Masser af spam :-(

Løst
Dette emne indeholder 14 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af HenrikClausen HenrikClausen 4 år siden.
Oprettet af
sommerpigen
Abonnent

Hej,

Vi får i denne tid masser af spam ind, det er især dem der omhandler økonomi med f.eks. Carsten Ree m.m. fra Ekstrabladet, BT. og ellers “bare” med almindelige navne.

Jeg er simpelthen så træt af dem og føler ikke vi bestiller andet end at blokere og lægge dem i spam filter, men alligevel kommer de igennem med nye adresser, SÅ HJÆLP……

Vi har YouSee, og de blokerer dem absolut ikke, og vi har som mail program Mozilla Thunderbird (fin mail)

Mit spørgsmål går på om der ikke findes et program som kan stoppe dem på halvvejen, så de ikke kommer ind i vores mailprogram?

(Lige nu imens jeg sidder og skriver kom der 3, jeg er ved at gå ud af mit gode skind.

Har I en løsning, inden jeg går helt op i det røde flet.

MVH Eva

 

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Hej Eva

    Først vil jeg lige høre, om der skulle være tale om legitime nyhedsbreve fra BT / EB og lignende? Det kunne forklare, at spamfilteret ikke fanger dem. Hvis der er, vil de have et afmeldingslink for neden.

    Jeg har ikke selv set store mængder spam med afsender angivet fra de to aviser, så jeg mistænker at du er kommet til at tilmelde dig alle deres nyhedsbreve. Hvis det ikke er fra EB/BT, vil jeg gerne se et eksempel eller to.

    Afmeldingslinket kan være meget diskret, men det skal være der. Her er et eksempel fra min spam-mappe:


    sommerpigen
    Abonnent

      Hej Henrik

      Det er så tydeligt spam, og lige nu er der kommet sådan en kinesisk ting :-O

      Men nu du skriver det så har jeg nok ikke været opmærksom på linket vedr. afmelding.

      Jeg kan godt se at der står afmeld helt og meget utydeligt i bunden, så måske skulle jeg lige prøve det på dem alle sammen først.

      Hvis jeg skal være helt ærlig så troede jeg faktisk at det kun ville være at gøre ondt værre.

      Jeg prøver det lige, og ellers vender jeg tilbage.

      MVH Eva


      sommerpigen
      Abonnent

        Sender lige denne her, det er en af de nyeste, ellers omhandler det for det meste investeringer som Karsten Ree anbefaler!

        SPECIALRAPPORT

        Kjeld Kirk Kristiansens seneste investering forbløffer eksperter og skræmmer de store banker
        Danskere gør allerede millioner af danske kroner hjemmefra ved hjælp af denne “smuthul til velstand” – men er det legitimt?
        Find ud af detaljer

        ………………………………………………………………

        FORTJENESTE: 381.500 DKK
        “Jeg har endelig været i stand til at sige op på mit arbejde   takket være Jeg har tjent så meget, så nemt!”

        Frederik Jespersen

        Afmeld

        ———–

        Så er der kommet denne her fra Ekstrabladet med denne mail adresse: [email protected]

        Med et emne “Hej, læste du Ekstrabladet”

         

         


        kaj-emil
        Abonnent

          Hej Eva

          Jeg vil ikke undlade at nævne, at mail-programmet eM Client har en funktion, hvormed man kan sortliste en mail-adresse/domæne.
          Højreklik på mail’en og vælg Uønsket post og herefter hvad, der skal ske med mail’en/mail-adressen.

          Mail-programmet eM Client kan hentes her, og husk at få artiklerne med:
          https://fordelszonen.komputer.dk/programmer/em-client-free

          Gør først som HenrikClausen nævner om at afmelde mails, hjælper det ikke, brug da “hårdere” metoder, så kan de lærer det kan de.

          Med venlig hilsen

          Kaj-Emil

          HenrikClausen
          HenrikClausen
          Komputer for alle

            Tak – det var et fint eksempel, det er klart spam. Lad mig uddybe lidt:

            Det er rigtigt, at vi for en del år siden frarådede ‘Afmeld’-funktionen, fordi den blev brugt til at bekræfte, at den adresse, spammerne havde brugt, var aktiv. Det har ændret sig siden, fordi spamfiltrene systematisk ser på, om der er et brugbart Afmeld-link, når de sorterer posten.

            Jeg vil så gætte på, at I er kommet på spamlisten via nogle konkurrencer, der dybt i betingelserne har skrevet “Vi deler kun din e-post adresse med udvalgte, betroede partnere” – hvilket på dansk betyder “Vi sælger din e-post adresse til højestbydende”. Når jeg ikke modtager den spam, du får, er det mit bud at din adresse ikke er på de store lister, der er solgt over hele verden. Derfor er der en god chance for, at Afmeld-funktionen vil være brugbar.

