Samsung Kalender og synkronisering til Outlook Live kalender

Løst
Dette emne indeholder 3 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  finnh 5 år, 2 måneder siden.
Oprettet af
GertHP
Abonnent

Producent/mærke: Samsung Galaxy
Modelnummer: S8
Styresystem: Android 8.0.0
Evt. versionsnummer på styresystemet: Samsung Experience-version 9.0
Dit spørgsmål:

Hej Komputer for Alle
Så er jeg atter løbet ind i et lille problem, som jeg vil høre, om I kan hjælpe mig med.
Denne gang er det min Samsung Galaxy S8 mobil telefon, der volder mig lidt problemer. Jeg har haft den i godt et års tid og den har fungeret upåklageligt.
Her i går den 4. januar 2019 valgte jeg så – måske lidt uforsigtigt – at stille den tilbage til fabriksindstillingerne. Dette for at få renset ud i de overflødige filer, som normalt fylder en Android telefon op.
Forinden havde jeg lavet en backup af telefonen via Smart Switch i december 2018, så jeg havde noget at falde tilbage på, hvis der skulle gå noget galt.
Selve ”genoprettelsen” af telefonen gik fint via min Google konto og vist nok også via min Samsung konto, som jeg loggede på under genopstarten. Det eneste, som jeg ikke kunne få til at virke, var kalenderfunktionen (Samsungs egen app til telefonen, som bare hedder ”Kalender”). Her har jeg hidtil haft den synkroniseret med min Outlook Live konto i ”skyen” og det har virket fint begge veje. Når jeg oprettede en aftale på telefonen, kom den automatisk med i min Outlook Live kalender og vice versa. Jeg kan ikke huske, om jeg oprindeligt knyttede de to kalendere sammen.
Men efter genoprettelsen er alle kalenderaftaler forsvundet og jeg har ikke kunnet forbinde Outlook Live kalenderen med Samsungs Kalender på telefonen. Jeg kan selvfølgelig stadig se kalenderaftalerne direkte i Outlook Live kalenderen – også på telefonen – men den ”gamle måde” at få det til at virke på var nu bedre.
Jeg har forsøgt at følge vejledningen til telefonen, der på dette punkt på side 132 (Kalender) fortæller følgende:
“Synkronisere events og opgaver med dine konti
Start appen Indstillinger, tryk på Sky og konti → Konti, vælg en kontotjeneste, og tryk derefter på Kalender (Samsung account) eller Synkroniser Kalender.
For at tilføje konti der skal synkroniseres med, skal du starte appen Kalender og trykke på (tre prikker over hinanden) → Administrer kalendere → Tilføj konto. Vælg derefter en konto, der skal synkroniseres med, og log på. Når der tilføjes en konto, vil den blive vist på listen”.

Jeg har forsøgt at følge også sidstnævnte, men når jeg vil tilføje en konto, kommer jeg til en side, hvor jeg kun har følgende valgmuligheder (med foranstillede symboler):
• Samsung account (som er markeret blå og aktiv)
• Exchange (som er mærket med grå og inaktiv)
• Google, som er markeret blå og aktiv (og virker)
• Microsoft Ecchange ActiveS…. (som er markeret grå og inaktiv)
Mest nærliggende er her at vælge sidstnævnte (Microsoft Exchange ActiveS…), men når jeg gør det, bliver jeg bedt om at angive E-mailadresse og Adgangskode.
Nedenunder har jeg mulighed for at markere to felter med henholdsvis ”Vis Adgangskode” og ”Angiv som st.-e-mail”. Dem har jeg undladt at krydse af.
Hvis jeg indtaster min e-mailadresse og adgangskode til min Outlook Live konto under ”Microsoft Exchange ActiveS”, så får jeg blot besked om, at kontoen findes i forvejen og jeg kan ikke komme videre i oprettelsen. Jeg kan altså ikke koble min Outlook Live kalender sammen med Samsungs Kalender. Og min Outlook Live konto har jeg tidligere oprettet for at kunne synkronisere mine e-mails under Samsungs E-mail app.
Jeg har så koblet telefonen til computeren og søgt at opdatere Samsungs Kalender fra backup’en i Smart Schwitch.
Her findes under rubrikken ”Personligt indhold” betegnelsen ”Kalender” (med 1 element), som jeg har forsøgt at genoprette på telefonen, men det har ikke haft nogen virkning på selve kalenderaftalerne.
Under rubrikken ”Multimedier, Apps” findes ”Kalender” ikke – heller ikke under applikationer.
Sidste rubrik rummer ”Indstillinger” og her har jeg blot krydset det hele af for at gendanne det.
Men intet har haft nogen effekt på ”Kalender” rent indholdsmæssigt.
Så hvad gør jeg?
Har I et forslag til, hvordan jeg kommer videre?
På forhånd tak for hjælpen.
Mange venlige hilsner
Gert Holm-Petersen


finnh
Abonnent

    Jeg har haft helt tilsvarende kvaler både med min Sony og min Nokia. Men faldt så over appen one fra onecalendar.nl. Den synkroniserer fremragende mellem PC og Android, og den er overskuelig. Hokus pokus: problemet løst. Jeg har den både på min Nokia 6.1 og min Samsung tablet, og har frakoblet de medleverede android kalendere. Jeg bruger Outlook mail på mine androidenheder, de synkroniserer også problemfrit, men specielt på telefonen savner jeg den fine månedsoversigt som One har.

    Mange hilsner og held og lykke

    Finn Hove


    GertHP
    Abonnent

      Hej Finn

      Tak for dit hurtige svar og forslag til løsning.

      Er det den app, der hedder “One Calendar” med undertitlen “Code Spark” fra Google Play og skal den blot installeres på telefonen, hvorefter man opsætter den til at synkronisere med Outlook Live (i “skyen”)?

      Mange venlige hilsner

      Gert Holm-Petersen


      finnh
      Abonnent

        Ja, det er Code Spark. Og den installeres på telefonen. Når den er installeret kan du under Options > Accounts oprette din outlook-konto med den mailadresse, du bruger her. Hos mig er en af de lidt ældre Hotmail, nemlig live.dk, men jeg tror nok at g-mail virker lige så nemt. Derimod kommer der før eller senere knas med pop3 hvis du bruger dette.

        Men mon ikke du automatisk bliver ledt den vej, når du har installeret, – det kan jeg faktisk ikke huske.

        mvh

        Finn Hove

        Forummet 'SMARTPHONES OG TABLETS' er lukket for nye emner og svar.