"Brug altid denne app" virker ikke med Internet Explorer 11

Ikke løst
Dette emne indeholder 20 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af  pca51 6 år, 1 måned siden.
Oprettet af
pca51
Registreret bruger

Hej.

Jeg benytter IE 11 og ønsker indtil videre ikke Edge, Chrome eller andre browsere, men det medfører desværre et irriterende problem. Internet Explorer 11 fungerer generelt fint, men har altså en lille “hage”.

Følgende rude fremkommer hver gang, jeg klikker på et link til internettet fra enten en mail eller i et dokument:

Ruden fremkommer hver gang, uanset om der sættes hak i “Brug altid denne app” eller ej. Som det ses ovenfor, er IE11 valgt som standardbrowser, og det fungerer fint, sålænge der altså ikke klikkes på et link.

Jeg mener at vide, at problemet kan løses via registreringsdatabasen, og jeg har derfor pløjet den igennem adskillige gange uden at kunne finde, hvor en relevant nøgle måtte befinde sig, eller hvor en ny evt. kan indsættes. Og hvad skulle den i givet fald hedde og indeholde af værdi?

Jeg kører Windows 10 Pro, ver. 1709.

Kan I hjælpe med en løsning, gerne via registry, det er ofte en god og hurtig måde til at klare problemer med Windows.

Venlig hilsen

Per Andersen

Christian Bugge
Christian Bugge
Registreret bruger

    Hej,

    Prøv at ændre indstillingen på denne måde:

    1. Åbn startmenuen, skriv standard, og klik på Standardindstillinger for app.

    2. Notér dig, hvad der står under Webbrowser, og medtag det i dit svar, hvis fremgangsmåden her ikke løser dit problem.

    3. Klik på boxen/plus-tegnet under Webbrowser, og vælg Internet Explorer.


    pca51
    Registreret bruger

      Hej Christian.

      Som nævnt i mit indlæg er IE valgt som standard, men nu har jeg fulgt din anvisning og gjort det igen, desværre uden nogen virkning, ruden fremkommer stadig.

      Jeg har efter bedste mening forsøgt alle “officielle” muligheder i Windows, men uden resultat.

      Det var derfor, jeg ville løse det via registreringsdatabasen, som jeg har gode erfaringer med, når problemer skal løses.

      I dette tilfælde ved jeg bare ikke, hvor jeg skal lede eller sætte ind.

      Jeg har flere maskiner, og problemet er det samme på dem alle.

      Gode råd modtages stadig gerne, der kan jo nemt være noget, jeg har overset.

      Vedhæftet et klip af resultatet af din anvisning.

      Jeg skal måske lige nævne, at jeg har forsøgt alle de muligheder, som Microsoft lægger op til nederst i  det vedhæftede billede (med blå skrift), men intet hjælper.

      Og jeg har forsøgt det på alle mine maskiner.

      Venlig hilsen

      Per Andersen

      Christian Bugge
      Christian Bugge
      Registreret bruger

        Hej igen,

        Problemet kan skyldes, at bestemte protokoller ikke har den rette tilknytning til IE.

        Prøv følgende:

        1. Åbn startmenuen, skriv protokol og klik på Vælg standardapp for hver protokol.

        2. Find HTTP og HTTPS på listen, og kontrollér, at de er tilknyttet IE.

        3. Hvis de ikke er, tilknyt da IE til de to protokoller.

         

        Hvis protokollerne allerede er tilknyttet IE, eller ændringen ikke har nogen virkning, så prøv at køre følgende to registreringsfiler:

        https://drive.google.com/open?id=1U_VJ3xlyxXdBYdnl6vbZJmuYx760kqbw

        https://drive.google.com/open?id=1hRiEr9luAQbE7jtqwQrxul8BUvKN9I2C


        pca51
        Registreret bruger

          Hej Christian.

          Tak for svaret, som jeg nu har afprøvet.

          Da jeg klikkede på linkene i dit svar, kom der blot en sort skærm frem med en afspilleknap midt på skærmen. Der skete intet ved tryk på den, men jeg fandt ud af, at jeg kunne downloade og gemme reg-filerne via en knap øverst til højre.

