt at få dem linket til netværket, men ydelsen er ringe. Kontor komputeren er p.t. koblet op direkte på routeren . Jeg betaler Stofa for 120 Mbit./50 Mbit.Når jeg tester hastigheden på den komputer der er direkte koblet op  på routeren (som er helt ny) fås værdier som angivet i skærmbillede (2).Komputeren i stuen har jeg koblet også med kabel til powerline extenderen, med et ringe resultat der ses i skærmbillede 6, (men jeg er i tvivl om hvorvidt skærmbillerne i det hele taget medsendes). WIFI forbindelse er endnu dårligere. Ikke lige det jeg havde forventet efter at have brugt 1200 kr. Hvad kan der gøres – og gør jeg noget forkert? alle lamper på lyser grønt, så ud fra det skulle forbindelsen være i orden, og jeg har kun brugt de kabler der fulgte med.

 


lissi
Abonnent

    Så lykkedes det med billederne Skærmbillede 7 er Wifi tilslutningen

    HenrikClausen
    HenrikClausen
    Komputer for alle

      Hej Lissi

      Tak for spørgsmålet, og de fine målinger. Lad mig starte med at beklage, at vores test er skrevet, så den giver indtryk af, at man kan forvente en hastighed på 1200 Mbit/s. Tallet 1200 er den underliggende hastighed, enhederne bruger indbyrdes, og det kan ikke overføres direkte til en forventet datahastighed. Den vil være noget lavere.

      Det næste spørgsmål er så: “Hvor meget lavere?”. Under optimale forhold kan enhederne yde 200 – 400 Mbit/s, og det er du jo ikke i nærheden af. Den hastighed, man faktisk får, afhænger meget af afstanden mellem enhederne og kvaliteten af ledningerne i huset – og ikke mindst om man går på tværs af husets sikringsgrupper! Den forskel, du ser på WiFi, er dog så lille at jeg tror, at den ligger indenfor måleusikkerheden.

      Så jeg vil foreslå dig at teste hastigheden ved at sætte de to enheder ganske nær hinanden, f.eks. i en stikdåse eller to kontakter i samme væg, og prøve igen. Det vil vise, hvor stor forskel ledningerne gør

      Du kan også hente denne app til at undersøge forbindelse og hastighed indbyrdes:

      https://www.tp-link.com/us/download/TL-WPA8730-KIT.html#Apps

      Men realistisk er du jo bundet af, hvor du har brug for forbindelsen. Der er ingen oplagte metoder til at optimere hastigheden, og hvis afstanden og ledningerne begrænser dig til 80 Mbit/s, er det ikke ligetil at komme højere op. Men min erfaring med Powerline-enheder (og jeg har testet mange) er, at det i praksis er et ret pænt resultat, og at de fleste andre enheder ikke kan gøre det lige så godt.


      lissi
      Abonnent

        Warning: strpos(): Empty needle in /home/forge/forum.komputer.dk/public/content/plugins/amazon-s3-and-cloudfront/classes/as3cf-plugin-compatibility.php on line 906

        Hej.

         

        Mit Powerline projekt hat ligget brak i længere tid, men er nu atter sat op, og det virker dårligt, faktisk har jeg en bedre trådløs forbindelse uden Powerline, og resultatet er det samme selv om jeg tester i samme rum eller i stuen, der kun adskilles fra routeren med en væg. Tester jeg med kabel i stuen er der ikke  nogen synderlig forskel på denne værdi og på der trådløse værdi.

        Mit abonnement lyder på : 120/50 og tester jeg med kablet direkte tilsluttet routeren er hastigheden 115/46, så det er vist meget fint.

        Har du nogen forklaring på hvorfor resultatet nærmest forringes ? (se vedhæftede fil)

         

        Vedhæftede filer:
        HenrikClausen
        HenrikClausen
        Komputer for alle

          Der er fire resultater for uden hhv. med PowerLine? Det forvirrer min tolkning af dem.

          Men der er ikke noget her, der viser direkte problematiske tal. Alle former for teknik i netværksforbindelsen kan introducere forsinkelser, og et sæt PowerLine vil altid skære lidt af hastigheden.

          Du er stadig rimelig tæt på hastigheden af din (pænt hurtige) internetforbindelse, så du vil næppe opleve mærkbare forsinkelser, uanset at forskellen er målelig.


          lissi
          Abonnent

            Tak for svaret.

            de kopierede testresultaterne er foretaget med begge extendere i samme rum (i kontoret), og resultatet er de værdier, der står med småt. Det der står med de store tal er blot et toppunkt opnået i testningen – dette  er oplyst af Stofa,.  -men resultatet er det samme, når testen foretages i stuen.

            WI-Fi resultater 51/25 og  41/30  finder jeg dog at specielt download hastigheden er ret meget lavere end den værdi der findes med tilkoblet kabel 115/40,  – og resultatet  er, at jeg faktisk ikke kan se udsendelser på fjernsynet uden de går i stå. -Og dette var faktisk årsagen til at jeg investerede i en powerline extender, –  men den har jeg ingen gavn af, og hvis jeg forstår dig ret, skal jeg heller ikke regne med at få det.

