Fejl under kloning af drev

Løst
Dette emne indeholder 14 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af  seniorproppen 9 år, 5 måneder siden.
Oprettet af
mogenslj
Abonnent

Efter mit tidligere spørgsmål: – Windows 8.1 fordelt… – har jeg købt og monteret en ny SSD på 120 GB. Derefter installerede jeg – inspireret af et indlæg i dette forum – Drive Image XML for at klone Windows 8.1 til den nye SSD.

Efter adskillige forsøg er det ikke lykkedes. Efter at processen har kørt i nogle minutter, kommer der denne besked: Read Error: Datafejl (cyklisk redundanstjek) Info: Partition Copy Error   Address: 004E66A9.

Jeg har forsøgt både at klone til den nye SSD og til en ældre ATA. Resultatet er det samme.

Jeg har talt med en supporter fra Microsoft, som anbefaler mig at installere Windows fra bunden af. Problemet er, at jeg så skal købe en helt ny Windows 8.1 til ca. 900 kr. Min nuværende har jeg købt opdatering til via Windows Vista -> Windows 7 -> Windows 8. Så jeg skal begynde helt forfra, og jeg kan ikke finde koden til Windows Vista.

Er der nogen, der har et godt råd?

 

Med venlig hilsen

Mogens L. Jønson


seniorproppen
Abonnent

    Til Mogens L. Jønson

    Dine problemer med at klone fra harddisk til SSD kan skyldes, at der er en eller flere sektorfejl på den harddisk du ønsker at kopiere.

    Det kan også skyldes, at det anvendte klonings-program (Drive Image XML) ikke kan arbejde sammen med din udgave af Windows 8.

    (Der findes faktisk tre udgaver af Windows 8: Windows 8.0 – Windows 8.1 – Windows 8.1 Update)

    En nyinstallering af Windows 8.1 vil ikke hjælpe noget, hvis den anvendte harddisk er mere eller mindre defekt / slidt / udtjent.

    Hvis du ønsker at finde den fungerende installationskode (5 x 5 tegn) i et Windows operativsystem kan du på internettet hente flere forskellige nøgle-læseprogrammer (Product Key Finder).

    M. v. h.  –  “Seniorproppen”

     


    mogenslj
    Abonnent

      Seniorproppen!

      Jeg har nu blandt meget andet kørt CHKDSK for at finde evt. fejl på min SATA-disk. Den registrerer ingen fejl!

      Der kan vel ikke være problemer med at installere en helt ny version af Windows 8 på min nye SSD-disk. Jeg har ingen ide om at installere det på den gamle SATA.

      Jeg kvier mig blot ved at skulle betale 900 kr. for at klare mit problem, hvis der findes en metode til at anvende den bestående installation på SSD’en

      Jeg har ikke kørt nogen Key Finder, for jeg HAR min helt legale produktnøgle til Windows 8; men den kan jeg iflg. Tobias fra Microsoft ikke bruge til en ny installation.

      Har jeg virkelig kun den mulighed at betale 900 kr. og installere en ny Windows?

       

      M.v.h. Mogens L. Jønson


      seniorproppen
      Abonnent

        Til Mogens L. Jønson

        Så tager vi det hele en gang til for Prins Knud – som man sagde det en gang, hvor han kom for sent til en teaterforestilling.

        Hvis du har den originale Windows 8.1 OEM installations-DVD og den dertil hørende produktnøgle (aktiveringsnøgle) behøver du ikke – i modsætning til Tobias’s fejlagtige oplysninger – at købe en ny installations-DVD.

        Ifølge Microsoft’s egne oplysninger kan man gen-installere og nøgle-aktivere det samme operativsystem på den samme computer op til 10 gange, hvorefter en ny gen-installation kun kan aktiveres ved en telefonisk henvendelse til Microsoft’s aktiverings-center.

        Du skal også være opmærksom på følgende sjældent oplyste kendsgerning.

