Windows Update virker ikke efter system restore

Løst
Dette emne indeholder 12 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  oledy 5 år, 7 måneder siden.
Oprettet af
oledy
Abonnent

Jeg arbejder på 4 laptops, 2 Acer og 2 Asus. Alle er kraftfulde og relativt nye, og jeg stiller store krav til mine maskiner.
For nyligt havde jeg på en af disse et crash af SonicWall NetExtender, som jeg bruger til én af mine kunder.
Det var ikke muligt at redde den, og da det var den laptop, jeg normalt tog med “i byen”, prøvede jeg at slette programmet for at geninstallere det.

Jeg har på alle mine laptops flg. programmer, som er inspireret af Komputer for Alle:

BullGuard Premium
Advance System Optimizer
RegClean Pro
EaseUs Todo Backup
IObit Uninstaller
Toolwiz Care

Med undtagelse af Toolwiz Care er der betalt for alle programmer på alle mine laptops. Jeg valgte IObit Uninstaller til at fjerne den defekte version af SonicWall NetExtender med flg. resultat:
– Programmet kunne ikke geninstalleres, fordi “det var der”
– Programmet kunne ikke fjernes, fordi “det fandtes ikke”

Der var 15-20 referencer til SonicWall i registreringsdatabasen – nogle af disse kunne ikke slettes.

Efter mange forsøg valgte jeg at foretage en System Restore, hvorved jeg var nødt til at geninstallere (og genkøbe) adskillige programmer – alt kom til at fungere igen, men jeg har nu haft 28 mislykkede forsøg på at få opdateret Windows Update KB4338825. Hver eneste gang, jeg tænder PC’en, får jeg at vide, at jeg har en opdatering, og indtil jeg “fredede” min normale arbejdsdag i opsætningen, genstartede pc’en med jævne mellemrum gennem min arbejdsdag.

En henvendelse til Microsoft resulterer i beskeden “kontakt Acer” – nøjagtigt så seriøst som jeg har prøvet med dem før!

Opdateringen downloades og installeres når laptop’en slukkes. Men boot-sporet, der skal færdiggøre opdateringen ved start, virker ikke. Jeg ser et kort glimt af den sædvanlige opdateringsbesked, men intet sker.

Med venlig hilsen

Ole Dy.

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Det var meget oprydning – jeg ville nøjes med lidt færre…

    Start med at køre reparationsværktøjet til Windows Update:

    https://support.microsoft.com/da-dk/help/10164/fix-windows-update-errors

    Hvis det ikke får tingene til at fungere, ser jeg næmere på det.


    oledy
    Abonnent

      Fejlfindingsværktøjet finder ganske rigtigt en fejl i Windows Update databasen – retter den, finder den, retter den . . .

      Desværre ændrer det ikke opdateringen – efter genstart ser jeg stadig kun et kort glimt af færdiggørelsen af installationen, og efterfølgende er antallet af mislykkede forsøg øget med 1.

      Med venlig hilsen

      Ole Dy.

       


      oledy
      Abonnent

        Jeg synes ikke, jeg gav udtryk for, at svaret har løst mit problem. Problemet er der stadig, så jeg vil værdsætte, at I kommer med endnu et bud – som lovet!

        Ole Dy.

         


        oledy
        Abonnent

          I øvrigt måtte I gerne læse mellem linierne, at jeg mener, IObit UnInstaller er årsagen til problemet. Den meget lange liste af elementer, der ville blive slettet, blev helt sikkert ikke slettet – jeg tror den almindelige afinstallering havde gjort et bedre job. Jeg prøvede gennem det meste af en uge at rydde op, optimere osv. uden at det blev muligt at geninstallere Sonicwall – så jeg ved heller ikke, hvad du mener med, at du ville “nøjes med lidt færre”.

          Ole Dy.

           

          HenrikClausen
          HenrikClausen
          Komputer for alle

            Beklager forsinkelsen, jeg var optaget af andre sager. Det er mærkbart, at det er blevet regnvejr igen…

            Jeg er meget enig i, at programmernes egne afinstallationsprogrammer er det bedste at bruge. Det bør man altid prøve, inden man lader et andet program afinstallere. De tekniske grunde til det er ret omfattende.