            I øvrigt er der opstået et nyt problem. Jeg bliver konstant smidt af det trådløse netværk – når powerline extenderne er koblet op. Jeg har derfor fjernet den, der er sat op i stuen, og dermed løst problemet. Nogen forklaring på det fænomen?


            lissi
            Abonnent

              jeg tror, at en forklaring på det sidstnævnte problem måske skyldes at adapteren tilsyneladende mister forbindelsen til routeren – sådan tolker jeg det, men ret mig hvis det er forkert.

              Når jeg sætter adapteren i stikkontakten lyser alle 3 dioder grønt, men efter nogle sekunder forsvinder det midterste LED lys så selv om jeg kan gennemføre en parring med extenderen mangler lyset i den diode der nærmest ligner et hus.

              der er god netforbindelse fra den komputer, der ikke er tilsluttet via Wi-Fi.

              jeg har re-started routeren,  flyttet ethernet kablet til et andet stik – uden effekt.

              er der en forklaring,  – er det adapteren der er stået af?

              HenrikClausen
              HenrikClausen
              Komputer for alle

                Tak for de uddybende forklaringer. Jeg har en ting mere, du bør undersøge:

                Mon PowerLine enhederne og din router bruger samme WiFi kanal? Det kunne forklare både de moderate hastigheder og på problemerne med WiFi forbindelsen. En router hos naboerne kan også forstyrre.

                Du kan undersøge sagen med Acrylic Wifi Free, der ligger i Fordelszonen:

                https://fordelszonen.komputer.dk/programmer/acrylic-wifi-free

                Det vil give et detaljeret billede af alle WiFi i nærheden, sorteret efter styrke (Rssi). Dine egne WiFi netværk (router og PowerLine) vil stå øverst i den liste.

                Her skal du særligt lægge mærke til Chan. Hvis din router eller din PowerLine ligger på samme kanal som et fremmed netværk, vil det skabe forstyrrelser. Ideelt skal der faktisk være mere end en kanals afstand mellem de forskellige netværk, gerne fire, men det kan være svært at opnå inde i byerne.

                Og det kan løses: På din routers administrationssider kan du vælge en anden kanal til dit WiFi. Mange routere har også en Auto-indstilling, der automatisk vælger den bedste.

                Jeg vedlægger et skærmskud med et eksempel. Du er også velkommen til at vedlægge et skærmskud af, hvordan det ser ud hos dig.


                lissi
                Abonnent

                  Jeg kan se at powerline benytter andre kanaler 3-7 i modsætning til den kanal Stofa har tildelt mig (1) – men hvordan kan det ændres? Kanal 1 kan vel ikke ændres uden om Stofa, da det er deres router jeg har.

                  Vedhæftede filer:
                  HenrikClausen
                  HenrikClausen
                  Komputer for alle

                    Det er glimrende at dit PowerLine sæt er på kanal 3 og 7, det har god afstand til kanal 1 i routeren. Det skal du endelig lade den blive på, så generer den ikke andre enheder.

                    Men  jeg ser noget andet, der sikkert er årsag til problemet: Der optræder en HP ENVY 4500 i listen, også på kanal 1. Det kolliderer med routeren, så det bør du gøre noget ved.

                    Hvis det er din egen printer, kan du sandsynligvis vælge en anden kanal (f.eks. 11) fra dens administrationssider. Hvis du ikke bruger printerens trådløse netserver, kan du slå den fra. Det er beskrevet på side 7 i manualen:

                    http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03784267

                    Alternativet er naturligvis at skifte kanal på Stofa-routeren. Jeg ved ikke præcist, om du har adgang til at ændre det selv fra routerens administrationssider, eller om du skal have Stofa til at gøre det.

                    I alle tilfælde skal kollisionen på Kanal 1 fjernes. Hvis blot en af enhederne kan flyttes til Kanal 11, vil du opleve en langt bedre trådløs forbindelse.


                    lissi
                    Abonnent

                      Tak, – det var min printer, der brugte kanal og det er nu ændret til 6, og som du kan optræder TP link nu to steder i oversigten –  men jeg har stadig ikke noget lys i den diode, der ligner et hus – så opsætningen er ikke ok. Så  nu er problemet med den usikre netforbindelse tilsyneladene løst ( i hvert fald er jeg endnu ikke smidt af nettet) men hvordan får jeg løst det andet problem ? En rød diode tyder på dårlig forbindelse, –   men en manglende grøn???

                      HenrikClausen
                      HenrikClausen
                      Komputer for alle

                        Det var et fremskridt, men lad mig lige anbefale, at du flytter helt op til 11. Der er nemlig den underlighed, at kanalerne ligger for tæt, og derfor kan 7 genere signaler på kanal 6.

                        Med hensyn til at enhederne ikke får forbindelse må jeg henvise til manualen, eller sælgerens hjælpeline. Jeg har ikke et sæt af den type og kan ikke fejlsøge det.

                        Forummet 'NETVÆRK' er lukket for nye emner og svar.