        Når du første gang installerer et nyt operativsystem på din computer og efterfølgende aktiverer operativsystemet med din aktiveringsnøgle via en inteternet-forbindelse til Microsoft, vil Microsoft i det forløb også tage og gemme et “fingeraftryk” af din computers hardware.

        Næste gang du installerer dit operativsystem på computeren og efterfølgende ønsker at aktivere systemet, så kan og vil Microsoft kontrollere og sikre sig, at du bruger den samme computer med den samme hardware som ved den første installation og aktivering af operativsystemet.

        Afhængig af hvor mange gange du tidligere har installeret og aktiveret dit operativsystem, burde det ikke være noget problem at installere og aktivere en ny udgave af dit Windows 8.1 program på dit nyindkøbte SSD-drev.

        Du kan også vælge at finde et andet og bedre klonings-program, der med en større sikkerhed kan overføre det bestående Windows 8.1 operativsystem fra din nuværende SATA-harddisk til dit nyindkøbte SSD-drev.

        Hvis CHKDSK siger at din SATA-harddisk er fejlfri og du med sikkerhed ved at dit SSD-drev også er absolut fejlfri, så kan det efter min bedste overbevisning kun være et spørgsmål om at finde et andet og bedre klonings-program.

        Send mig under alle omstændigheder en tilbagemelding, så jeg kan se resultatet af dine anstrengelser.

        M. v. h.   ~   “Seniorproppen”

         

         

         


        mogenslj
        Abonnent

          Til Seniorproppen!

          Som beskrevet i mit første opslag, så er forløbet følgende:

          Jeg havde Windows Vista installeret og købte opgradering til Windows 7 og derefter opgradering til Windows 8. Jeg besidder DVD til både Vista og “7”, men Windows 8 blev opgraderet direkte fra internettet. Dette betyder, at jeg ikke længere har nøgler til de to første, men til Windows 8 har jeg.

          Tobias sagde, at jeg skulle starte fra bunden og først installere Windows Vista. Problemet er så den manglende nøgle.

          Jeg vil gå på jagt efter nogle andre kloningsprogrammer og vil vende tilbage, når jeg har et resultat.

           

          M.v.h. Mogens


          seniorproppen
          Abonnent

            Til Mogens L. Jønson

            Du skriver, at du har DVD’er til både “Vista” og “7”   –   Er der med en meget lille skrift skrevet en 5 x 5 aktiveringsnøgle på hver af de to DVD-omslag ?

            Hvis ja – Så burde du dermed have de originale aktiveringsnøgler til henholdsvis “Vista” og “7”.

            Hvis nej – Så kan de to installations-DVD’er i princippet ikke bruges til ret meget.

            Som sagt før – Hvis dit Windows 8.1 operativsystem virker upåklageligt – Hvis din SATA-harddisk er ikke har nogen fejl – Hvis dit SSD-drev heller ikke har nogen fejl – Så kan jeg ikke se nogen saglig begrundelse for at begynde på en omstændelig installering af først Windows Vista efterfulgt af Windows 7 for til sidst at slutte med Windows 8.1

            På det foreliggende grundlag vil jeg tillade mig at mene, at du skal koncentrere dig om at finde et pålideligt og brugbart kloningsprogram.

            Hvis andre kan klone et operativsystem fra en harddisk til et SSD-drev, hvorfor skulle du så ikke kunne gøre det samme  🙂

            Send mig under alle omstændigheder en tilbagemelding, så jeg kan se resultatet af dine anstrengelser.

            M. v. h.   ~   “Seniorproppen”

             


            seniorproppen
            Abonnent

              Til Mogens L. Jønson

              I forbindelse med din kloning til SSD-drev skal jeg også gøre dig opmærksom på følgende –

              1) Fjern forbindelsen / tilslutningen til internettet medens du kloner operativsystemet.

              2) Stop så mange kørende programmer som muligt inklusív antivirus-programmer og Firewalls med mere.

              3) Stop den automatiske opdatering via Windows Update.

