Blå Skærm / Dump

Løst
Dette emne indeholder 15 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  seniorproppen 10 år, 2 måneder siden.
Oprettet af
clelling
Abonnent

Hej.

I et stykke tid har jeg haft problemer med Blå Skærm / Dump (Jeg kører Windows7). Som regel sker det mindre end en halv time efter at have tændt PC’en – hvis den kører ud over det, kører den næsten altid upåklageligt.

Jeg har installeret “NirSoft BlueScreenView”, men det den siger, gør mig ikke klogere. Her er hvad den har sagt de to sidste gange:

1.:==================================================
Dump File         : 021814-15062-01.dmp
Crash Time        : 18-02-2014 10:48:56
Bug Check String  : BAD_POOL_HEADER
Bug Check Code    : 0x00000019
Parameter 1       : 0x00000003
Parameter 2       : 0x84f3f890
Parameter 3       : 0x006f0066
Parameter 4       : 0x84f3f890
Caused By Driver  : ntkrnlpa.exe
Caused By Address : ntkrnlpa.exe+12068c
File Description  : NT Kernel & System
Product Name      : Microsoft® Windows® Operating System
Company           : Microsoft Corporation
File Version      : 6.1.7601.18247 (win7sp1_gdr.130828-1532)
Processor         : 32-bit
Crash Address     : ntkrnlpa.exe+12068c
Stack Address 1   : ntkrnlpa.exe+247dfc
Stack Address 2   : ntkrnlpa.exe+213eab
Stack Address 3   : afd.sys+14b8e
Computer Name     :
Full Path         : C:WindowsMinidump21814-15062-01.dmp
Processors Count  : 1
Major Version     : 15
Minor Version     : 7601
Dump File Size    : 159.168
Dump File Time    : 18-02-2014 10:49:39
==================================================

2.:==================================================
Dump File         : 021714-15171-01.dmp
Crash Time        : 17-02-2014 10:36:37
Bug Check String  : KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Bug Check Code    : 0x1000008e
Parameter 1       : 0xc0000005
Parameter 2       : 0x82b6ac07
Parameter 3       : 0x9b7e1ca0
Parameter 4       : 0x00000000
Caused By Driver  : ntkrnlpa.exe
Caused By Address : ntkrnlpa.exe+12ac07
File Description  : NT Kernel & System
Product Name      : Microsoft® Windows® Operating System
Company           : Microsoft Corporation
File Version      : 6.1.7601.18247 (win7sp1_gdr.130828-1532)
Processor         : 32-bit
Crash Address     : ntkrnlpa.exe+12ac07
Stack Address 1   :
Stack Address 2   :
Stack Address 3   :
Computer Name     :
Full Path         : C:WindowsMinidump21714-15171-01.dmp
Processors Count  : 1
Major Version     : 15
Minor Version     : 7601
Dump File Size    : 159.264
Dump File Time    : 17-02-2014 10:37:18
==================================================

Er der nogen af jer, der har en anelse om hvad det er, der er galt?

m.v.h.

Claus Lelllinge


seniorproppen
Abonnent

    Til Claus Lelling.

    Prøv for eksperimentets skyld at afinstallere programmet “NirSoft BlueScreenView”.

    Rens computeren grundigt med CCleaner.

    Opdater grafikkortets driver til den nyeste version.

    Genopstart computeren med den standardiserede Windows skærm og billede.

    Lad computeren arbejde et par timer for at se, hvorvidt fejlen genopstår.

    Hvad er formålet med programmet “NirSoft BlueScreenView” ?

    Skriv venligst en tilbagemelding, så vi andre læsere også kan se, i hvilket omfang ovenstående løsningsforslag har besvaret dit spørgsmål og afhjulpet dit problem.

     

    M. v. h. ~ “Seniorproppen”

     

     


    clelling
    Abonnent

      “NirSoft BlueScreenView” er faktisk et program, der skulle hjælpe med at forstå dumpet fra “Blue Screen”.

      CCleaner køres næsten dagligt.

      Grafikkortet opdateres jævnligt med nyeste driver.

      Som skrevet, opstår fejlen næsten udelukkende inden for en halv time efter opstart.

      m.v.h.

      Claus Lellinge


      seniorproppen
      Abonnent

        Til Claus Lellinge.

        Noter dig hvilken version af “NirSoft BlueScreenView”, du p. t. har installeret på computeren.

        Gå ind på NirSoft BlueScreenView’ s hjemmeside og noter dig versionsnumrene på de sidste fem udgaver af “NirSoft BlueScreenView”.

        Hvis du har problemer med den nyeste version af “NirSoft BlueScreenView”, så hent (download) den forgående version af “NirSoft BlueScreenView”.

