Hej jeg får en blå skærm med oplysning om at søge på windows.com/stopcode.
Problemet er at jeg ikke kan få nogle punkter det til at virke og andre er jeg usikker på: (Morale: Hellere spørge end gøre noget galt)
Windows er opdateret
driverne er opdateret
Bruger ikke Windows defender men Zonealarm og det kører tilsyneladende som det skal
Har ikke sat firewall til offline
Har ikke indstalleret software for nylig – og derfor har jeg ikke fjernet noget
Har ikke afinstalleret printer da jeg bruger den og den ikke er unødvendig
Kan ikke ændre hurtig start til eller fra da jeg kun kan komme til “strømstyring” og der ikke er noget der hedder “systemindstillinger” eller “aktiver hurtig start”
Har ikke prøvet at starte i fejlsikret tilstand
Kan I hjælpe?
mvh
Jaeh, men der må være en ’stopcode’ at gå ud fra? Den vil jeg meget gerne se, f.eks. ved at du vedlægger et foto af den blå skærm. Der kan være mange forskellige ting galt. Den blå skærm optræder kun, når noget er gået galt, der virkelig ikke må gå galt – f.eks. en komponent eller en driver, der har kritiske fejl.
Så flere detaljer ville være godt. Som sagt et foto. Hvilken computer? Hvor gammel?
Men lad mig lige give et forslag, der er gratis og uden risiko. Start et Kommandoprompt med Administrator rettigheder, og indtast disse to kommandoer:
- DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
- sfc /scannow
De leder efter mange forskellige fejl dybt i Windows, og reparerer dem automatisk.
Tilføjet fotos af blå skærm med stopcode
mvh
Vedhæftede filer:
Tak for billederne. Har du prøvet de to kommandoer, jeg foreslog?
Og er der noget specifik hjælp på Stopcode-siden? Den har mulighed for at analysere problemet.
Windows samler ofte oplysninger om problemet i en fil, der skrives til harddisken. Den er lidt udfordrende at læse, men prøv at bruge programmet WhoChrashed til at analysere den:
Tak for opgaverne 🙂
Jeg har nu prøvet de to forslag samt installeret “WhoCrashed” og kørt “Analyze” hvorefter jeg har fulgt anvisningen (Se vedlagte skærmskud) dog uden at dette viste noget da jeg scrollede ned for at læse resultatet.
Har du nye forslag til udbedring?
mvh
Vedhæftede filer:
Hmm, det var ikke det store fremskridt…
Der kan ligge filer med information om problemet i denne mappe:
C:\Windows\Minidump
Hvis der ligger filer her, vil jeg gerne have dig til at pakke en af dem som ZIP og vedlægge den her.
Har du prøvet de to oprydningskommandoer, jeg foreslog?
Hej igen,
Som jeg skrev i mit svar sidst har jeg prøvet de to forslag (Oprydningskommandoer).
altså: “DISM….” og “sfc….”
Jeg har tjekket Windows\minidump men mappen er tom skriver den
JEG TILFØJER LIGE DETTE:
Jeg har lige fundet denne besked i vinduet når jeg slukker pc´en
C:\Windows\TEMP\Bit Defender Threat Scanner.dmp.
(Se skærmskud vedhæftet herunder)
Jeg søgte efter hele stien uden held men søgte så efter TEMP mappen og fandt en fil med navnet men
mappen ser ud til at være tom. Word siger den er tom.
/Ved iøvrigt ikke om den har noget med den oprindelige fejl at gøre, ville bare lige gøre opmærksom
på at den dukkede op for god ordens skyld.
mvh
Vedhæftede filer:
Hov, jeg havde læst for hurtigt angående de to kommander. Beklager…
BitDefender crash filen har ikke direkte noget med sagen at gøre, det er blot et enkelt program, der er stået af. Men det tyder igen på, at der er noget galt et eller andet sted i computeren. Det er bare ikke ret klart hvad, og det er muligt, at noget er gået i stykker i elektronikken.
Du kan direkte til en nulstilling af Windows som beskrevet her:
https://support.microsoft.com/da-dk/help/12415
Alternativt er her mere fejlsøgning – ret generelt, fordi vi ikke ved meget om problemets årsag:
Prøv at skanne den med dit antivirusprogram, og Malwarebytes:
https://fordelszonen.komputer.dk/sikkerhed/sikkerhedsprogrammer/malwarebytes
Og hent dette program til at analysere blå skærme:
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
For at bruge det, skal du indstille Windows til at lave MiniDump filer (Delvis lagring af hukommelsen). Jeg vedlægger nogle skærmskud, der viser hvordan du slår det til.