mailbox too much data

Løst
Dette emne indeholder 6 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af jan larsen jan larsen 13 år, 1 måned siden.
Oprettet af
arne svarrer
Medlem

I juli 2010 sendte jeg følgende spørgsmål til TDC:

Til Kundeservice (som tilsyneladende kun har telefonnumre, men jeg syntes, at dette krævede en skriftlig redegørelse):

 

—————————————————–

 

Jeg har haft mail i en del år hos TDC. Jeg har en gang eller to i det sidste år modtaget en meddelelse om, at der snart lå flere mails end der var plads til. Jeg er så straks gået ind og slettet måske 100 eller 200 mails og regnet med, at så var det i orden indtil videre.

 

Nu hører jeg rundtomkring, at mine mails slet ikke ligger på min computer, men på en server hos TDC, og at min ”lokale” sletning slet ikke har nogen virkning for ”trængselen” af mails!  Er dét rigtigt??  Jeg har aldrig hørt om sådan noget før, men I så fald er jeg jo stærkt i farezonen. Jeg har nemlig også lige hørt, at man ved overfyldning risikerer, at alt, hvad der ligger i ens Outlook Express, pludselig er væk – for stedse. Det er fx lige sket for en af mine bekendte.

 

Hvad skal jeg gøre ved det? Selvfølgelig burde jeg snart have ryddet grundigt op i mine mails, men der er sandelig mange ting, jeg meget nødigt ville miste. Jeg har over 4.000 mails liggende ifølge mine oplysninger! Og det er kun på indbakken! 1.000 på “Sendt post” osv.  Jeg er også faldet over noget om overflytning af mails til ens egen computer. Hvordan gør man dét?

 

Jeg har vist halvanden gang i årenes løb været logget ind på TDC’s hjemmeside, men det har jeg ikke meget erindring om.

 

Noget helt andet er, at på jeres ”åbne” hjemmeside er det nærmest umuligt at finde jeres mailadresse. Under ”hjælp” og ”kontakt” er der kun anført jeres telefonnummer. Jeg tror, jeg har været omkring 50 sider på jeres site, før jeg fandt adressen nævnt i et hjørne. Er mail-kontakt ikke normalt det nemmeste for begge parter?

 

Med venlig hilsen

Arne Birch Svarrer

Det svarede de aldrig på.  I mellemtiden er jeg så “faldet over” en oplysning om, hvor mine mails – afsendte og modtagne – befinder sig, og det er på min egen komputer.

Så har jeg følt mig helt rolig. Indtil nu:

 

Nu er der så sket det, at da jeg forsøgte at sende en mail med en vedhæftet fil på 1,89 MB til 5 mail-adresser, så fik jeg en besked fra “Mail Administrator, [email protected]” om at: “The users mailbox contains too much data. The user must empty the mailbox (on TDCs mailserver, not local mailbox) before any new mail can be delivered.” 

Så er det, at jeg grumme gerne vil have at vide, hvordan i alverden jeg skulle kunne tømme mailboksen på TDC’s mailserver. Der er aldrig nogen, der har fortalt mig, at jeg skulle have adgang til TDC’s servere !!??

Med venlig hilsen

Arne Svarrer

jan larsen
jan larsen
Supporter

    Det hele kommer lidt an på hvordan du bruger din mail – er det en webbaseret mailkonto eller bruger du ‘gode gamle’ Outlook ?

    I første tilfælde ligger hele dynen på serveren hos udbyderen, men hvis du bruger outlook ligger det hele lokalt på din harddisk.

    Der er dog mulighed for at gemme læste mails på serveren, hvilket kan være en rigtig god ide hvis nu din pc bryder ned og du mister dine lokale mails. I det tilfælde vil du få indlæst hele dyen igen i samme øjeblik du er online igen.

    I outlook, som jeg antager du bruger, findes der to flueben du skal være opmærksom på i denne forbindelse – de findes samme sted (se vedlagte billede) og nås ved at åbne egenskaber for din konto og vælge ‘flere indstillinger’ og i det nu fremkomne vindue vælger du fanen ‘avanceret’.

    Du bør sørge for at der er flueben i nederste linie ‘fjern meddelse fra serveren når den er slettet fra ’slettet post” og måske skal du overveje fluebenet ud for den linie der hedder ‘gem en kopi af meddelserne på serveren’ hvor ved de slettede mails ikke mere ligger og optager palds på serveren.

     


    arne svarrer
    Medlem

      Tak for svaret. Jo, jeg bruger Outlook Express. Jeg mener, jeg har fundet det vindue, du taler om. Som du kan se på vedhæftede, er der intet udfyldt. Heller ikke “gem en kopi af meddelelserne på serveren”. Hvordan kan TDC’s mailboks så være fyldt op, når de slet ikke har fået “besked” om at gemme noget? 

