Genstart efter opstart…. mange gange :-(

Ikke løst
Dette emne indeholder 6 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Christian Bugge Christian Bugge 6 år, 8 måneder siden.
Oprettet af
stjertdwell
Abonnent

Jeg har en HP bærbar – arbejdsgiverbetalt, med Windows 10 – ca 1 år gammel. Jeg har den seneste måneds tid oplevet, at PC’en går i fejltilstand (blå skærm, og teksten “computeren stødt på et uventet problem og skal genstartes….” ledsaget af : stopkode : PAGE FAULT IN NONPAGED AREA eller IRQL NOT LESS OR EQUAL ellerSYSTEM SERVICE EXCEPTION…. Den genstarter 2-3 gange ved starten af en session – og kan sommetider køre ok en time eller to derefter, hvorefter den viser blå skærm igen…..

What to do ? Er det selve windows 10, der fejler – og hvis ja, kan det genindlæses, så maskinen bliver som ny igen….

Jeg aner ikke hvad der er skyld i dette – jeg mener bestemt ikke at have åbnet “farlige” mails eller været på inficerede sider….

Jeg har ikke systemdisketter eller lignende….

 


hoergren1
Abonnent

    Prøv at kigge i denne artikel fra PC World. Når du kommer ned forbi midten er der et afsnit med hvad vhis man slet ikke kan boote  you can’t successfully boot the operating system

    https://www.pcworld.com/article/2984712/windows/how-to-enter-windows-10s-safe-mode.html

    Christian Bugge
    Christian Bugge
    Registreret bruger

      Hej,

      Står der noget efter de angivne fejlmeddelelser? Ofte angives det modul/driver, der forårsager fejlen, umiddelbart efter fejlteksten, fx PAGE FAULT IN NONPAGED AREA (dxgkrnl.sys).

      Problemet skyldes med stor sandsynlighed en driver, og er ofte relativt nemt at løse. I andre tilfælde kan anti-virus programmer eller forkert konfiguration af caching/sidefil være årsagen.

       

      Prøv først at foretage en kontrol af systemfiler og systemdisk:

      1. Højreklik i nederste venstre hjørne, klik på Windows PowerShell (Admin), og bekræft.

      2. Skriv sfc /scannow og tryk på Enter.

      3. Notér dig eventuelle fejl, og medtag dem i dit svar.

      4. Skriv kommandoen chkdsk c: /f og tryk Enter. Bekræft, når du bliver spurgt, om kontrollen skal foretages ved næste genstart.

      5. Genstart computeren.


      stjertdwell
      Abonnent

        Kære Christian Bugge

        Tak for dit indlæg.

        Jeg gjorde som du foreslog, og fik følgende svar fra systemet efter at have kørt “sfc / scannow” :

        “Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some of them. Details are included in the CBS. log windir/CBS/CBS.log. For example C./Windows/logs /CBS/CBS.log. Note that logging is currently not supported in offline servicing scenarios.”

        Kørte også chkdsk c: / F….

         

        Men der sker stadig uventede genstarter  – hvordan tolkes meddelelsen, jeg citerede ?

         

         


        hoergren1
        Abonnent

          Prøv nu det jeg foreslog og gå ned til dette afsnit i teksten, hvis den ikke engang vil komme til login punktet:

          You’ll need a Windows 10 Recovery Drive, which hopefully you created while your PC was working. Boot the Recovery Drive and select your keyboard layout. Then select Troubleshoot > Advanced options > Command Prompt. At the command prompt, enter these three lines, making sure to hit Enter at the end of each one:

          c:
          bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy
          exit

          Du kan downloade en komplet Windows 10 installations disk fra Microsofts hjemmeside, men det kræver naturligvis at du kan finde ud af  hvilken aktiveringskode din Windows har.

          Venlig hilsen

          Leif Mortensen

          Christian Bugge
          Christian Bugge
          Registreret bruger

            Hej igen,

            Prøv at gentage trin 1-3, men inden du kører sfc /scannow, kør da kommandoen: dism /online /cleanup-image /restorehealth

            De fejlmeddelelser/blå skærme du beskriver, indeholder ofte mere information, som kan hjælpe os med at finde årsagen til fejlen. Udover  fx PAGE FAULT IN NONPAGED AREA, vil der ofte stå navnet på et modul/driver, der har forårsaget fejlen, og en fejlkode i stil med 0x8a80f8d7e. De ekstra detaljer fra fejlmeddelelsen, kan hjælpe os med at indkredse problemet.

            Christian Bugge
            Christian Bugge
            Registreret bruger

              Hej Leif,

              Hvis maskinen er “født” med Windows 10, ligger licensen gemt i hardwaren, og du kan installere Windows på ny uden at indtaste en produktnøgle.

              Hvis den Windows 10, der findes på maskinen, er opgraderet fra Windows 7 eller 8, findes licensen online hos Microsoft, og er knyttet til maskinens hardware.

              I de fleste tilfælde, kan Windows geninstalleres uden problemer, men hvis grafikkort, processor, bundkort eller harddisk udskiftes, kan det bevirke, at Microsoft ikke længere genkender maskinen.

              Det problem kan undgås ved at knytte licensen til en Microsoft konti: https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_10-windows_install/s%C3%A5dan-linker-du-din-windows-10-licens-til/f8e1d157-5343-4932-9cc7-e9fae54fa07d?auth=1

              Forummet 'WINDOWS 10' er lukket for nye emner og svar.