        Hvis du har problemer med en ældre version af “NirSoft BlueScreenView”, så hent (download) den nyeste version af “NirSoft BlueScreenView”.

        Skriv venligst en tilbagemelding, så vi andre læsere også kan se, i hvilket omfang ovenstående løsningsforslag har besvaret dit spørgsmål og afhjulpet dit problem.

        M. v. h. ~ “Seniorproppen”

         

         


        clelling
        Abonnent

          Jeg har overhovedet ikke problemer med “NirSoft BlueScreenView” andet at jeg ikke kan gennemskue hvad programmet prøver at fortælle mig med hensyn til grunden “Blue Screen-dumpet”.

          m.v.h.

          Claus Lellinge


          seniorproppen
          Abonnent

            Til Claus Lellinge.

            Da du tilsyneladende fortsat ønsker at bruge programmet “NirSoft BlueScreenView” på baggrund af en større forståelse for programmets virkemåde og fejlmeldinger, kan jeg kun forslå, at du går på internettet for at finde program-producentens hjemmeside.

            Når du har fundet program-producentens hjemmeside er det blot et spørgsmål om tålmodighed for også at finde alle de tilgængelige oplysninger om programmets funktioner og diverse fejlmeldinger.

            Held og lykke med projektet.

            Slut herfra ~ m. v. h.  “Seniorproppen” 🙂

             


            clelling
            Abonnent

              Jeg har netop installeret “NirSoft BlueScreenView” fordi jeg af og til fik “Blå skærm”. Jeg fik anbefalet programmet af “Komputer” og det siger jo også, at det er ntkrnlpa.exe, der forårsager dumpet. Det er så vidt jeg kan vurdere et Microsoft-produkt, men det er vel forårsaget af en eller anden hardware-fejl, men hvilken?

              m.v.h.

              Claus Lellinge


              seniorproppen
              Abonnent

                Til Claus Lellinge

                Efter endnu en tur på internettet kan det med alt muligt forbehold oplyses at, der formodentlig ikke er tale om nogen hardware-fejl, men derimod om en fejl i operativsystemets software.

                Problemet med ntkrnlpa.exe kan ifølge internettets oplysninger muligvis skyldes uoverensstemmelser mellem operativsystemets software og en forældet udgave af hjælpe-programmet Java.

                Programmet NirSoft BlueScreenView er ifølge internettets oplysninger kun et redskab til at få flere detaljerede oplysninger om årsagerne til de registrerede MiniDump’s.

                Da problemerne med blå skærme og MiniDump’s ifølge internettets oplysninger skyldes varierende uoverensstemmelser mellem de involverede software-komponenter, så kunne en af problemløsningerne være at gøre følgende i den nævnte rækkefølge.

                1) Lav en ren geninstallering kun med Windows operativsystemet + Microsoft opdateringer på en ren og nyformatteret harddisk.

                2)  Lav en prøvekørsel over et par dage for at se, hvorvidt der på noget tidspunkt opstår “Blå skærm”.

                3) Installer den seneste udgave af Java og gentag punkt 2.

                4) Fortsæt med at installere de andre hjælpeprogrammer indtil der opstår “Blå skærm”.

                5) Noter dig derefter, hvilket program der var medvirkende til “Blå skærm”.

                Alternativt kan du jo vente en halv times tid – hver gang du tænder for computeren – indtil fejlene forsvinder. 

                Skriv venligst en tilbagemelding, så vi andre læsere også kan se, i hvilket omfang ovenstående løsningsforslag har besvaret dit spørgsmål og afhjulpet dit problem.

                 

                M. v. h. ~ “Seniorproppen”

                 

                 

                 

                 


                clelling
                Abonnent

                  Hej.

                  Nu er det ikke for at være utaknemmelig over dine forslag, men jeg troede at “NirSoft BlueScreenView” var lidt mere præcis i sine fortolkninger af problemet.

                  Første gang jeg oplevede problemet er vel et års tid siden. Derefter har der været BlåSkærm med meget ujævne intervaller – nogen gange med en måneds mellemrum, og nogle gange et par gange på en uge.

                  I slutningen af januar ’14 ville den så slet ikke mere – SortSkærm med meddelelsen: BootMgr missing, så derfor installerede jeg Windows7 igen og har derfor alle de nueste opdateringer af de programmer jeg bruger. Jeg har bestemt ikke tænkt mig at gøre det igen, da det vel tager det meste af en en uge inden jeg er helt færdig med alle mine nyinstalleringer. Desuden ville det næsten være umuligt at vente til “der sker noget”. Med de uregelmæssige intervaller der har været hidtil ville jeg sandsynligvis aldrig blive færdig med at installerer de programmer jeg bruger jævnligt (selv om problemet ganske vidst har været der 3 gange siden nyinstalleringen –  den ene gang så hurtigt efter boot, at jeg slet ikke havde nået at starte andre programmer en dem der automatisk starter ved boot).

                  m.v.h.