          Inden jeg indlæste filerne i registry, udskrev jeg både dine filer og de tilsvarende steder i min PC. Disse sammenlignede jeg så og fandt ud af, at de stort set var identiske. Derefter eksporterede jeg de to steder fra registry, så jeg havde en backup af dem før ændringen. Til sidst indlæste jeg dine filer i registreringsdatabasen, genstartede den og prøvede at åbne et link.

          Desværre med samme resultat som inden ændringen, ruden åbner stadig og spørger, hvilken browser jeg vil benytte, og med mulighed for at afkrydse, at denne app skal bruges hver gang.

          En genstart af hele computeren gjorde ingen forskel.

          Den første del, som du foreslår med protokollerne, var allerede opsat til IE for både http og https, så jeg gik som nævnt ovenfor direkte til registreringsdatabasen.

          Ovenstående er også forsøgt på en af mine andre computere, men med samme resultat.

          Jeg har ikke spurgt Microsoft, for jeg tænker ikke, de har den stor interesse i at hjælpe, da de jo stadig forsøger at få os alle over på Edge.

          Ved godt, at dette er en lille ting, men det er meget irriterende, når man skal igennem det mange gange hver dag.

          Håber, du har flere forslag.

          Venlig hilsen

          Per Andersen

          Christian Bugge
          Christian Bugge
          Registreret bruger

            Det er mystisk.

            Prøv at køre en scanning af systemfilerne:

            1. Højreklik i nederste venstre hjørne, klik Windows PowerShell (Admin) eller Kommandoprompt (administrator) og bekræft.

            2. Kør kommandoen sfc /scannow

            3. Hvis kommandoen returnerer fejl, kør da dism /online /cleanup-image /restorehealth og gentag sfc-kommandoen.

            Hvis det ikke hjælper, så prøv med en ren start:

            1. Åbn startmenuen, skriv msconfig og tryk Enter.

            2. På fanen Tjenester, sæt flueben ved Skjule alle Microsoft-tjenester

            3. Klik Deaktiver alleOK og Genstart nu.


            pca51
            Registreret bruger

              Hej Christian.

              Ja, det er måske mystisk. Nedenfor er vedhæftet resultat af dine foreslåede scanninger samt log-filen. En ren start hjælper heller ikke. Så desværre eksisterer problemet stadig.

              Min egen teori er, at der ikke er noget galt med computerne, men at problemet skyldes, at MS har lagt den slags små “hindringer” ind, for at man til sidst skal opgive og i stedet benytte Edge. Det har jeg også prøvet, og så opstår problemet sjovt nok ikke. Men man skal selvfølgelig passe på med at beskylde mastodonten for den slags. Dette har stået på, siden jeg opgraderede til W10, og har været der i alle versioner (1511, 1607, 1703, 1709). Jeg tænker stadig, at det må være muligt at oprette en nøgle i registry (eller ændre i en bestående), som sætter det famøse flueben permanent i “Brug altid denne app”. Jeg kan bare ikke finde ud af, hvor i registry dette skal ske.

              Systemet kan jo udmærket finde ud af, at jeg har valgt IE som standard, og jeg kan også sagtens få lov til at afkrydse ved “Brug altid denne app”. Problemet er bare, at mit valg ikke huskes, uanset hvor mange gange, jeg sætter dette flueben.

              Jeg har gennem tiden surfet lidt rundt på nettet og har set, at der er mange andre, som også irriteres over dette. Nogle har henvendt sig til Microsoft, som er venlige og imødekommende, men den eneste foreslåede løsning, jeg har kunnet finde hos MS er, at man skal sætte flueben ved det punkt, som jeg nu har nævnt flere gange (!!!). Når der så fra brugerens side bliver svaret, at dette ikke hjælper, forstår supporteren ikke hvorfor, for det er jo måden at gøre på. Og så hænger den der og blafrer…

              Nå det blev en længere smøre, men jeg er meget glad for, at du gider bruge tid på dette. Håber du pludselig finder de vises sten.

              Venlig hilsen

              Per


              pca51
              Registreret bruger

                Hej Christian.

                Opdagede lige, at log filen var for stor til at kunne uploades.

                Har delt den i to, måske hjælper det.

