Det er nu sket 2 gange at jeg efter modtagelsen af en Windows 10 update, ikke er i stand til at starte PC´en igen.
Den eneste løsning på dette problem har været at restore hele C drevet fra en backup fil lavet via Ahampoo Backup.
Jeg efterlyser en måde at lave en start USB dongle der tillader mig at komme ind og reparere min Boot sektor i Windows. det er nu løst ved at der i kontrolpanel findes en paragraf der hedder genoprettelse og deri et punkt der hedder Opret Genoprettelsesdrev. Der kræves et USB stik på min. 16 GB
En sådan start dongle fra Ashampoo har været min eneste mulighed for at komme videre med en restore.
Jeg har foreløbig stoppet al update af Windows. Min version er: Windows 10 Pro 1903, Build 18362.116
Mvh. PET
Du har fat i det rette ved at lave et Genoprettelsesdrev – det er i øvrigt også muligt at bruge en Windows installation til at reparere opstarten.
Når man starter computeren fra den, er der mulighed for at bruge forskellige reparationsværktøjer, herunder en automatisk reparation af computerens start. Det bør man prøve først.
Det er også muligt at åbne et Kommandoprompt fra reparationsværktøjerne. Her kan man reparere bootsektoren ved at bruge en af disse kommandoer:
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
Forskellen er, at den første kun reparerer den første bootsektor, mens den anden skriver et komplet, frisk bootsektor system. Hvis man har sat computeren op til at vælge operativsystem ved start, vil den anden af disse varianter spolere den opsætning – derfor forskellen.
Men når opdateringerne går så alvorligt galt, er det også vigtigt at undersøge, om harddisken som sådan har problemer. Det kan du bruge programmet HDDScan til:
Jeg kan ikke køre de foreslåede kommandoer i Kommandprompt, men jeg har kørt en sfc og fået resultatet som ses i den vedhæftede fil. Er det noget der skal følges op?
Vedhæftede filer:
Jeg har nu foretaget en “Clear CMOS” ved hjælp af jumperen på bundkortet og det har afstedkommet at jeg nu kan loade på normal vis. Den fortæller dog at den sidste opdatering af Windows 10 ikke er fuldført.
Jeg tør nu ikke begynde at opdatere igen før jeg ved hvad det er der sker ved denne handling. Er der nogen der har samme erfaring?
Mvh. pet55
Hvor gammel er din computer egentlig? Jeg mistænker stadig, at harddisken kan have problemer. Sikkerhedskopiering har du vel styr på? Så jeg gentager forslaget om at skanne harddisken for problemer, før du laver nogen større operationer på computeren.
Hej Henrik,- jeg kan fortælle at min systemdisk er en SSD på 250 GB og kun indeholder systemet. Jeg har kørt omfattende test af den og den er godkendt. Alle mine data ligger på en almindelig disk på 1 TB. Jeg har helt styr på backup af hele systemdisken og det har været min redning. Jeg har efter jeg sendte en CMD udskrift hvor der var vist fejl, kørt den fejlretning der er beskrevet i Blad 13 side 20, og det har rettet den beskrevne fil fejl. Min PC er 5 år gammel.
Jeg skal nu tage tilløb til igen at foretage en Windows 10 opdatering
Mvh. pet55
Og hvor gammel er SSD’en? Jeg havde selv en computer, hvor den svigtede…
Hej Henrik, – det viste sig at det var SSD en der blokkerede for Boot, men kørte fejlfrit i test. Der er meget man ikke forstår.
Mvh. pet55