                  Claus Lellinge


                  seniorproppen
                  Abonnent

                    Slettet


                    seniorproppen
                    Abonnent

                      Til Claus Lellinge.

                      Go’ dag igen ~ Så prøver vi noget andet 🙂

                      På baggrund af dine fejlbeskrivelser kunne jeg godt fristes til at tro, at problemet med de “blå skærme” reelt skyldes, at computeren til tider har fået det alt for varmt.

                      Har du nogen mulighed for at tage “hatten” af din stationære computer og sætte en bordventilator til at blæse direkte ind på bundkortet ?

                      Hvis din computer er af den bærbare type, så stil den på noget der kan holde den afkølet i længere tid.

                      Ved hjælp af programmet Speccy (fra Piriform.com – dem der også laver CCleaner) kan du få et samlet overblik over computerens hardware og de tilgængelige temperaturmålinger.

                      Mål temperaturerne på CPU’en – Bundkortet – Grafikkortet gentagne gange over en længere tid.

                      Ingen af de ovenfir nævnte temperaturer bør på noget tidspunkt overstige ca. 50 – 55° Celcius.

                      Skriv venligst en tilbagemelding, så vi andre læsere også kan se, i hvilket omfang ovenstående løsningsforslag har besvaret dit spørgsmål og afhjulpet dit problem.

                      M. v. h. ~ “Seniorproppen”


                      clelling
                      Abonnent

                        Jeg har egentlig selv haft en mistanke om det, men hvis det var tilfældet ville den vel ikke gå ned allerede 5 min. efter at have tændt PC’en?

                        Lige nu (jeg HAR Speccy installeret), hvor PC’en har været tændt godt 4 timer viser den følgende:

                        Summary
                                Operating System
                                    Windows 7 Home Premium 32-bit SP1
                                CPU
                                    AMD Athlon 64 3500+    46 °C
                                    Venice 90nm Technology
                                RAM
                                    3,00GB Single-Channel DDR @ 201MHz (3-3-3-8)
                                Motherboard
                                    ASUSTek Computer INC. A8NE-FM (Socket 939)    40 °C
                                Graphics
                                    Philips 224E (1920×1080@60Hz)
                                    512MB NVIDIA GeForce 8400 GS (ASUStek Computer Inc)    66 °C
                                Storage
                                    232GB Seagate ST3250823AS ATA Device (SATA)    39 °C
                                    111GB KINGSTON SVP200S3120G ATA Device (SSD)    31 °C
                                Optical Drives
                                    LG CD-RW CED-8083B ATA Device
                                    NEC DVD_RW ND-4550A ATA Device
                                Audio
                                    Realtek AC’97 Audio

                        Det er nok rigtigt at Grafik-kortet er lidt for varmt lige nu.

                        m.v.h.

                        Claus Lellinge


                        seniorproppen
                        Abonnent

                          Til Claus Lellinge

                          På baggrund af ovenstående hardware-oversigt formoder jeg, at din computer er af den stationære type.

                          Hvis det er tilfældet, burde det ikke være det helt store problem at få afkølet grafikkortet.

                          Selvom det lyder lidt åndsvagt, så prøv alligevel at tage “hatten” af computeren og læg den om på siden, så varmen fra grafikkortet kan stige lodret op.

                          Jeg har selv prøvet noget lignende med en af mine andre computere – og det hjalp faktisk på computerens “hedeslag” – 🙂

                          Skriv venligst en tilbagemelding, så vi andre læsere også kan se, i hvilket omfang ovenstående løsningsforslag har besvaret dit spørgsmål og afhjulpet dit problem.

                          M. v. h. ~ “Seniorproppen”


                          clelling
                          Abonnent

                            Forslag muligvis godt nok, men ikke lade-sig-gøreligt p.g.a. pladsmangel hvor den står.

                            m.v.h.

                            Claus Lellinge


                            seniorproppen
                            Abonnent

                              Til Claus Lellinge.

                              Så er det jo dit valg mellem pest eller kolera !

                              Fortsæt med at få “blå skærme” på uforudsigelige tidspunkter når computeren bliver for varm.

                              Find en anden placering af computeren, hvor den bedre kan komme af med varmen.

                              M. v. h.  ~  “Seniorproppen”


                              clelling
                              Abonnent

                                Under alle omstændigheder: Tak for de mange forslag.

                                m.v.h.

                                Claus Lellinge

                                Forummet 'DIN PC' er lukket for nye emner og svar.