Excel 2010

Ikke løst
Dette emne indeholder 4 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Henning Rasmussen Henning Rasmussen 12 år, 6 måneder siden.
Oprettet af
snarrodvig534351
Abonnent

Jeg har i snart mange år brugt excel (2003) til mange ting. Jeg synes altid jeg har kunnet låse en overskriftslinie (rækkelinie 1)og så vidt jeg husker også kolonne 1. Jeg har vist lært det i en artikkel i Komputer for alle engang. Det er et sykke tid siden jeg sidst har lavet et nyt regneark fra bunden, da jeg som regel har haft et gammelt, der kunne genbruges.

Enten har jeg glemt hvordan eller kan man ikke det i 2010 udgaven?

Sven

Henning Rasmussen
Henning Rasmussen
Komputer for alle

    Hej Sven,

    I Excel skal du markere de kolonner eller rækker, som du vil låse. Højreklik på dem og vælg Formater celler. På fanebladet Beskyttelse kan du nu sætte markering i Låst.

    Hej Henning

    Kolonnen bliver ikke låst (forstået på den måde, at den stadig kan ses, når jeg ruller). Der henvises i boksen til, at det kun virker, hvis arket er beskyttet, men det hjælper heller ikke.

    Det jeg spørger om. hedder måske slet ikke “låse”? Jeg vil bare gerne kunne se, helst både række 1 og kolonne 1, selvom jeg er langt inde i arket.

    jan larsen
    jan larsen
    Supporter

      Funktionen hedder ‘frys ruder’ og findes under fanebladet ‘vis’ og sektionen ‘vinduer’.

      Microsoft beskriver det udførligt i denne artikkel http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/fryse-eller-lase-raekker-og-kolonner-HP001217048.aspx

      Men husk at funktionen IKKE er tilgængelig hvis du bruger den neddroslede version af Office 2010 – den der hedder ‘Office 2010 Starter’ og som ofte findes installeret på nye pc’er til gratis brug.

      Tak for hjælpen. Min version hedder “Home and student”, men må formodentlig være den samme. Sektionen vinduer er ikke aktiv.

      Venlig hilsen Sven

      Forummet 'PROGRAMMER' er lukket for nye emner og svar.