Sikkerhedspakken 2019

Ikke løst
Dette emne indeholder 12 svar, har 6 stemmer og blev senest opdateret af  jschroeder 4 år, 11 måneder siden.
Oprettet af
[email protected]
Abonnent

Vedr. Adv Cleaner og Malwarebytes

Jeg kan se, at I skriver i brugen af ovennævnte programmer, at man skal fjerne alle de registrerede PUP ér, men er det rigtigt?

Jeg har måttet geninstaller nogle af de registrerede PUP´s, f.eks. de PUP´s der vedrørte Advanced System Care Pro 12.1 fra karantænen, før jeg kunne starte programmet igen.

Jeg har også Legacy installeret der kommer ud med ikke mindre end 12 PUPèr. Jeg har tidligere måttet geninstallere nogen af PUPèrne igen, fordi jeg ellers ikke kunne starte programmet.

 

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Hej

    Det er nok skrevet lige kategorisk nok, for der er plads til fortolkning her. Forkortelsen ‘PUP’ står for “Potentially Unwanted Program”, på dansk nærmest “Et program, du sandsynligvis helst vil være fri for”.

    Den slags programmer er ikke egentlige sikkerhedsproblemer, for de laver ikke direkte skade, men er blot irriterende, og ofte dårligt skrevne. Men der findes ikke nogen præcis definition af begrebet, og ind imellem er der tale om falsk alarm, eller at et i øvrigt fint program bliver pakket sammen med reklamer.

    Så i modsætning til egentlige virus, trojanere og andet, der er ubetinget skadeligt, er her plads til fortolkning. Hvis et program markeret ‘PUP’ i øvrigt opfører sig fornuftigt, er der ikke noget skjult sikkerhedsproblem i at beholde det.

    Ikke helt, jeg ville bare have bekræftet. at det ikke er mig, der laver noget forkert, hvis jeg påstår, at man ikke kritikløst kan trykke på knappen” Karantæne” eller “Slet”, men skal sortere lidt i, hvad det er for PUPèr programmerne finder, inden man bruger knapperne, i hvert fald ved Malwarebytes.

    Programmet finder jo også PØPèr ( Potentielt Ønskede Programmer), hvis der er noget der hedder sådan.

    PUPèr er jo i dette tilfælde ikke = PØPèr.

    Det mærkelige for mig er, at på et kursus i Windows, hvor vi også fik fortalt lidt om Malwarebytes, sagde underviseren nøjagtigt det samme og da jeg prøvede på min bærbare med at sætte dem alle i karantæne,  skete der ikke noget, alle programmer fungerede efterfølgende upåklageligt?? Det gør de altså bare ikke på min stationære? (Et tilfælde?)

    Jeg forstår dit svar sådan, at man bliver nødt til at sortere, inden man trykker på knapperne!

     

    HenrikClausen
    HenrikClausen
    Komputer for alle

      Ja, indledningen til mit svar var måske lidt tvetydigt…

      PØP (herlig forkortelse .) ) kan optræde i PUP-listen. Så ja, sorter i den, inden du klikker Karantæne.

      Vi har også  forskellige tærskler for, hvad der gør et program til et PUP – det kan være for mange reklamer, søgelinjer i browseren eller for hidsige anmodninger om at købe en betalt udgave. Nogen kan føle sig krænket af den slags, andre ignorerer det bare.


      soriver756137
      Abonnent

        Om Antivirus

        Hej, som abonnent på Forbrugerrådet TÆNK har jeg netop modtaget deres testresultater fra test af antivirusprogrammer.

        Hvordan i alverden kan det gå til, at Forbrugerrådet giver “Panda antitivirusprogram” (fra KFA’s enkle sikkerhedspakke i år) nærmest dumpekarakter? Hvordan kan samme program bedømmes så forskelligt?