            Og så tilbage til det konkrete – et program til at rydde op. Det klarer MailWasher:

            https://fordelszonen.komputer.dk/sikkerhed/mailwasher-free

            Nu er udgaven i Fordelszonen et par år gammel, så når du har hentet artiklen der, vil jeg foreslå at hente den nyeste udgave af programmet direkte hos udbyderen:

            https://www.mailwasher.net/

            Den fungerer med Thunderbird, så det burde være lige ud ad landevejen.


            sommerpigen
            Abonnent

              Hej igen,

              Tak det vil jeg prøve, for de kommer stadig ind.

              “Nogle kan jeg slet ikke afmelde de kommer op med denne tekst:

              Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website
              IP-adressen på serveren for %24unscribe_link blev ikke fundet.

              Prøv at køre Windows Netværksdiagnosticering.
              DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN”  Genindlæs

              Jeg kan selvfølgelig ikke med 100% sikkerhed sige at vi ikke har været i nogle konkurrencer, men da den er sendt i mit navn så ligger det år tilbage.

              Jeg prøver at sætte dit anbefalede program ind, og håber det hjælper.

              Tak for hjælpen 🙂

              MVH Eva


              sommerpigen
              Abonnent

                Hej igen,

                Efter vi har installeret mailwasher er det hele gået galt, den slettede for det første alle vores mails da jeg prøvede at sætte en ekstra mail adresse ind (min mands)

                SÅ jeg valgte at afinstallere det hele igen, men med det resultat at vores YouSee mail nu ikke fungerer.

                Vi kan ikke sende mails fra Thunderbird til YouSee, og alle mails forsvinder ganske enkelt væk fra indbakken i YouSee når de kommer ind i Thunderbird.

                Har I nogen løsning på hvad der evt. kunne være sket?

                ÅH please det haster :-))

                MVH Eva


                kaj-emil
                Abonnent

                  Hej Eva

                  Du har godt nok fået gjort “forårsrent” i din mailbox…puhha…

                  Nå til det væsentlige:

                  Ens Server (i dit tilfælde YouSee) bør kunne sorterer Spam og andet Uønsket post fra.
                  Hvis Serveren ikke kan finde ud af det, skal du indsætte parametre direkte på Serveren, eller få et mail-program til dette.

                  Mail-programmet eM Client, som jeg omtalte tidligere, skulle du prøve, jeg tror det vil løse problemerne, og du vil stadig kunne anvende dit Thunderbird.

                  Fortæl lige om din mail-opsætning (på Serveren) er POP3 eller IMAP.

                  Med venlig hilsen

                  Kaj-Emil


                  sommerpigen
                  Abonnent

                    Hej Kaj- Emil

                    Tak for hurtig svar, det er en POP3

                    MVH Eva

                     


                    kaj-emil
                    Abonnent

                      Hej Eva

                      Har du organiseret dine mails i mapper (på din computer)?

                      Med venlig hilsen

                      Kaj-Emil


                      sommerpigen
                      Abonnent

                        Ja de ligger der fint 😉

                        Problemet er at når vi får mails ind i vores Yousee mail, så ligger de der lige indtil jeg åbner min Thunderbird, så er de pist borte både på min telefon Android, og i Yousee i indbakke.

                        Alle mine mapper er okay i Thunderbird.

                        Men det virker nærmest som om der er et mellemled, eller måske har den der Mailwasher vasket lidt for meget op.

                        Hold op det er svært at forklare :-O det virker som om der er noget galt i indbakken i forhold til YouSee og Thunderbird!

                        MVH Eva


                        kaj-emil
                        Abonnent

                          Hej Eva

                          Det er fremragende, godt forklaret.

                          Mit forslag er nu, at du installerer eM Client (se mit tidligere indlæg), og din konto skal opsættes som IMAP.

                          Derefter skal dine mail-data overføres (Importeres) fra Thunderbird, og alle dine mapper vil så ligge korrekt på din Server. (og du vil kunne arbejde fra din Thunderbird, hvis det ønskes)😊

                          Vi tales ved i morgen.

                          Med venlig hilsen

                          Kaj-Emil


                          sommerpigen
                          Abonnent

                            Hej Alle,

                            Så virker det hele igen, det ser umiddelbart ud som om at problemet har ligget hos YouSee, så bare rigtig ærgerligt at der er brugt så meget tid på det.

                            Takker for hjælpen fra alle jer, som bare er der når man har brug for det, nu vil jeg prøve at starte forfra 😉

                            God dag.

                            MVH Eva

                            HenrikClausen
                            HenrikClausen
                            Komputer for alle

                              Det var så lidt, og stor tak til Kaj-Emil for at have reageret så hurtigt.

                              Forummet 'SIKKERHED' er lukket for nye emner og svar.