Kan ikke opdatere efter 1903 opdateringen til 0x80242016, komputeren går i sort

Løst
Dette emne indeholder 14 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  andersea 4 år, 8 måneder siden.
Oprettet af
andersea
Abonnent

Hej

Jeg har opdateret til WIN 1903 versionen og umiddelbart virker den fint, der kom så en 0x802 42 016 opdatering den har jeg nu prøvet at installere, men computeren står og opdaterer efter genstart i timer, med sort skærm. Jeg har fået pcen tilbage ved at bruge genoprettelse til forrige punkt (det havde jeg heldigvis aktiveret). Der sker ikke noget hvis jeg prøver at gå tilbage til før opdateringen. Jeg har prøvet 2 gange med samme resultat. Gode forslag?

Hilsen Anders

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Hej Anders

    Den fejl kommer typisk i forbindelse med Windows Insider programmet, hvor man får mulighed for at prøve de nye Windows-udgaver, før de officielt udgives:

    https://insider.windows.com/en-us/locale/

    Fejlsøgning på disse forhåndsudgivelser kan være kompliceret, og umiddelbart tænker jeg ikke, at du er tilmeldt dette? Lad mig lige få det at vide inden jeg går på jagt efter en løsning.

    I alle tilfælde bør du køre denne guide til at løse problemer i Windows Update:

    https://support.microsoft.com/da-dk/help/10164/fix-windows-update-errors


    andersea
    Abonnent

      Jeg er ikke med i Windows Insider program.

      Jeg kører Windows update errors programmet en af dagene, Jeg har sat Windows update på hold foreløbig.


      andersea
      Abonnent

        Jeg kører Windows 10 Pro, 64 bit udgaven.

        Første del af windows error automatiske fejl rettelse viste ikke noget.


        andersea
        Abonnent

          En udskrift af hvad der får computeren til at gå i sort og ikke opdatere

           

          Vedhæftede filer:
          1. WIN-10-sort-update.docx
          HenrikClausen
          HenrikClausen
          Komputer for alle

            Tak. Det egentlige tal på opdateringen er KB4503293, det andet tal er en fejlkode.

            Prøv først at hente opdateringen manuelt fra Microsoft Update kataloget:

            http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4503293

            Der er også tilfælde, hvor Windows først brokker sig over at en opdatering ikke kan installeres, men alligevel bliver installeret lidt senere. I Kontrolpanel (det gamle) kan du få en oversigt over de installerede opdateringer. Bemærk KB-numrende ud for hver opdatering, det er dem, der tæller:


            andersea
            Abonnent

              Hej Henrik

              Jeg har prøvet det du har  foreslået, det er desværre med samme resultat, efter genstart går installationen i stå ved 30% derefter sort skærm og arbejdende cirkel. Slukker efter en time , flere tænd sluk, Win nødstart med gendannelse af sidste virkende gendannelsespunkt. De andre muligheder resulterer i stop igen.

              KB4503293  mislykkede installation 0x8024201

              Hilsen Anders

              HenrikClausen
              HenrikClausen
              Komputer for alle

                Hej Anders

                Jeg glemte at spørge til, om du har Panda Dome installeret? Den sætter sig på tværs af de store Windows-opdateringer. Det kan også være andre baggrundsprogrammer, der kommer i vejen. Hvis du har ekstra udstyr tilkoblet computeren, bør du også tage det fra – der kan være et driverproblem med dem.

                Der skal også være tilstrækkelig ledig diskplads. Microsoft anbefaler 32 GB, det er en del.

                Og her er to oprydningskommandoer, du skal køre før næste forsøg:

                DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

                sfc /scannow

                De graver dybt i Windows efter obskure fejl. Det kan tage nogle minutter.


                andersea
                Abonnent

                  Hej Henrik.

                  Jeg har ikke Panda installeret og jeg har  prøvet DISM og SFC  men det har heller ikke givet noget godt resultat. Har hentet opdateringen direkte fra windows men den stopper det sædvanlige sted.

                  Hilsen Anders

                  HenrikClausen
                  HenrikClausen
                  Komputer for alle

                    Jeg er tæt på at foreslå nulstilling af Windows, men vil først foreslå nulstilling af Windows Update. Det gør du ved at køre disse i et Kommandoprompt med Administrator rettigheder:

                    net stop wuauserv
                    net stop cryptSvc
                    net stop bits
                    net stop msiserver
                    Ren C:\Windows\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old
                    Ren C:\Windows\System32\catroot2 Catroot2.old
                    net start wuauserv
                    net start cryptSvc
                    net start bits
                    net start msiserver

                    Virker det ikke, er næste skridt at nulstille Windows. Det er beskrevet her:

                    https://support.microsoft.com/da-dk/help/12415

                    Det vil fjerne installerede programmer, men bevarer dine dokumenter. Jeg ville dog tage det som anledning til at få taget den sikkerhedskopi, enkelte mennesker af og til glemmer 🙂


                    andersea
                    Abonnent

                      Hej Henrik.

                      Jeg har nulstillet windows update uden at det har løst problemet. så nu må jeg i gang med backup og finde Koder på installerede programmer så så jeg kan installere dem efter nulstilling. Skal jeg bruge nulstilling med, skift indstillinger forudgående apps slået fra (det er egen opsætning af PCen) eller skal jeg bruge genoprettelses USB som er oprettet med med win version 1903, eller skal jeg starte med at installere fra win 8 winmedier og derefter opgradere til win 10.


                      andersea
                      Abonnent

                        Hej Henrik

                        Efter nogen søgning på Microsoft har jeg fundet en Windows 10 “media Creation tool 1903.exe” hvilket er en Win 10 installation hvor den beholder aps og data filer og bare lægger sig oveni win 10 med de nyeste updates. Det svarer til en ny win 10 bl.a. skal man lige lave et ny systemgendannelse punkt for at være sikker, hvis den går ned igen. Jeg har været inde og søge efter updates efter installationen og der er ingen så nu ser det ud til at det virker.

                        Tak for hjælp og input. Anders

                        HenrikClausen
                        HenrikClausen
                        Komputer for alle

                          Hej Anders

                          Tak for tilbagemeldingen, godt at det blev løst. Til glæde for andre læsere, der måtte komme her senere, er her linket til at hente Windows 10:

                          https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

                          Spørgsmålet om at installere en tidligere Windows-udgave først vil jeg besvare med: Nej!

                          Det er både bedst og nemmest at installere den nyeste Windows-udgave. Og blot Windows 10 tidligere har været installeret i computeren, bliver koder og licenser til selve Windows ordnet automatisk.

                          Det overrasker mig så, at du har fået bevaret programmerne, de bliver normalt (og med god grund!) nulstillet, når man lægger Windows ind igen. Er det programmer fra Microsofts programbutik, eller andre?

                          I øvrigt er det en fuld nyinstallation, der bliver gjort med “Media Creation Tool”. Her henviser ‘media’ blot til at værktøjet hjælper med at lægge installationsfilerne på en USB-nøgle (eller en DVD).


                          andersea
                          Abonnent

                            Hej Henrik

                            Jeg har fundet det via Microsoft Support men har desværre ikke bevaret linket hvor jeg har fundet det. Der var forskellige valg hvordan jeg ville bruge installationen bl.a. fuld installation hvor man bevarer apps og data, USB nøgle, DVD, ISO fil.

                            Jeg vedhæfter Media Creation 1903.exe filen jeg brugte til installationen.


                            andersea
                            Abonnent

                              Beklager filen var for stor.

                              Forummet 'WINDOWS 10' er lukket for nye emner og svar.