              Med hensyn til et godt og gratis harddisk manager program kan jeg nævne, at du via internettet kan hente en gratis udgave af AOMEI Partition Assistant

              Aomei Partition Assistant indeholder en detaljeret vejledning i kloning af operativsystemer fra harddisk til SSD-drev.

              Send mig under alle omstændigheder en tilbagemelding, så jeg kan se resultatet af dine anstrengelser.

              M. v. h.   ~   “Seniorproppen”


              mogenslj
              Abonnent

                Hej!

                Jeg lover at give besked, når jeg er kommet lidt længere i processen.

                 

                M.v.h. Mogens


                mogenslj
                Abonnent

                  Til Seniorproppen!

                  Så har jeg installeret og kørt “AOMEI Partition Assistant”!

                  Processen endte med denne meddelelse: “The operation abort! Information code: 33.

                  Discription: Failed to reed sector (with bad sector).

                  AOMEI anbefalede at køre “chkdsk”, hvad jeg gjorde fra AOMEI. Resultatet var dette:

                  Detected orphaned file PCSpeedUp.s3db-journal (15553), should be recovered into directory file 191803.

                   

                  The master file table’s (MFT) BITMAP attribute is incorrect.

                  The Volume Bitmap is incorrect.

                  Windows has checked the file system and found problems.

                  Please run chkdsk /scan to find the problems and queue them for repair.

                  Kan jeg køre CHKDSK/scan fra AOMEI? Eller skal jeg evt. køre en defragmentering?

                  M.v.h. Mogens


                  seniorproppen
                  Abonnent

                    Til Mogens L. Jønson

                    For at tage din seneste tilbagemelding bagfra, er der lige et par småting du bør vide først.  

                    En defragmentering af harddiskens indhold af data kan kun “bringe orden i geledderne” – d. v. s. samle de spredte filstumper sammen til en lang sammenhængende fil.

                    En defragmentering kan IKKE kontrollere og rette fejl i de mange bytes, der tilsammen udgør en sammenhængende fil.

                    De mange fejlmeddelelser bekræfter min mistanke om, at nogen af harddiskens data-celler (Bytes) formodentlig kan være mere eller mindre defekte.

                    Med henvisning til de mulige fejl på harddisken kan og bør du gøre følgende i den nævnte rækkefølge –

                    1) Læs artiklen i blad nr. 7/14 om kloning af et operativsystem fra harddisk til SSD.

                    2) Afinstaller alle uvedkommende programmer som f. eks. PCSpeedUp og lignende.

                    3) Rens harddiskens indhold med CCleaner og Wise Care 365.

                    4) Venstreklik på Windows Stifinder – Højreklik på System disk C: – Venstreklik på Egenskaber – Venstreklik på Funktioner – Venstreklik på Undersøg nu… – Sæt mærke i Ret fejl i filsystemet automatisk – Sæt mærke i Søg efter beskadigede / genopret beskadigede sektorer – Venstreklik på Start

                    Følg og accepter de givne instruktioner der siger, at funktionen CHKDSK kun kan gennemføres ved at  slukke for computeren og starte den igen.

                    Når undersøgelsen af harddisken begynder med funktionen CHKDSK, skal du være opmærksom på, at skærmbilledet i realiteten er et DOS-billede – at undersøgelsen under ingen omstændigheder må forstyrres også selv om den til tider står helt stille (Kontroller eventuelt at harddisk-lampen fortsat blinker)

                    5) Når programmet CHKDSK er helt færdig skal du notere dig, hvad der måtte være af fejlmeddelelser, der kan oplyse dig om harddiskens aktuelle tilstand.

                    6) Start AOMEI Partition Assistant – Højreklik på harddisken C: – Venstreklik på Advanced Functions – Venstreklik på Check Partition.

                    Funktionen afprøver skrivning og læsning i harddiskens mange små celler (du bør ikke vælge den hurtige testmetode, den er ikke grundig nok)

                    Når skrive- / læsetesten er helt afsluttet kan du tydeligt se, hvor og hvor mange defekte data-celler der er på harddisken.

