Synology DS218play NAS

Løst
Dette emne indeholder 4 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af HenrikClausen HenrikClausen 3 år, 7 måneder siden.
Oprettet af
Barniboy
Registreret bruger

Findes der en Synology expert derude ?   På 3. år er vores DS218play stadig ikke i brug.

Notorisk umulig at sætte op. Synology support er ikke-eksisterende (bevares: lidt FAQ og Q&A, men intet organiseret). Problemet er, at DS218play er “født” med nogle mapper: “Homes”, “Photo”, “Video”, “Music”.

Disse kan ikke “ses” eller “mappes” fra andre komputere på netværket, men derimod glimrende fra hhv. fjernsynet (Photos, Videos) og stereoanlægget (Music).

Billed- og lydfiler SKAL ligge i disse respektive mapper ellers kan hhv. fjernsyn og stereo ikke “se” og afspille dem.

Men vi vil da også kunne “se” filerne fra hjemmets komputere, og desuden: Hvordan får man filerne lagt ind i sine mapper ? (bevares: log ind via IP med administrator rettigheder, men så er det jo ikke en NAS, vel ?).

Skal jeg smide l….. ud  ?

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    “Ekspert” er måske så meget sagt, men jeg har da MySQL database kørende på min Synology, og en del andet. Men der er meget at lære om de spændende enheder.

    Kort fortalt skal du inde på NAS’en dele mappen, så den kan ses i netværket. Det giver en sti med et navn i stil med dette:

    \\MinNAS\MinMappe

    Det kan du taste ind i adressefeltet i Stifinder, og så dukker indholdet op – eventuelt efter at du indtaster en adgangskode.

    Jeg går gerne mere i detaljer, men skal lige på netværk med min Synology…

    HenrikClausen
    HenrikClausen
    Komputer for alle

      Og her kommer et eksempel på, hvordan du opretter en mappe, der er delt over netværket:


      Barniboy
      Registreret bruger

        Mange tak for svar, Henrik.

        Problemet har vel løst sig selv, se nedenstående.

        Jeg ser på dit vedhæftede billede, at du også har disse “medfødte” mapper “home”, “homes”, “music”, “photo” og “video”.

        “home” og “homes” aner jeg ikke hvad er til, og finder det ikke forklaret nogensteder. Ved du det ?

        Men jeg har fundet ud af, at “music”, “photo” og “video” er mapper til UPnP (Universal Plug n’ Play) filer. Hvis ikke mediefiler ligger i disse mapper kan de ikke “ses” af medieafspillere i netværket. Vedhæftede billeder viser at mit fjernsyn viser både videoer og billeder fra “video” hhv. “photo”, samt at min stereo viser/afspiller lydfiler fra “music”. Så langt, så godt.

        Problemet var, at disse tre (fem med “home” og “homes”) mapper ikke kunne “ses” på hjemmets tre komputere. De kunne ikke “mappes as network drive” og dermed dukke frem i Stifinder. Derfor var det noget vanskeligt at putte nye filer i. Det kunne kun gøres ved at skrive NAS’ens IP i en webbrowser og derefter logge ind som Administrator…. klodset og ikke en server værdigt. Men som du ser af sidste billede er alle tre mapper nu “mappet” i stifinder (rød ramme). Det er langtfra altid at “Netværk” vises (rød pil).

        Nu mangler jeg at se om alle har læse/skriverettigheder…. :-/

        PS. Jeg kan ikke i skrivende stund “se” hvilke filer jeg har vedhæftet. Derfor har jeg limet alle billederne i et .pdf dokument og uploaded som det sidste. Måske er det kun det som kommer med.

        Fotos

        Video

        Musik

        Map

         

        HenrikClausen
        HenrikClausen
        Komputer for alle

          Interessant, tak. Nu bruger jeg mest mapper, jeg selv har oprettet, så det problem havde jeg ikke været ude for.

          Mappen ‘Homes’ er personlige mapper for de brugere, der er oprettet på serveren.

          Mappen ‘home’ er en Linux systemmappe, som er tænkt til brugere direkte på serveren. Så vidt jeg ved, bruges det ikke til noget af betydning ved almindelig drift – jeg vil dog tro, at der ved mere avanceret brug af serveren kan opstå nogle ’systembrugere’ i denne mappe.

          Forummet 'NETVÆRK' er lukket for nye emner og svar.