Kontakt til Acess Point

Ikke løst
Dette emne indeholder 5 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  hlexa 9 år, 10 måneder siden.
Oprettet af
kim.vilstrup
Medlem

Jeg har anskaffet et access point (Dlink DAP 2310). Ifølge vejledningen skulle opsætningen af kryptering osv være ganske nem: gå ind i en browser og skriv adressen 192.168.0.50, så kører det bare. Det kører bare ikke, for den adresse findes tilsyneladende ikke, hverken trådløst eller med ledning direkte i apparatet.

Den kan godt ses og logges på af computere. Comodo kommer ud med nogle advarsler om at netværket er åbent, men angiver adresser som fx 192.168.1.122/24, men det nytter heller ikke at søge på dem.

 

Jeg har skrevet til D-link, men de svarer ikke. Hvilket trick skal man kende for at komme i kontakt med dimsen?

(der er Windows 7 på computerne)


hlexa
Registreret bruger

    Det kommer an på hvorfra din computer er koblet på nettet og hvilken ip-adresse DHCP serveren i din router tildeler din computer. Hvis sidstnævnte ligger i området 192.168.1.xxx med Subnet Mask 255.255.255.0 vil du ikke kunne tilgå APen.

    Vi ta’r lige en simpel måde at komme i forbindelse med APen. Forbind computeren direkte til APen med et kabel efter du har tildelt computerens netværkskort en fast ip-adresse, f.eks 192.168.0.100. Nu skulle du kunne tilgå APens konfighjemmeside. Det smarteste vil være at ændre APens ip-adresse til noget i området 192.168.1.xxx. Så bør du kunne tilgå den fra en computer på dit LAN. Husk at stille computerens netkort tilbage til at få sin ip-adresse fra routerens DHCP server først.

    Du kunne osse prøve med at ændre Subet Mask til 255.255.0.0.

     


    kim.vilstrup
    Medlem

      Tak for svar, men det hjalp ikke rigtig. Den simple måde er ikke så simpel, når man ikke ved, hvordan man giver sin computer en fast ip-adresse, endsige overhovedet kunne finde et sted i kontrolpanelet, hvor begrebet ‘undernetmaske’ forekommer. Hjælp-funktionen kender det heller ikke. Af svaret synes det som om det kunne være under hardwarehåndtering-netkort, men der er intet jeg kan indstille til noget i den stil. Jeg har prøvet at indskrive …0.100-adressen som angivet i svaret under LAN-indstillinger og proxyserver, men det virker ikke – og D-links instruktion siger explicit at man skal fjerne fluebenet for den funktion inden man starter. I og med at jeg ikke kan komme i kontakt med AP’en, har jeg ingen anelse om dens adresser og subnetmasker.

      summa summarum: hvis noget af det jeg har gjort, er rigtigt, virker det ikke, ellers mangler jeg viden om, hvordan jeg kan lave de angivne ændringer og finde de relevante oplysninger.

      everythings fails if you follow the instructions.


      hlexa
      Registreret bruger

        Det nemmeste i dit tilfælde vil nok være at ændre Subnet Mask i din router. Log på routeren og find Network -> LAN. Der bør der være en indstilling som ligner den vist på skærmskuddet her.

        Så ændre du 255.255.255.0 til 255.255.0.0. Så bør du få adgang til 192.168.0.50 fra 192.168.1.xxx.

         


        kim.vilstrup
        Medlem

          Jeg er bange for at jeg skal have det pindet helt tydeligt ud for dyslektiske analfabeter. ’Log ind på routeren’ er ikke handlingsanvisende, for hvordan det? Jeg sætter computeren til routeren med et kabel – og hvad så? Intet sker. Jeg går ind i kontrolpanel og hacker rundt i alle sandsynlige og en del usandsynlige underpunkter, der ikke viser hverken det ene eller det andet. Det nærmeste var en skærm hvor man blev afkrævet en 8-tegns pinkode, som skulle stå på routeren. Den er imidlertid helt fri for angivelser af den type (Den er opsat af waoo, så måske kunne de vide noget, men sidst jeg snakkede med dem (i anden anledning), skulle der hele tiden spørges andre og svaret var til sidst, at det vidste de ikke, så det tror jeg ikke meget på).

          Så prøver jeg igen med installations-disken fra AP’en; den er godt nok ikke til routeren, men det kunne jo være der var et hint; man er for længst ude over det stadie, hvor man satser på logisk tænkning. Den kræver som sædvanlig, at man installerer et program fra nettet før den kan gå videre med installationsprogrammet; dette medfører en underskov af delprogrammer der skal tages stilling til og hvoraf en del kræver passwords som man ikke har og må cancel. Efter 1½-2 timer er man igennem og kan få at vide at installationen afbrydes.  Osv, osv.

          Altså: jeg kan ikke bare ’logge på routeren’. Jeg kan ikke bare ’gå ind og ændre undernetmaske’ osv. Jeg er nødt til at vide, hvad der skal ske i hvilke programmer i hvilken rækkefølge + hvad man gør, når det ikke virker (for netop det er helt sikkert). Med al den hacken rundt skulle man tro at man blev specialist i det, men det modsatte er tilfældet, fordi man ikke mere kan huske hvad der førte til hvad, kun at alt ender ud i det blå.

           

          Undskyld hvis det lyder surt og irriteret – det er ikke rettet mod hjælperen men mod systemerne og især Dlink som laver noget der er så smart, at det ikke virker og ikke gider svare på henvendelse/spørgsmål, når det alligevel ikke er så smart.


          hlexa
          Registreret bruger

            Jeg har hentet manualen her til Dlink DAP 2310

            http://www.dlink.com/-/media/Business_Products/DAP/DAP%202310/Manual/DAP_2310_A1_Manual_v1_15_EN_UK.pdf

            Check din nuværende netværkindstilling mens du er forbundet til din router på normalvis som beskrevet på side 73. Lav et skærmskud og læg det op her. Husk at udvidde kommandovinduet så det hele kommer med.

             

            Forummet 'NETVÆRK' er lukket for nye emner og svar.