Chili Security

Ikke løst
Dette emne indeholder 14 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Christian Bugge Christian Bugge 2 år, 4 måneder siden.
Oprettet af
mogenslj
Abonnent

Angående pc-sikkerhed har jeg hidtil klynget mig til Komputer For Alle’s råd og installeret, hvad vi blev rådet til. Idag blev jeg så ringet op af Chili Security, der fortalte mig, at jeg havde vundet i dagens Æggeskrab. Jeg kunne få 3 års abonnement med 44 %’s rabat. Vi har brugt flere timer i telefon og, jeg gav tilladelse til fjernstyring af min pc. Efter kørsel af bl.a. Malwarebytes og anden undersøgelse af min pc kom de frem til, at der var mange skadelige og ubrugelige rester på min pc. Jeg blev rådet til ikke at anvende gratis antivirus, da de intet var værd. I stedet skulle jeg bruge Bitfinder, som er klassificeret i verdensklasse. Prisen for at deltage er 80 kr./md for 1 pc og 97 kr./md for 3. Det vil jeg godt betale, hvis produktet er OK. Ulempen er, at jeg på forskud skal betale for 3 års anvendelse! Da blev jeg betænkelig! Jeg har givet mit kortnummer og godkendt betaling, som først vil ske d. 31. marts. I morgen, d. 17. marts, skal vi tale sammen i telefon igen og derved installere alt det nødvendige.

Mit spørgsmål til Forum er: Er der nogen, der kender til omtalte, og hvis der er, hvorfor har Komputer ikke beskrevet denne mulighed i bladet? Jeg håber på eb beroligelse af nogle kendere.

Venlig hilsen  mogenslj

Christian Bugge
Christian Bugge
Registreret bruger

    Hej Mogens

    Det lyder suspekt i mine ører, og jeg kan ikke finde noget, når jeg søger på “Chill Security”.


    mogenslj
    Abonnent

      Hej, Christian!

      Det er foruroligende, at du slet ikke kan finde dem. Dog kan jeg se, at du har søgt på et forkert navn. De hedder Chili Security Aps og har adressen: Vindegade 72-74, 5000 Odense C. Cvr. 35841865. Kan du heller ikke finde deres web-adresse? Det er: http://www.chilisecurity.dk.

      Under alle omstændigheder bekymrede det mig fra starten, at de aldrig var blevet nævnt i Komputer for Alle. Efter mit indlæg i Forum er jeg blevet ringet op, og via fjernkontrol blev der installeret Chili Internet Security, Chili Security Fjernsupport og Chili Security Safepay. Den sidste anbefaler de mig at bruge bl.a. når jeg går på netbank af sikkerhedsmæssige årsager. Det har jeg dog ikke gjort endnu.

      Hvis jeg nu spærrer min konto, hvordan kan jeg så i samme forbindelse komme af med de installerede programmer fuldstændigt? Er der ikke en risiko for, at jeg stadig vil blive overvåget?

      Vil du prøve at tjekke Chili Security igen, før jeg blokerer min betaling?

      Med venlig hilsen

      Mogens L. Jønson

      Christian Bugge
      Christian Bugge
      Registreret bruger

        Hej igen

        Nu har jeg snakket lidt med Chill Security, og det produkt de udbyder er ganske rigtigt Bitdefender. 

        Bitdefender klarer sig udmærket i test, og selvom jeg ville anbefale et alternativ, er det et udmærket produkt: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/

        Chill Security udbyder Bitdefender som en del af en pakke med ubegrænset support, så det forklarer den noget højere pris. 

        Der ser ikke umiddelbart ud til at være noget suspekt ved Chill Security, selvom det forekommer mig en lettere aggressive marketingsstrategi at ringe folk op og fortælle dem, at de løber al verdens risici ved at bruge gratis anti-virus.

        Det er under alle omstændigheder meget risikabelt at give andre adgang til at fjernstyre din computer på baggrund af et telefonopkald. Det er en meget stor, rød og kraftigt blinkende advarselslampe, når nogen beder om den slags via telefonen, så det undrer mig gevaldigt, at Chill Security gør det. 

        Bitdefenders største pakke med tre licenser, koster kr. 345,- om året på http://www.bitdefender.com.

        Til sammenligning koster Chill Securitys to største pakker henholdsvis kr. 1.789,- (med fjernsupport) og kr. 949,- (med telesupport uden fjernstyring af PC’en).

        Det kan altså bedst betale sig at købe Bitdefender direkte fra producenten, hvis det udelukkende er programmet du er ude efter.