        Steffen Nielsen
        Steffen Nielsen
        Komputer for alle

          Kære Soriver 756137

          Der er mange gode (gratis) antivirusprogrammer, og Pandas er et af dem. Vi har lagt vægt på, at programmet var på dansk, beskyttede både i realtid og ved scanning. Og måske især, at programmet forholdt sig relativt diskret. Endelig kan man i programmet slippe for opfordringer om at købe betalingsudgaven (det kan man slå fra i Indstilinger), og det ved vi af erfaring har været et stort irritationsmoment for vores læsere ved andre programmer, fx Bitdefenders.

          Vi overvejer løbende hvilket antivirusprogram, vi har i vores sikkerhedspakke, og Panda  har på ingen måde sikret sig en permanent plads.

          Med venlig hilsen

          Steffen Nielsen

          Komputer for alle


          hkabbel
          Registreret bruger

            Har prøvet at down loade sikkerhedspakken men nåede kun de to første i pakken da jeg kom til de sidste 4 Lastpass , Patch my PC, Malwarebytes og Malwarebytes Adwcleaner kom den op ved hvert forsøg  og sagde at exe filen indeholdt virus og at den var slettet. Hvad gør jeg for at installere programmerne??

            HenrikClausen
            HenrikClausen
            Komputer for alle

              Var det Panda, der gav den besked om den andre programmer?

              Prøv at deaktivere Panda og så hente dem igen.

              Problemet ligger i, at sikkerhedsprogrammer teknisk set kan ligne de programmer, de beskytter os imod – det gælder både selve programkoden og den måde, de installerer sig i Windows. Derfor får vi ind imellem disse “Falske positive” alarmer. Der som regel går i sig selv efter en opdatering eller to.


              jschroeder
              Registreret bruger

                Hej

                Har i rigtig lang tid brugt Malwarebytes free samt Driver Booster. Efter opgradering til Driver Booster 6.3 free konflikter disse 2 programmer. Hvad er bedst at fortsætte med ?

                Bruger også Avast free Antivirus.  Nogen erfaring med Avast pro ?

                Altså hele pakken.

                HenrikClausen
                HenrikClausen
                Komputer for alle

                  Når Malwarebytes er i konflikt med DriverBooster, bør du holde fast i Malwarebytes. DriverBooster har gjort sit arbejde med at finde de nyeste drivere, men du har brug for Malwarebytes til at bremse nye former for ondskabsfulde programmer.

                  Jeg må melde past ang. Avast Pro. Men deres gratisudgave er glimrende.


                  jschroeder
                  Registreret bruger

                    Hej

                    Tusind tak for svaret. Så mangler jeg bare at finde DriverBoster’s afløser.

                    Angående Avast Pro, så havde jeg studeret denne artikel https://www.computerworld.dk/art/246422/her-er-de-bedste-antivirus-programmer-lige-nu-store-kendte-selskaber-er-ikke-med-i-toppen

                    Overvejer at skifte alt gratis sikkerhedssoftware ud men ét eneste pro produkt, som skal håndtere alt lige fra pc, tablets, mobil telefon.

                    HenrikClausen
                    HenrikClausen
                    Komputer for alle

                      Interessant artikel, tak for den. Men den er lidt underligt formuleret – Avast, BitDefender og Kaspersky hører bestemt til de “store, kendte selskaber”. Det er tyve år siden, at McAfee og Norton var de bedste. Deres journalist synes at have sovet i timen, da der blev uddelt opdateringer 🙂

                      BitDefender har klaret sig rigtig godt de seneste år, og Kaspersky (min personlige favorit) er som vanligt blandt de tre bedste. Avast har også teknologi fra AVG, det er måske derfor, de klarer sig så godt.

                      Hvis din PC ellers fungerer som den skal, har du ikke brug for nogen afløser for DriverBooster.


                      jschroeder
                      Registreret bruger

                        Tak igen.

                        Kigger lige på Kaspersky.

                        Forummet 'SIKKERHED' er lukket for nye emner og svar.