                Hilsen Per

                Vedhæftede filer:
                1. CBS.log-del-1.txt

                pca51
                Registreret bruger

                  Og så del 2 af log-filen…

                  Vedhæftede filer:
                  1. CBS.log-del-2.txt
                  Christian Bugge
                  Christian Bugge
                  Registreret bruger

                    Det er mystisk.

                    Prøv at tvinge Internet Explorer til at geninstallere sig selv:

                    1. Højreklik i nederste venstre hjørne, klik Windows PowerShell (Admin) eller Kommandoprompt (administrator) og bekræft.

                    2. Kør kommandoen %windir%\system32\ie4uinit.exe -reinstall


                    pca51
                    Registreret bruger

                      Her er resultatet, som jeg ikke lige kan overskue…

                      Hilsen PerPer


                      pca51
                      Registreret bruger

                        Ser lige, at når jeg åbner Windows Powershell (Administrator) står jeg jo allerede i Windows\system32. Har derfor kørt kommandoen direkte der, altså ie4uinit.exe -reinstall. Det blinker så lidt på skærmen, og så sker der ikke mere. Det ændrer heller ikke ved problemet. Der kommer til gengæld ingen fejlmeddelelser ved kørsel af kommandoen. Men %windir% skulle vel selv finde filen, lige meget i hvilket dir jeg står?

                        Hilsen Per

                         

                        Christian Bugge
                        Christian Bugge
                        Registreret bruger

                          Hej igen,

                          Prøv med denne metode:

                          1. Åbn startmenuen, skriv appwiz.cpl og tryk Enter.

                          2. Klik Slå Windows-funktioner til eller fra.

                          3. Fjern fluebenet ved Internet Explorer 11 og bekræft.

                          4. Klik OK, og Genstart nu.

                          5. Gentag trinnene, når computeren er genstartet, og slå Internet Explorer til igen.


                          pca51
                          Registreret bruger

                            Hej Christian.

                            Jeg ville smadder gerne kunne vende tilbage og sige YES, nu er den der, fordi du bruger så meget tid på det.

                            Desværre gør dette heller ingen forskel, er hermed afprøvet på to af computerne…

                            Hilsen

                            Per

                            Christian Bugge
                            Christian Bugge
                            Registreret bruger

                              Hej igen,

                              Jeg har ikke været i stand til at finde en løsning på problemet eller genskabe det. Kan du fortælle i hvilken sammenhæng det er opstået?

                              Prøv også, om det virker, hvis du vælger Chrome som standardbrowser.


                              pca51
                              Registreret bruger

                                Hej Christian.

                                Når jeg ser tilbage på mit allerførste indlæg om dette problem, så kan jeg godt se, at det ikke fremgår helt tydeligt, men jeg har (endda flere gange) forsøgt med både Chrome, Edge og Firefox, og her opstår problemet ikke. Men som jeg dengang skrev, så vil jeg helst benytte Internet Explorer. Jeg har lige forsøgt igen med Chrome, og så opstår problemet ikke.

                                Jeg forstår ikke rigtigt, at du ikke kan genskabe problemet, og jeg vil lige ridse op hvorfor:

                                Jeg har installeret alle computerne via Microsofts gratis opgradering fra Windows 7 til Windows 10. Bortset fra en enkelt bærbar med en Home-version, så kører de alle Windows 10 Pro. Problemet eksisterede ikke på Windows 7, men opstod med det samme efter skiftet til Windows 10, og det har været der lige siden. Jeg har ikke haft problemer undervejs med opgraderingerne, de har forløbet uden de store sværdslag.

                                Det drejer sig om i alt 14 computere (hele familien), og de har alle den seneste opgradering fra Microsoft, nemlig version 1709, men jeg har også flere bekendte, som har samme problem, og hvor det ikke er mig, der har installeret maskinerne. Ikke alle i familien og bekendtskabskredsen er så irriterede over det som jeg, men problemet eksisterer som sagt hos alle. Nogle af dem bruger bare Chrome eller Edge, og så er den jo ikke længere, men det undrer mig meget, at du ikke kan genskabe problemet ved blot at skifte standardbrowser.

                                Maskinerne spænder over flere forskellige fabrikater, men dette problem er jo heller ikke maskinrelateret.

                                Venlig hilsen

                                Per Andersen

                                Forummet 'WINDOWS 10' er lukket for nye emner og svar.