        Andre kandidater af samme kvalitet og i samme prisklasse, er Kaspersky Internet Security, Avira Antivirus Pro, AVG Internet Security og Norton Security.

        Jeg kan ikke umiddelbart vurdere kvaliteten af deres supporttjeneste, men hvis de ved, hvad de laver, og du kan forudse et behov for løbende support, lyder prisen sådan set meget rimelig.


        Anonym

          Hej, Komputer for Alle!

          Jeg vil prøve at opgive hele forløbet af denne sag.

          Jeg blev ringet op onsdag d. 16. marts af en medarbejder fra Chili Security og fik at vide, at jeg gennem det daglige “Æggeskrab” havde vundet et pc-tjek fra Chili. Det første, der undrede mig var, at jeg ikke havde set mit navn i listen over vindere. Nå, men han fik tilladelse til at fjernbetjene min pc og startede Malwarebyte og ADWCleaner. Der var selvfølgelig visse ting, der kunne ryddes op i. Jeg kører jævnligt selv Malwarebyte.

          Så kunne medarbejderen se, at jeg havde installeret mange oprydningsværktøjer, som han rådede mig til at få fjernet. Efter min godkendelse fjernede han bl.a. WiseCare 365 og min Avast Antivirus Free. Han sagde, at de gratis antivirus programmer ikke gjorde nogen gavn. Derfor blev jeg overtalt til at abonnere på Chili Security’s sikkerhed, som ville koste 80,- kr./md for 1 pc eller 97,- kr. for 2. Jeg godkendte 2. At jeg så på forskud skulle betale for 3 års abonnement for at få det til denne pris gjorde, at jeg blev betænkelig. Forklaringen var, at jeg sparede 44 % på ordningen, hvis jeg betalte for 3 år.

          Efter min godkendelse med betalingsdato d. 31. marts 2016, ville jeg blive ringet op senere af en supporter, som så ville installere div. sikkerhed på begge vores computere. Herefter bliver jeg, hver gang jeg åbner Firefox, opfordret til at bruge “Chili Security Wallet”, og vil jeg på netbank, er det “Chili Security Safepay”.

          Hvis jeg nu spærrer for min betaling, så skal jeg vel selv fjerne alle disse installationer. Så er spørgsmålet, om jeg får gjort det grundigt, eller om der bliver levnet en muldvarp.

          Jeg har været inde på Trustpilot og set anmeldelser af Chili Security. De får karakteren 4,7 af 5 mulige. Dette er jeg skeptisk overfor, da jeg tror, at det kan være anmeldelser, de selv har lagt ind.

          Hvis du, Christian, eller andre herefter støtter min skepsis, vil jeg hurtigst muligt træde i aktion og spærre min bankkonto. Så jeg håber, at jeg snart hører fra jer igen.

           

          Med venlig hilsen

          Mogens L. Jønson


          mogenslj
          Abonnent

            Hej, Christian!

            Efter at jeg sendte min forrige besked, har jeg læst dit seneste svar og er derved en del beroliget. Dog kan jeg godt fristes til at aflyse mit Chili-abonnement, når jeg ser de priser, du oplyser mig om. Så hvis du har en ny holdning efter mit forrige indlæg, vil jeg vente på dit svar og så træde i aktion.

            Med venlig hilsen

            Mogens L. Jønson

            Hej Mogens og Komputer for alle.

            ADVARSEL

            Min fornemmelse er at der er nogen der misbruger Chili Securities navn.

            Jeg blev her til aften ringet op og hørte:

            “Er det Anja – tillykke du har vundet et sikkerhedsscan af din computer”

            mig: “øh”

            “Ja du har deltaget i en konkurrence og præmien har en værdi af 500 kr”

            mig: “øh”

            “Du skal bare afsætte en time ved telefonen og computeren så vil en af vore suportere ringe dig op – passer det dig i morgen? eller er det bedre efter påske?”

            mig: “øh”

            “du har veel en computer, ike sandt?

            mig: ” jo da”

            mig: “efter påske, men jeg fik ikke fat i hvem I er?”

            Jeg kunne ikke få oplyst hvilken konkurrence jeg havde deltaget i.
            Mogens L. Jønson siger han har deltaget i Æggeskrab, det dar jeg også.

            “Det er Chili Security – som Microsoft anbefaler.”

            Jeg:”bla. bla usikkerhed …”
            jeg er pensionist og har en it baggrund og er paranoid.

