Beogram 9500

Løst
Dette emne indeholder 4 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af tips tips 2 år, 8 måneder siden.
Oprettet af tips
tips
Registreret bruger

Når jeg lige skriver lidt om en gammel B&O pladespiller er det jo for at fortælle at B&O har fremstillet et stort antal pladespiller med en helt utrolig lang levetid, ja min Beogram 9500 er ca. 30 år gammel og fungerer stadigvæk helt perfekt, ja når jeg hører en LP ja lyden er helt perfekt, når at B&O kan fremstille elektronik med så helt utrolig lang levetid, ja så må alle andrer fabrikker som fremstiller computer og router og fottografiapparater og printer med feks. meget elektronik og også kunde fremstille de fleste apparater med en betydelig længer levetid som 5 eller måske 7 år, jeg har haft flerer router og computer og fottokopimaskiner og 2 fladskærme som i mange tilfælde kun har haft en levettid på omkring 5 år, det medfører jo et enorm forbrug af resurser når meget elektronik kun bliver 5 år gammel, kvaliteten af meget elektronik burde jo hverer at levetiden var mindst 15 år på både computer og router og meget andet også feks. en fladskærm, således at vi ikke havde et enorm forbrug af resurser, når at B&O kan lave elektronik som har en levetid på over 30 år, ja så må alle andrer fabrikker jo  også kunde lave elektronik med en levetid der er betydelig bedrer end 5 år, ja se fotto af vedhæftet fil, af Beogram 9500 pladespiller

Vedhæftede filer:

kaj-emil
Abonnent

    Hej Tips2

    Et fortræffeligt indlæg du har her, det er rigtigt, at kvalitet betaler sig.

    Her er f.eks. linket til en Beogram 4000c, der blev lanceret i 1972, og som B&O har efterset 95 stk af og sat til salg for kr.75000 pr. stk., spændende at se hvor mange der bliver solgt.😊 Salget starter i oktober/2021.

    https://www.recordere.dk/2020/10/foerste-bo-classics-en-genfoedt-beogram-4000c-til-en-hamper-pris/

    Selv har jeg en bærbar computer (Medion) fra 2012, der er opgraderet til 21H1, og harddisken er udskiftet med en SSD, men bruges stadig til Billeder, Dokumenter o.a., fejler intet.

    Har også en computer fra 2003 (Siemens Nixdorf) med Win.XP fejler intet.

    Med venlig hilsen

    Kaj-Emil

    tips
    tips
    Registreret bruger

      Rigtig godt at vi udveksler viden omkring kvalitet på elektronik, ja jeg har en stereoradio ja en ITT stereo 2000 electronic, ja den er jo fremstillet i ca. 1972 og dermed ca. 50 år gammel, den er stort set fejlfri, der er lige en enkel elektrisk pærer som ikke lyser merer nede i skalaen, men ellers fungerer den fejlfri, det må jo hverer en særdeles god kvalitet i det elektronik som den radio er fremstillet med, når det har en levetid på 50 år eller merer, ja jeg har jo ikke nogen ide om hvornår at den radio er kaput, men vi er jo også nød til og tænke på at rigtig mange moderne apparater kun har en levetid på ca. 5 år og når at computer og fladskærme og router bliver defekt, ja så er det så dårlig en kvalitet at det ikke kan betale sig at indleverer det på en værksted og få det lavet i stand, men at det kun er elektronikskrot, de fabrikker rundt omkring i hele verden som fremstiller elektronik burde jo lave en betydelig bedrer kvalitet, således at mange apparater havde en levetid på 10 til 15 år, således at vi bedrer kunde sparer på jordens resurser .

      HenrikClausen
      HenrikClausen
      Komputer for alle

        Tak for den interessante snak. Jeg har selv en Thorens LP-spiller, der fungerer fint. Og en B&O rørradio, jeg fik (brugt) for 50 år siden, da mine forældre fik en B&O transistorradio. Den står i sommerhuset, og skulle bare have skiftet en mørnet drivrem for stadig at fungere.

        Tilbage til nutiden: Der er en vis forskel på den tids analoge elektronik og den mikroskopiske, vi bruger i dag. Ikke mindst på antallet af komponenter – der skal blot svigte en enkelt ud af tusinde for at en moderne PC holder op med at fungere. Kompleksiteten er en del af udfordringen. Det har typisk været en kondensator (det er et mikro-batteri) eller et indbygget batteri, der er stået af. Dyrere modeller har bedre komponenter, men det er svært at afgøre på forhånd, om en dyrere PC er i bedre kvalitet, eller om den bare er dyr. Sammenligner man en model i den professionelle ende af prisskalaen med en billig, kan man se at den mekaniske opbygning også er bedre i den dyre model.

        Jeg løser det så ved at bruge gode ting, typisk forrige års topmodel. Her er min personlige favorit Lenovos T-serie, der er bygget til at være daglig PC for rejsende. Den, jeg bruger lige nu, er såmænd en T560 købt brugt for beskedne 2800,-, opgraderet med ekstra ram og en større SSD. Andre mærker har også professionelle serier, der kommer på tilbud eller til lavpris fra en god brugt-butik.

        Der kan så også siges nogle ting om det politiske ønske om at styrke økonomien ved at øge forbruget. Den slags er de økonomiske skoler noget uenige om – særligt Østrigerskolen mener, at det er en dårlig idé. Men det vil jeg ikke gå ind i, blot holde mig til det tekniske: Det kan betale sig at investere i kvalitet, ikke bare i specifikationer, og i udstyr, der kan vedligeholdes og repareres, når det bliver nødvendigt. Det sidste punkt kan opnås ved at undgå de ultralette kompaktmodeller, der er svære eller umulige at åbne. Jeg vil hellere kunne skifte batteriet end spare 200 gram vægt.

        Vores erfaring er så, at holdbarheden generelt er blevet bedre, ikke mindst for harddiske. Dertil kommer SSD-drev, der nu har udsigt til rigtig lang holdbarhed. Tidligere anbefalede vi at udskifte harddisken efter 3 år, nu er vi oppe på fem, og jeg ser mange computer, der fungerer i over ti år.

        tips
        tips
        Registreret bruger

          Rigtig godt at vi lige kan snakke om kvalitet og levetid i elektronik, også rigtig god ide at borer i emnet og skrive noget merer om det………….

          Forummet 'ANDET COMPUTERUDSTYR' er lukket for nye emner og svar.