      Mener du ikke, at der SKAL være hak ud for nederste linie, så de mails, der er slettet fra “slettet post”, ikke fylder op på serveren?

      Det “skærmskud”, I taler om, kan jeg kun finde ud af at lave ved at tage et “Print Screen” og så sætte billedet ind på et Word-dokument, men selve det lille vindue, som jeg vil kopiere og som jeg ikke kan forstørre, fylder jo ikke meget på en hel skærmside. Er der en bedre metode?

      Jeg spekulerer på, om det, TDC har gemt og nu ikke har mere plads til, kun er vedhæftede filer. Jeg har tidligere fået en meddelelse om, at det, jeg havde vedhæftet ikke måtte være større end (det var vist ca.:) mellem 1,5 til 2 MB. Den fil måtte jeg så komprimere, hvorefter den gik igennem.

      Nå, så må jeg opgive billedet i første omgang. Jeg ved ikke, hvordan jeg får lavet .doc-filen om til en .jpg.  Måske skulle jeg skanne et print af Word-dokumentet og på den måde lave en .jpg ?

      Jeg har vist stadigvæk en del problemer.

      jan larsen
      jan larsen
      Supporter

        Undskyld – jo der skal selvfølgelig være hak i nederste linie!! – det gik lige galt med ‘fluerne’ 🙂 og det er sandsynligvis disse filer som TDC’s server er fyldt op med, ligesom du jo også har en betragtelig samling i indbakken og hvis mange af disse indeholder vedhæftede filer kan de jo godt kome til at fylde en del.

        Måske skal du gennemgå din indbakke kritisk og få slettet de mails du måske ikke har brug længere.

         


        arne svarrer
        Medlem

          Nej, jeg har desværre ikke fået løst problemet helt. Jeg fik heller ikke bekræftet, at det kun er, hvis man har sådan et web-baseret mail-system, som I nævner, at man kan risikere, at alle opbevarede mails pludselig er væk, hvis den web-baserede server er fyldt op. Og mine Outlook Express-mail-kopier ligger åbenbart KUN på min computer. Så det skulle kun kunne gå galt, hvis jeg fx taber min egen maskine på gulvet ?

          Jeg fik heller ikke svar på mit spørgsmål om “skærmskud”, som jeg ikke kunne lægge ind her (.jpg osv.). Jeg kunne jo få brug for det en anden gang.

          Men i øjeblikket har jeg også fået kontakt til TDC. De siger, at der faktisk kun ligger én mail i min mailboks, men at den kun kan rumme 10MB (og jeg forsøgte jo som nævnt at afsende en vedhæftet fil på 1,89 MB til 5 adresser). Jeg har nu fået at vide, at jeg selv kan udvide mailboksen fra 10 til 100MB, så i øjeblikket kæmper jeg mig igennem forskellige krævede passwords, som jeg ikke har haft før. Så vidt jeg erindrer, har jeg aldrig været inde på TDC’s hjemmeside, så alt er nyt for mig.

          Jeg skal nok markere som bedste svar, når jeg kommer igennem det hele. I mellemtiden ville jeg være glad for svar på de spørgsmål, jeg lige nu har gentaget.

          Venlig hilsen, Arne

          jan larsen
          jan larsen
          Supporter

            Hej Arne

            Jeg tager lige skærmskuddet først og venter så med det andet til du har fået ’styr’ på TDC.

            I øvrigt vil jeg lige bemærke at det er bedst at oprette flere spørgsmål i hvert sit spørgsmål i stedet for at have flere spørgsmål i samme spørgsmål!!

            Gav det mening ? – flere spørgsmål i samme spørgsmål giver tit lidt forvirring og det er nemt at overse noget og glemme at få det hele med.

            Nå men tilbage til dit skærmskud… Det er rigtigt nok at du skal bruge ‘print screen’, men så skal du, i stedet for at kopiere ind i word, bruge Paint som du jo også har ‘lige ved hånden’ – i ’start’ knappen under ‘alle programmer –> ‘tilbehør’.  Når du har kopieret dit skærmskud ind i Paint kan du vælge at beskære det hvis det er nødvendigt og så gemme det som en .jpg eller. png fil og så er det lige til at bruge.


            Eivin Mejer
            Medlem

              Hvis du har haft din mailkonto hos TDC så længe, har du formodentlig kun 10 mB til rådighed – det var jo størrelsen førhen. Gå ind på TDConline, lav en webmail og få ændret indholdsmuligheden til 1 gB. Det koster intet.

              Med venlig hilsen

              Eivin

              Forummet 'E-MAIL' er lukket for nye emner og svar.