            “det kan jeg sandelig godt forstå, men jeg sender dig en mail – du skal da lige vide at hvis du ikke er ved telefonen når vor suporter ringer på det aftalte tidspunkt koster det 99kr.”

            jeg stadig usikker: “jeg vil gerne vide hvem I er og lige undersøge hvem I er .”

            “Det er Chili Security “

            jeg: “aha”

            “din mail er da – [email protected] – ikke sandt?”

            jeg stadig usikker: “kan jeg få et tlf.nr. og så ringe tilbage for en aftale?”

            jeg hørte lidt diskussion i baggrunden og fik så Chilis nummer 70 60 50 41.

            jeg stadig usikker: “send mig mailen så jeg kan se hvad det er jeg har vundet – så ringer jeg.”

            “nej, jeg sender først en mail når vi har indgået en aftale.”

            jeg: “jeg tror du har brugt for me..” røret lagt på i den anden ende.

            Dete er den korte version af en 20 minutters samtale.

            Jeg siger ikke at Chili Security er fake – det mener Komputer jo ikke, men enten forsøger de at hverve knder med urene metoder eller der er andre der misbruger deres navn til at lokke penge ud af pc-brugere.

            Jeg har i hvert fald aldrig vundet noget via konkurrencer o.l. på nettet, hvor jeg ikke først har modtaget en mail samt på virksomhedens hjemmeside har kunnet se mit navn som en af vinderene.

            Jeg troede at Æggeskrab var lanceret af Ide Nyt, men efter aftenens oplevelse kan jeg ikke forestille mig at en serøs virksomhed vil lægge navn til dette.

            ange hilsner
            Anja

             

            Christian Bugge
            Christian Bugge
            Registreret bruger

              Hej igen

              Jeg synes, Chill Security markedsfører sig noget aggressivt, og det er ikke normalt for seriøse virksomheder, at ringe folk op og fortælle, at de har vundet i et skrabespil. Da slet ikke, hvis du ikke har deltaget i sådan et.

              Jeg har skrevet lidt med dem, og selvom jeg ud fra et teknisk standpunkt er uenig i deres betragtning om at gratis anti-virus er nyttesløs (det er det ikke), kan jeg heller ikke stemple dem som et svindelforetagende. Det tror jeg ikke, de er. 

              Sagen er sendt videre til en af vores journalister, som prøver at kigge lidt på det.

              Jeg tror ikke, du behøver at frygte kortmisbrug eller trækninger på kortet udover det aftalte, og hvis det mod forventning skulle ske, er du dækket godt ind af dansk lovgivning på området.

              Det er klogt at holde øje med trækninger, spærre kortet og kontakte banken med det samme, hvis du opdager misbrug.

              Som jeg var inde på, så er deres pris ikke nødvendigvis helt ved siden af, forudsat at du har brug for deres supporttjeneste, og at denne er af en god kvalitet.

              Imidlertid vidner det ikke om god kvalitet, at de binder dig en historie på ærmet om at gratis anti-virus ikke virker, og at du derfor skal købe deres produkt, til en væsentligt højere pris end hvis du køber direkte hos Bitdefender.

              Min holdning er, at du er bedre tjent med at vælge et anti-virus produkt baseret på vores test og anbefalinger, eller ved at se på testresultaterne hos https://www.av-test.org.

              Hvis du så får behov for support, kan du altid gå ud og købe den, hvor du nu har lyst (eller bruge nærværende forum), men jeg vil mene, det er spild af penge at betale for et supportabonnement, med mindre du kan forudse et reelt og løbende behov fremover.

              Det med at betale forud i 3 år lyder også en anelse suspekt på mig, især når der står “uden binding” på deres hjemmeside. Ja tak, en bindingsperiode er næppe nødvendig, hvis man kan få kunderne til at betale forud for 3 år.


              mogenslj
              Abonnent

                Hej!

                Så er der nyheder!

                Jeg blev skærtorsdag kl. 9:24 ringet op af Marco Søholm fra Chili Security, som reaktion af min afbestilling af mit 3-års medlemsskab. Marco fortalte mig, at loven siger, at fortrydelsesret ikke eksisterer for installation af software, hvor man har fået en kode til at åbne programmet.

                Min protest er, at selvom jeg måske er tvunget til at bruge Bitdefender i 3 år, kan jeg vel nøjes med det og ikke bruge ret til ubegrænset online support i 3 år.

