Outlook starter ikke – standardmapper kan ikke åbnes – datafil kan ikke findes

Løst
Dette emne indeholder 3 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af HenrikClausen HenrikClausen 2 år, 3 måneder siden.
Oprettet af
user-354087
Registreret bruger

Jeg har en god gammel Outlook 2010 der har kørt upåklageligt i mange år (som navnet antyder) Pludselig i sidste uge kunne den ikke starte. Standardmapper til e-mail kan ikke åbnes… – Outlook kan ikke startes fordi der ikke kunne findes en datafil til afsendelse…

Datafilen findes og fejler tilsyneladende ikke noget (har kørt scanpst.exe) Jeg har prøvet den hårde måde at afinstallere hele officepakken og installere igen. Samme fejl fra Outlook´s side. Øvrige officeprogrammer kører fint.

Via kontrolpanel er der en mappe der hedder Post (32 bit) – her skulle man kunne oprette og ændre profiler for Outlook. Men der er ikke adgang til denne før Outlook har været startet mindst een gang. Jeg har også kørt en “repair” via Appsoversigten og Office. Har søgt højt og lavt via Google, men har intet brugbart fundet. Om eksisterende datafil med mails mv kommer op at køre er ikke det vigtigste. Bare Outlook kan starte skal jeg nok få det oprettet data igen. Håber meget på nogle guldkorn fra Komputer… – kører Windows 10 fuldt opdateret (det samme gælder Office 2010)

 

Vedhæftede filer:
HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Det var mange udmærkede reparationsforsøg, en flot indsats.

    Der er så en ting, jeg ikke ser på din liste: Har du slettet din brugerprofil, og oprettet en ny? Underlige problemer i Outlook kan skyldes, at XML-filen med dine data har taget skade.

    https://support.microsoft.com/da-dk/office/fjern-en-profil-d5f0f365-c10d-4a97-aa74-3b38e40e7cdd

    Udfordringen er så, at skaden har ført til, at du slet ikke kan starte Outlook. Det kan du komme omkring ved at skrive “outlook.exe /manageprofiles” i windows 10-søgefeltet og trykke på Enter.

    Hvis det ikke starter Outlook, kan du starte den i fejlsikret tilstand:

    https://support.microsoft.com/da-dk/office/%C3%A5bn-outlook-i-fejlsikret-tilstand-f394c2ee-b2af-e97a-64ee-35cd24414811

    Jeg vil også foreslå at fjerne eventuelle udvidelser, de kan også skabe problemer.


    user-354087
    Registreret bruger

      Hej Henrik

      Tak for dit indspark – det var lige det puf jeg manglede for at komme videre.

      Her er hvad jeg gjorde – måske det kan hjælpe andre.

      At fjerne opdateringer havde ingen effekt.

      Safe mode kunne ikke køre – den fremkaldte samme fejl.

      outlook.exe /manageprofiles var ikke en kendt parameter for min outlook version (skal køres fra Windows+R og ikke fra windows-søgefeltet)

      Indrømmet, herfra gættede jeg og kørte i stedet parameteren “outlook.exe /profiles” – Det virkede.

      Herfra var det bare at oprette en ny profil – og Outlook kører igen

      TAK for hjælpen !!!!

      HenrikClausen
      HenrikClausen
      Komputer for alle

        Selv tak – også for rettelsen fra søgefelt til Win+R 🙂

        Forummet 'E-MAIL' er lukket for nye emner og svar.