                    7) Prøv så igen at lave en helt ny kloning af harddiskens operativsystem med klone-funktionen i AOMEI Partition Assistant.

                    Send mig venligst en tilbagemelding, så jeg kan se resultatet af dine anstrengelser.

                    M. v. h.   ~    “Seniorproppen” 


                    mogenslj
                    Abonnent

                      Hej, Seniorproppen!

                      Nu har jeg flere gange forsøgt at gå frem efter dine henvisninger fra og med pkt. 2.

                      CHKDSK siger: Ingen fejl fundet!

                      AOMEI Partition Assistant viser en oversigt med grønne prikker. Dog er der én rød prik. Jeg går ud fra, at dette måske er skavanken. I AOMEI har jeg prøvet at køre punkt 1 under CHKDSK, som hedder: Check partition and fix errors…..

                      Den finder heller ingen fejl; men når jeg igen forsøger kloning, får jeg den sædvanlige meddelelse med “Information code: 33”.

                      Artiklen i blad nr. 7/14, som du henviser til, bruger et andet kloningsprogram: DriveClone. Mener du, jeg skal prøve dette?

                      M.v.h. Mogens


                      keld m
                      Abonnent

                        Hej Mogens

                        En lille komentar.

                        I #8 skriver du dette:”Detected orphaned file PCSpeedUp.s3db-journal (15553)”. Betyder dette at du har/har haft programmet PCSpeedUp på komputeren. Det har så åbenbart efterladt en lille forældreløs fil på harddisken, som så desværre blokkerer kloningen.

                        Jeg har desværre ikke løsningen på at fjerne den, men måske andre har, når nu ‘chkdsk /scan’ ikke er løsningen.

                        Du kan læse her om en andens erfaring med ‘PCSeedUp’

                        http://komputer.dk/forum/hjaelp-til-windows-og-programmer/programmer/fjerne-pc-speed-up

                        Med venlig hilsen Keld


                        seniorproppen
                        Abonnent

                          Til Mogens L. Jønson

                          Artiklen i blad 7/14 om kloning fra harddisk til SSD var kun til din orientering.

                          Det tjener ikke noget formål at skifte kloningsprogram, da jeg fortsat mener at AOMEI Partition Assistant er bedst egnet til formålet.

                          At funktionen CHKDSK ikke finder nogen fejl, medens AOMEI’s egen skrive- / læsetest finder en enkelt rød sektor med fejl kan bedst forklares med, at de to funktioner er programmeret forskelligt, hvilket igen medfører, at de også udfører deres opgaver forskelligt.

                          Du ville formodentlig aldrig have opdaget, at harddisken har en fejl, hvis du kun havde brugt funktionen CHKDSK, hvilket kun bekræfter, at man altid bør bruge flere forskellige værktøjer til den samme fejl-søgning.

                          Ifølge AOMEI’s egne oplysninger betyder error code 33 og 34 følgende –

                          Error description: 33: Failed to read sector (with bad sector)  –  34: Failed to write sector (with bad sector).

                          You will be given these error codes when there are bad sectors on your disk.

                          Solutions:

                          You may check your disk with Partition Assistant or HD Tune to find out the physical errors (Note. Our program cannot fix the bad sectors)

                          If the bad sectors are detected, we suggest you to apply a full backup of your disk with our free AOMEI Backuper to prevent your system from being corrupted.

                          You may try the MHDD to fix the bad sectors and we highly suggest you to fix the errors before the partition operation.

                          Der kan hermed konstateres følgende –

                          at der er en sektor-fejl et eller andet sted på din harddisk

                          at sektor-fejlen er placeret et eller andet sted imellem operativsystemets andre sektorer

                          at dit operativsystem er bekendt med og kan fungere uden om sektor-fejlen 

                          at AOMEI’s kloningsprogram kan se fejlen – men ikke fjerne den

                          Da du på grund af sektor-fejlens placering ikke på normal vis kan få overført det fungerende operativsystem fra harddisken til et SSD-drev, så kan det måske alligevel lykkes med lidt kreativitet.

