Min harddisk er næsten fuld (230Gb), men der er kun 77 Gb registrerede filer.

Ikke løst
Dette emne indeholder 2 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af tips tips 2 år, 3 måneder siden.
Oprettet af
palle lykke nielsen
Registreret bruger

Jeg har et problem med mit C-drev. Der er anvendt 228 Gb og er 7 Gb ledig. Når jeg tæller op via egenskaber på mapper på c-drev er der kun 77Gb brugt. Der mangler altså næsten 140 Gb.

Skjulte filer er sat til, jeg har prøvet at køre en diskoprydning og brugt ryd op i systemfiler. Kan Komputer for alle give en løsning. Mvh Palle L Nielsen

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Det var en voldsom forskel, må jeg sige. Det tilsvarende underskud på min pc er cirka 18 GB. Der findes dog nogle rationelle forklaringer på det:

    En mulighed er, at der er opstået fejl i filsystemet, så noget plads er gået tabt. Det kan løses med en fejlsøgning på drevet: Højreklik på det, og vælg Egenskaber. Klik på fanen Funktioner, og i Fejlsøgning klikker du på Undersøg. Det tager nogle minutter, og sikrer at filsystemet er sundt.

    En anden mulighed er, at der ligger temmelig mange systemfiler, der skal ryddes op i. Det skal du aktivere i Diskoprydning, som du kan se herunder. Det er særligt gamle Windows-versioner og Windows Update, der kan fylde en del gigabytes. På min pc, der får regelmæssig vedligeholdelse, var det cirka 9 gigabytes – lidt ældre PC’er, der har været igennem nogle Windows-versioner, kan have betydeligt mere at slette.

    Der er så også Windows’ sidefil, der typisk fylder det samme som computerens ram. Der kan ligge 8, 16, eller 32 GB som en skjult systemfil.

    Endelig gemmer Windows gamle versioner af filer og drivere på en helt skjult måde i filsystemet – det er ikke engang egentlige filer. Fanebladet Tidligere versioner kan bruges til at undersøge, om der ligger mange tidligere versioner. Umiddelbart tror jeg det ikke, for de bliver automatisk slettet, når harddisken fyldes op.

    Hvis din harddisk er et SSD-drev, er det særlig vigtigt at rydde op. De har virkelig ikke godt af at være fyldt til randen. Du bør overveje at skifte til et større drev.

     

    Dertil kommer, at

    tips
    tips
    Registreret bruger

      Har du godt nok kikket på alle mapper i Windows og alle installeret programmer og talt sammen hvor mange GB at det fylder det hele ???????????? incl de filer at du har på harddisken ????????  det kan godt tænkes at du ikke har det hele med, men kom lige med et skærmskud magen til den jeg indsætter herunder.

       

      ……………………………………………………..

      Forummet 'WINDOWS 10' er lukket for nye emner og svar.