            Her er en grundig artikel om at fjerne SonicWall NetExtender helt:

            https://www.sonicwall.com/en-us/support/knowledge-base/170502703721115

            En af finterne er, at programmet kan være aktivt i baggrunden, når man prøver at fjerne det. Så kan det ikke fjernes ordentligt, og vil stadig være så meget til stede, at det ikke kan installeres igen. Prøv at se i Windows’ Jobliste (tast Ctrl-Shift-Esc for at åbne den), om der er en proces fra programmet der. Hvis det optræder i listen, skal det standses for at kunne fjerne alle filer fra programmets mappe.

            HenrikClausen
            HenrikClausen
            Komputer for alle

              Og så er der den genstridige Windows-opdatering. Prøv at køre den opdatering, du kan hente her:

              https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4090914

              Der er fire versioner i listen. Du skal sandsynligvis bruge den nederste version.


              oledy
              Abonnent

                Stadig samme resultat. Problemet er opstarten: jeg ser klargøringsvinduet i ganske få sekunder. Jeg tvivler ikke på, at opdateringen før genstart, er forløbet som den skulle, men initieringen efter genstart finder aldrig sted.

                Hvis jeg afvikler SFC Scan direkte fra console, får jeg at vide at alt er OK!

                DISM online cleanup-image scanhealth melder også alt OK!

                Jeg har prøvet at stoppe wuauserv og cryptSvc, rename SoftwareDistribution og Catroot2 – den første fik jeg ikke lov til at rename, selv om jeg havde skiftet attributter på alt i biblioteket, og der var da heller ikke nogen virkning.

                Med den relativt ringe erfaring jeg har med at rode direkte i Windows, forestiller jeg mig noget i retning af boot-fejl i forbindelse med genstart eller en korrupt Windows Update Database.

                Og for resten havde jeg haft fat i SonicWall NetExtender i job-listen inden afinstallationen.

                 

                Ole Dy.


                oledy
                Abonnent

                  Seneste oplevelse:

                  Ved opstart begynder initiering af (formentlig) en anden opdatering. Det er meget tidskrævende – ca. 1/2 time med flere genstarter. Ved 94% stoppes pludseligt med beskeden “Køres tilbage til forrige version”.

                   

                  Ole Dy.

                  HenrikClausen
                  HenrikClausen
                  Komputer for alle

                    Hej Ole

                    Det er nødvendigt at standse SonicWall processen umiddelbart før du prøver at omdøbe/fjerne mapperne.

                    Og så den genstridige opdatering… Hvis du går ind i opdateringsoversigten, kan du finde nummeret på den opdatering, der ikke bliver installeret. Skriv det her, så kan jeg søge efter løsninger til det.


                    oledy
                    Abonnent

                      Jeg kunne ganske rigtigt omdøbe efter at have stoppet SonicWall, men resultatet er det samme. Versionen er 1709 og opdateringen er KB4338825 – forsøgt installeret 57 gange.

                      Jeg har i mellemtiden prøvet at opdatere nogle andre, jeg kunne se manglede. Små opdateringer kører igennem, men de store fejler alle. Ingen af versionerne for KB4090914 accepteres, alle giver beskeden “Ikke til denne computer”.

                      Det er stadig det ultrakorte gensyn med opdateringsskærmen ved opstart/genstart, som forstyrrer mig – jeg er vel ved at nærme mig tidspunktet, hvor systemet skal geninstalleres, eller . . ?

                      Ole Dy.

                       

                       

                      HenrikClausen
                      HenrikClausen
                      Komputer for alle

                        Det er vist på tide at lave en reparations-installation af Windows. Det kan gøres uden at tabe data. Jeg har dog ikke en vejledning lige ved hånden. Min hukommelse siger, at det kan gøres ved at genstarte Windows til reparationstilsand og vælge de rigtige indstillinger der. Sig til, hvis du får brug for mere vejledning om det.


                        oledy
                        Abonnent

                          Så er det virkeligt op ad bakke:

                          Frisk Start: Der er opstået et problem under nulstilling af PC’en, der blev ikke foretaget nogen ændringer.

                          What to do?

                          Ole Dy.

                          Vedhæftede filer:
                          1. Frisk-start.docx
                          Forummet 'WINDOWS 10' er lukket for nye emner og svar.