                          Da du med AOMEI’s egen funktion *Check partition’ kontrollerede system-disk C: og fandt en enkelt rød sektor, var system-disk C: formodentlig placeret længst til venstre på AOMEI’s oversigt over harddiskens forskellige afsnit (Diske)

                          Hvis din nuværende harddisk er større end 100GB og dit nuværende operativsystem Windows 8.1 kun fylder ca. 20GB, så burde der også være plads til at “flytte rundt på Tordenskjolds soldater”.

                          1) Start AOMEI og minimer (Resize Partition) system-disk C: mest muligt.

                          2) Fjern (Delete Partition) alle andre diske fra den fysiske harddisk.

                          3) Flyt system-disk C: så langt til højre som muligt på AOMEI’s oversigt over harddiskens anvendelse.

                          4) Med AOMEI’s egen funktion ‘Check partition’ kontrolleres system-disk C:’s nuværende placering

                          5) Stop og genstart computeren for at kontrollere om Windows 8.1 fortsat starter fejlfrit

                          6) Flyt rundt på system-disk C: og kontroller med ‘Check partition’ indtil der ikke er nogen røde fejl

                          Når harddisk-afsnittet med system-disk C: (Windows 8.1) er fundet fejlfrit – Prøv så igen at lave en ny kloning af operativsystemet.

                          Send mig venligst en tilbagemelding, så jeg kan se resultatet af dine anstrengelser.

                          M. v. h.   ~    “Seniorproppen” 


                          seniorproppen
                          Abonnent

                            Til Mogens L. Jønson

                            I min fortsatte søgen efter årsagen til dine harddisk problemer har jeg via internettet fundet følgende forklaring.

                            På spørgsmålet om, hvorfor CHKDSK ikke kan finde og udbedre alle sektor-fejl, er jeg blevet gjort opmærksom på, at en årsagerne kan være den, at harddiskens magnetiske plader aldrig er 100% perfekte, hvilket igen kan medføre, at nogen programmer er bedre end andre til at opdage en sektor med reduceret signalstyrke.

                            For at udbedre den slags fysiske skader på harddisken kan man købe og med fordel bruge programmet SpinRite

                            SpinRite kan ifølge det oplyste nærlæse og vurdere kvaliteten af det magnetiske signal fra harddiskens mange sektorer.

                            Hvis du er mere interesseret i ovenstående problematikker, kan du selv fortsætte ved at gå ind på SpinRite’s hjemmeside.

                            Du skal først begynde at overveje købet af programmet SpinRite, når og hvis alle de andre redningsforsøg ikke resulterer i en gennemført kloning.

                            M. v. h.   ~    “Seniorproppen”

                             


                            mogenslj
                            Abonnent

                              Hej, alle!

                              Hurra!! Så lykkedes det!!

                              Jeg gik ind i AOMEI partition assistant igen, fordi jeg ville forsøge endnu engang at kopiere en partition. Denne gang gjorde jeg den undtagelse, at jeg forstørrede partitionen på destinationsdisken (SSD’en) til det maximale – 120 GB. Indtil da, havde jeg blot accepteret samme størrelse som den partition, der skulle klones.

                              Kan dette være fordi den defekte sektor fylder så meget, at den ikke kunne være på SSD’en i samme størrelse? Der er nok flere mulige svar, så jeg behøver ikke få et. Det vigtigste er, at opgaven lykkedes.

                              Når jeg nu starter fra SSD’en er opstartstiden mere end halveret. Jeg er vanvittigt glad for det, og jeg vil sige tak for hjælpen til alle jer, der har været opmærksomme på mit problem.

                               

                              M.v.h. Mogens

                              Forummet 'DIN PC' er lukket for nye emner og svar.