                Marco ville tale med sin chef om dette var muligt og har just ringet tilbage og sagt, at det er det ikke!! Så jeg hænger på regningen på ca. 3400 kr.! Jeg foreslog at nøjes med 1 år; men dette er ikke muligt. Jeg bliver gang på gang gjort opmærksom på, hvor meget jeg kan spare ved 3 års medlemsskab.

                Jeg er ligeglad med, hvor meget jeg kan spare. Jeg er interesseret i ikke at betale for noget, jeg ikke har brug for. Om jeg så evt. kan nøjes med at betale for 1 års medlemsskab, så er det det, jeg vil.

                Hvad kan jeg gøre? Skal jeg henvende mig til forbrugerrådet, eller er der andre instancer, jeg kan benytte?


                mogenslj
                Abonnent

                  Hej, igen!

                  Siden sidst har jeg været på Bitdefenders hjemmeside og kan der se, at der er 30 dages fortrydelsesret på deres produkter, så jeg kan ikke se, at Chili Security kan have en god sag. Desuden kan jeg ikke få øje på noget spor af, at Bitdefender skulle være installeret på mine computere. Da Chili Sec. via fjernstyring installerede deres porgrammer, slettede de samtidig min Avast. Så jeg har muligvis p.t. ingen antivirus.

                  Jeg har spærret min konto, så beløbet ikke bliver udbetalt og venter nu spændt på deres reaktion.

                  Med venlig hilsen

                  Mogens L. Jønson

                  Christian Bugge
                  Christian Bugge
                  Registreret bruger

                    Når man læser deres anmeldelser på Trust Pilot, ser det ud til, at der er kunder, som har fået deres penge tilbage ved henvendelse, så jeg vil tro, du blot kan kontakte dem.

                    Hvis du er i tvivl, om du har en fungerende anti-virus, kan du overveje at hente Panda Free Antivirus her: http://fordelszonen.komputer.dk/panda-free-antivirus-2016


                    mogenslj
                    Abonnent

                      Efter at jeg har spærret mit kort, har jeg modtaget en mail på engelsk om en mislykket betaling. Det er snart 14 dage siden, og jeg har ikke hørt yderligere.

                      Hver gang jeg åbner Google Chrome eller Firefox eller vil på nerbank, popper der et vindue op med Chili Security Wallet. Det lukker jeg omgående! Jeg overvejer, om jeg skal prøve at finde ud af, om jeg kan afinstallere disse programmer og så geninstallere min Avast eller Panda. Jeg bør vel ikke installere et nyt, førend et nuværende er slettet?

                      Jeg venter, indtil jeg hører fra dig igen.

                       

                      Med venlig hilsen

                      Mogens

                      Christian Bugge
                      Christian Bugge
                      Registreret bruger

                        Både Panda og Avast! fjerner andre anti-virus programmer ved installationen. Jeg vil tro, du også kan afinstallere programmerne via kontrolpanelet.


                        mogenslj
                        Abonnent

                          Så er der gået ca. 8 mdr., siden vi har kommunikeret om dette emne. I mellemtiden har jeg ca. 1 gang om måneden fået dobbeltmails på engelsk med besked om “betaling mislykket”. I oktober blev jeg træt af disse mails, som jeg hidtil blot slettede, men nu sendte jeg dem en påmindelse om, at jeg havde annulleret mit medlemsskab.

                          D. 11. november blev jeg ringet op af Chili Security og blev truet med inkasso og RKI, hvis jeg ikke snarest betalte 3400 kr. for mit medlemsskab. Jeg nægter endnu engang at gøre det, da jeg aldrig har godkendt 3 års medlemsskab, og de har ikke nogen skriftlig godkendelse fra mig om dette. Skal jeg ikke blot overhøre denne trussel? Er der en juridisk instans, som jeg i sidste kan få hjælp af?

                          Venlig hilsen

                          Mogens

                          Christian Bugge
                          Christian Bugge
                          Registreret bruger

                            Hej Mogens

                            Jeg beklager, din henvendelse har ligget ubesvaret så længe.

                            Hvordan har sagen udviklet sig?

                            Det er udover mine kompetencer at give juridisk vejledning her, men hvis du ikke har indgået en aftale om at købe noget, får Chili Security velsagtens svært ved at godtgøre, at de har et krav overfor dig.

                            Jeg vil anbefale dig at kontakte forbrugerrådet eller finde nogen, der kan rådgive indenfor området forbrugerret.

                            Hvis jeg blev truet med inkasso for manglende betaling for et produkt, jeg ikke havde truffet nogen aftale om at købe, ville jeg bede firmaet om dokumentation for kravet.

                            Du skal være abonnent for at skrive et indlæg