Når jeg åbner en pdf fil i googles gmail, får jeg en jeg en bestemt adobe reader app, hvor jeg ikke kan kopiere en markeret tekst.
Hvordan indstiller jeg min g-mail, så den åbne en pdf fil i i en adobe reader format, hvor jeg kan markere en del eller hele teksten og ved højreklik kopiere det markerede.
Sker det konsekvent med alle PDF’er?
I langt de fleste tilfælde Adobe Acrobat Reader kan godt markere og kopiere tekst. Til gengæld kan teksten, du ser i PDF-dokument, være gemt som billede og ikke tekst, og kan ikke umiddelbart kopieres uden at bruge et OCR-program (optisk tegngenkendelse).
Hvis du kan markere teskten, men ikke har mulighed for at kopiere den, kan det skyldes, at PDF-filen er beskyttet med Adobe’s DRM (digital rights management, anti-kopiering).
Medtag gerne et link til et eller flere dokumenter, der giver problemer.
Hvis problemet konsekvent opstår i alle PDF-filer, skal vi lede efter årsagen et andet sted.
Det sker kun, når jeg åbner en pdf fil i gmail. Alle andre steder åbner jeg Adobe reader, hvor jeg kan kopiere hele teksten eller dele af den.
Hvis jeg gemmer pdf filen, kan jeg åbner den, hvor det er mugligt at kopiere, men det er lidt besværligt.
Se billedet af google mail, hvor en pdf fil et åbnet.
Hvilken browser bruger du? Har du testet om problemet viser sig i andre browsere?
Jeg bruger Internet Explorer, men jeg har prøvet at åbne gmail i Google Chrome, men det er det samme problem.
Prøv at vedhæfte billedet igen, det er ikke kommet med.