Hejsa!
Jeg har prøvet at opdatere min gamle MSI-pc fra 2010 med win 10 / 32 bit PRO efter jeres brugsanvisning i blad 3 2018.
Det virkede ikke; maskinen genoprettede til ver. 1511 efter 12 timers arbejde.Opdateringsassisteten gav følgende besked (se vedhæftede pdf fil) “Din disk er komprimeret” Jeg har aldrig været i gang med at komprimere disken.
Denne besked er skrevet på min nye 64 bit maskine, som i øvrigt er opgraderet til ver 1709.
Med håb om hjælp
Christian Bak Petersen
Hej Christian,
Den vedhæftede fil er ikke kommet med. Kan du prøve igen?
Vi prøver igen.
Vedhæftede filer:
Hej igen,
Lad os lige prøve at kontrollere, om partitionen er komprimeret:
1. Åbn Stifinder.
2. Højklik på C-drevet under Denne pc, og klik Egenskaber.
3. Er der flueben ved Komprimer dette drev for at spare diskplads? Kan du fjerne fluebenet?
Vedhæftede filer:
Hejsa Christian!
Der er IKKE noget flueben i den komprimeringsboks, og har aldrig været der – det har jeg haft undersøgt flere gange side efteråret 2017.
Så iflg. selve partitionen er den IKKE komprimeret.
Venlig hilsen
Christian Bak Petersen
Prøv at gennemgå guiden her: https://www.groovypost.com/howto/what-to-do-windows-10-upgrade-fails/
Vend tilbage, hvis du har spørgsmål.
Det virkede heller ikke.
Jeg afventer, at I evt. skriver en artikel om dette problem på dansk, eller også skrotter jeg maskinen (det er min gamle maskine, som jeg bruger til reserve / backup af billeder m.m.)
Tak for hjælpen, så langt
Christian Bak Petersen
Hej igen,
Jeg vender tilbage med en guide på dansk. Hvillket operativsystem er i øjeblikket installeret på maskinen?
Jeg sender lige et Word dokument med screendump fra den gamle maskine
Vedhæftede filer:
Hej igen,
Start med at foretage en scanning af systemfiler og disk:
1. Højreklik i nederste venstre hjørne, klik Windows PowerShell (Admin) eller Kommandoprompt (administrator), og bekræft.
2. Skriv kommandoen sfc /scannow og tryk Enter.
3. Hvis kommandoen afslutter med fejl, kør da kommandoen dism /online /cleanup-image /restorehealth, og gentag trin 2.
4. Skriv chkdsk c: /f og tryk Enter.
5. Bekræft at kontrollen skal foretages ved genstart.
Indstil herefter Windows til at foretage en ren start:
1. Åbn startmenuen, skriv msconfig og tryk Enter.
2. På fanebladet Tjenester, sæt flueben ved Skjul alle Microsoft-tjenester.
3. Klik Deaktiver alle.
4. Klik OK, og klik på Genstart.
Hej igen.
Nu har jeg prøvet den nye vejledning, som jeg i øvrigt også prøvede iflg. jeres artikel i bladet.
Det hjalp heller ikke.
Venlig hilsen
Christian Bak Petersen
(abonnent siden det allerførste nummer)
Hej igen,
Når du kører sfc kommandoen, resulterer det så i fejl? Hvis ja må du meget gerne medtage et skærmskud af fejlene.
Prøv følgende:
Sørg for at Windows fortsat foretager en ren opstart (alle ikke-Microsoft tjenester slået fra i msconfig). Slå alle antivirus og anti-malware programmer fra. Kør derefter fejlfindingsværktøjet til Windows Update (uanset om du tidligere har prøvet det): https://support.microsoft.com/da-dk/help/4027322/windows-update-troubleshooter
Prøv derefter at opdatere igen: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Hejsa igen!
Nej, sfc resulterede ikke i fejlmeddelelser.
Jeg har lige prøvet at køre https://support.microsoft.com/da-dk/help/4027322/windows-update-troubleshooter igen, men jeg fik den samme fejl, at drevet er komprimeret, se tidligere sendte medd. http://wp-uploads.interactives.dk/forum.komputer.dk/uploads/2018/02/08164545/Opdateringsfejl-gl-pc.pdf
(kommer også her)
Vedhæftede filer:
Hej igen,
Hvis du har 3. parts sikkerhedssoftware installeret, så prøv at afinstallere det.
Kontrollér også, at der er mindst 20 GB ledig plads på den partition, hvor Windows er installeret.
Undersøg herefter, om der er fejl i Enhedshåndtering:
1. Højreklik i nederste venstre hjørne, og klik Enhedshåndtering.
2. Hvis der er fejl ved en enhed, så prøv at opdatere driversoftware ved at højreklikke og vælge Opdater driver.
3. Hvis det ikke hjælper, tag et skærmskud af Enhedshåndtering og medtag det i dit svar.
Prøv også at kontrollere systemets kompressionsstatus på følgende måde:
1. Højreklik i nederste venstre hjørne, klik Windows PowerShell (Admin) eller Kommandoprompt (administrator), og bekræft.
2. Skriv compact /compactos:query og tryk Enter.
3. Medtag resultatet af kommandoen i dit svar.
4. Hvis svaret er, at systemet er komprimeret, kør kommandoen compact /compactos:never
Prøv også at undersøge hvilken partition er aktiv via Diskhåndtering:
1. Højreklik i nederste venstre hjørne, og klik Diskhåndtering.
2. Hvis den aktive partition ikke har et drevbogstav, så prøv at tildele den et ved at højreklikke på partitionen, og klikke Skift drevbogstav og sti…
Medtag også gerne et skærmskud af Diskhåndtering, hvor alle partitioner og informationer om partitionerne (Boot, sidefil, Crashdump etc.) er synlige.
Du kan lave skærmskud som billeder (i stedet for PDF-filer) ved hjælp af Klippeværktøjet: Åbn startmenuen, skriv klip og klik på Klippeværktøj.
Klik på Ny, marker området, og klik Filer > Gem som… for at gemme som en PNG-fil.
Hejsa igen!
Nu har jeg prøvet at gøre som du skrev her søndag eftermiddag.
Der var ikke fejl på “Compact”, “enhedshåndtering”eller “diskhåndtering”.
Jeg vedhæfter udklip af de 3 ting.
Mit næste step bliver sandsynligvis en skrotning af maskinen.
God søndag
Christian Bak Petersen
Vedhæftede filer:
Prøv lige at se, om du kan tildele et drevbogstav til den aktive partition i Diskhåndtering. Hvis det ikke hjælper, så prøv at krympe C-partitionen med 400 MB og forstør den aktive partition med det samme.