USB nøgle på 256GB

Løst
Dette emne indeholder 7 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af Henrik Ræder Clausen Henrik Ræder Clausen 11 år, 10 måneder siden.
Oprettet af
caliente
Abonnent

Hej

 

Jeg har en USB nøgle på 256GB, men hvordan kan det være at jeg kun kan gemme nogle slags filer og ikke andre?

 

Samt hvorfor er det kun nogle PC der kan se denne nøgle og ikke andre?

 

Jeg formoder det har noget at gøre med størrelsen.

 

mvh

 

Caliente

Det var et ordentligt bæst 🙂

Mon muligheden for at gemme filer har at gøre med deres størrelse? Hvis det er formatteret med FAT32, kan f.eks. videofiler over 4 gigabyte ikke lægges på nøglen. Det er en begræsning i filsystemet, ikke nøglen selv.

Er der noget system i, hvilke computere der ikke kan læse nøglen? Hvis det er Windows XP-computere, kan det være at nøglen er formatteret med ExFAT, det kræver en opdatering af Windows XP for at det format kan læses.

Du kan bruge EASEUS Partition Master til at undersøge nøglen nærmere:

http://www.partition-tool.com

Det kan du også bruge til den løsning, jeg vil anbefale:

At formattere nøglen med NTFS-filsystem, som burde fungere med alle computere, og som ikke har nogen 4 GB grænse for filstørrelsen.

Vedlagte skærmskud viser, hvordan man formatterer (her et SD-kort). Der også et menupunkt, der lader dig konvertere filsystemet direkte til NTFS, så du slipper for at sikkerhedskopiere alle filer på nøglen først.


caliente
Abonnent

    Tak, og ja der er flere der ikke tror på at jeg har så stor en lager kapacitet på en USB nøgle, men du har ret i har jeg lige fundet ud af at den er formatteret i exFAT, men det underlige er dog at i min stationære Alienware pc har jeg ingen problemer med at se drevet, men i mine 2 laptops (alle 3 kører med windows7 64bit),kan jeg ikke se dem, eneste anden forskel er at på min Alienware har jeg windows Ultimate, men dette kan vel ikke være grunden?

     

    Nu vil jeg forsøge at gøre det du skriver, jeg “melder” lige tilbage om hvad der sker, tak for svar.

     

    med venlig hilsen

     

    Caliente


    caliente
    Abonnent

      Hej Henrik

       

      Jeg har forsøgt at sende et skærmskud, det fylder 128kb og er i png format, men jeg kan ikke vedhæfte det.

       

      Jeg har nemlig downloadet programmet, men mit billede ser anderledes ud end dit, jeg har slet ikke så mange muligheder.

       

      mvh

       

      Caliente

      Der skulle ikke være noget problem med at vedhæfte en lille PNG-fil som den, du sidder med – den er helt som dem, jeg plejer at sende her.

      Mon du er kommet til at bruge den forenklede brugerflade i programmet? Jeg bruger altid den komplette brugerflade med alle mulighederne.

      Det lyder underligt at Windows 7 ikke vil arbejde med det ExFAT-formatterede drev, det kan der være subtile tekniske årsager til.

      Nu går jeg ud fra at du har kopieret alle vigtige filer væk fra nøglen, og så vil jeg foreslå at du formatterer den igen. Når du gør det, kan du vælge mellem ExFAT og NTFS – og bruger du kun nøglen sammen med PC’er, vil jeg foreslå NTFS, som er det mest gennemtestede filsystem i Windows.


      caliente
      Abonnent

        Hej Henrik

         

        Tak det virkede, jeg formaterede til NTFS, men det giver mig alligevel et ekstra spørgsmål, samt en kommentar, som jeg glemte at bringe sidste gang.

         

        Hvis jeg nu skulle bruge den i andre medier lad os sige et TV eller en harddiskoptager, hvad slulle jeg så have brugt for system?

         

        Samt hvorfor mon der står her at jeg har været medlem siden 2007, jeg har altid holdt Jeres blad, bortset fra nogle få år hvor jeg boede i Spanien.

        mvh

         

        Caliente


        caliente
        Abonnent

          Hej Henrik

           

          Tak det virkede, jeg formaterede til NTFS, men det giver mig alligevel et ekstra spørgsmål, samt en kommentar, som jeg glemte at bringe sidste gang.

           

          Hvis jeg nu skulle bruge den i andre medier lad os sige et TV eller en harddiskoptager, hvad slulle jeg så have brugt for system?

           

          Samt hvorfor mon der står her at jeg har været medlem siden 2007, jeg har altid holdt Jeres blad, bortset fra nogle få år hvor jeg boede i Spanien.

          mvh

           

          Caliente

          Som udgangspunkt understøtter alle TV, satellitmodtagere og lignende det gamle FAT32 system, det vil altid være det sikre valg.

          Der er ingen skade i at forsøge med det nuværende NTFS-format, og selv en omformattering til ExFAT har en god chance for at virke bedre end før, da det kan have været en mindre fejl i formatteringen, der gav problemerne.

          Alene mængden af forskelligt udstyr, der kan understøtte forskellige formater, gør emnet besværligt at forklare udtømmende.

          Hvad der står her ang. medlemstid betyder ikke noget videre. Jeg ser dig dateret fra marts 2011, det er nok din første registrering på Forum. Kunne 2007 være det tidspunkt, du genoptog abonnementet?

          I alle tilfælde har det ingen betydning for f.eks. prioritering af dine spørgsmål.

          Forummet 'ANDET COMPUTERUDSTYR' er lukket for nye emner og svar.