Efter en blå Windows fejlskærm optrådte og lukkede ned, er det umuligt at få gang i den bærbare igen. Jeg har prøvet alle de ting, som der bliver foreslået – intet virker. Hvad kan der gøres?? Jeg har ikke en dvd med Windows 10, så hvad skal der gøres for at få hp igang igen???
Det var ikke mange detaljer – men:
Der er gået noget i stykker i elektronikken. Hvis den er helt død, ligger det i strømkredsløbet eller i fundamentale funktioner i bundkortet.
Hvis der er liv nok til at starte fra en USB-nøgle, kan du installere Windows derfra. Forudsat naturligvis, at harddisken fungerer.
Hvor gammel er computeren? Billige modeller har tendens til at svigte efter 5-8 år.
Men alt andet lige lyder det som om et værksted skal se på maskinen.
HP’en er 4 år gammel og har ellers opført sig pænt. Det er min mands bærbare.
Det hele opstod efter en Windows opdatering for en uge siden. Den bærbare er ikke helt død, og der kommer adskillige forslag til at hjælpe frem på skærmen, men det ender altid op i det samme:
Jeg tænder for hp’en, og på skærmen kommer der så
Diagnosing your PC, hvilket munder ud i en blå skærm med Automatic Repair.
Der kan jeg så vælge mellem “Restart” og “Advanced options”. “Restart” munder ud i Diagnosing your PC.
“Advanced options” munder ud i “Choose an option”:
Continue – Exit and continue to Windows 10
Use a device: Use a USB drive, network connection og Windows recovery DVD
Troubleshoot: Reset this PC eller Advanced options (som foreslår adskillige ting)
Jeg har prøvet det hele uden at komme igang med den bærbare.
Jeg har ikke en Windows recovery DVD, da de computere man sælger i dag ikke, som tidligere, får en sådan DVD med.
Der må være en måde at få den igang igen, idet jeg synes, at det er lidt for tidligt at skulle købe en ny….
Så er det enten Windows eller harddisken, der er gået i stykker.
Du kan hente Windows installations-filerne til en USB-nøgle her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Symptomerne ligner også en halvdød harddisk. I det tilfælde er det oplagt at opgradere til en SSD, og dermed gøre computeren langt hurtigere end før problemerne.
Hej Henrik – endnu en gang har du redningen, hvilket jeg takker for. Nu har jeg fået gang i “hp” igen, men desværre er alle filer forsvundet og skal så lægges ind.
Læser nu på Jeres Mail, at det er Windows opdateringen, der får Lenovo computere til at lukke ned. Det er jo nok det, der er sket med “hp”en.
Jeg har endnu et problem, men det lægger jeg et nyt spørgsmål på, idet det drejer sig om noget helt andet.
Tak for din hjælp
Selv tak. At filerne er forsvundet kunne tyde på problemer med harddisken.
Det problem, vi har omtalt i nyhedsbrevet er helt specifikt for Lenovo-computere, det kan ikke opstå på din HP.