Opdatering af Windows 10 sløjfer muligheden for at bruge HP skanner

Ikke løst
Dette emne indeholder 3 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  larsm5011786695 8 år, 4 måneder siden.
Oprettet af
GertHP
Abonnent

Hej Komputer for Alle

Jeg har en 3-4 år gammel – men fuldt funktionsdygtig – desktop pc fra Hewlett Packard (HP), der oprindeligt kørte Windows 7,men som jeg opgraderede til Windows 10 en gang i begyndelsen af august 2015.

Her efter årsskiftet konstaterede jeg, at jeg ikke kunne åbne et HP program (HP Solution Center), som jeg bruger, når jeg skal skanne fra min HP Photosmart C3190 printer. Når man dobbeltklikkede på programikonet for HP Solution Center, ses i et sekund åbningsbilledet for programmet, hvorefter der lyder et “kling” og der sker ikke mere.

Jeg har forsøgt at downloade og installere driversoftware m.v. til den pågældende printer på ny, men uden effekt. I program-/app-oversigten kommer programmet HP Solution Center til at stå som “Ikke tilgængelig”.

Herefter har jeg så valgt et gendannelsespunkt (i første omgang fra en gang i november 2015, men det virkede set ikke, pc’en kunne slet ikke startes op  – i næste omgang fra 8. december 2015, hvilket sluttede med en fejl, men pc’en kom alligevel op at køre efter en genstart). Denne fremgangsmåde valgte jeg, da jeg kunne huske, at jeg har kunnet bruge skannerprogrammet uden problemer i anden halvdel af november 2015.

Da pc’en var startet op med udgangspunkt i gendannelsespunktet fra december 2015, kunne jeg atter åbne programmet HP Solution Center og skanne et dokument uden problemer. Der fandtes dog en række opdateringsprogrammer fra Windows Update fra den 8. december 2015 og hen over årsskiftet, som jo installeres automatisk og som efterfølgende krævede en genstart. Jeg kunne herefter konstatere, at jeg var lige vidt og at mit skannersoftware “HP Solution Center” atter ikke virkede/ikke kunne åbnes. Jeg var dermed tilbage til udgangspunktet.

Jeg har tilladt mig at drage den slutning, at det må være en af opdateringerne fra Windows Update i den pågældende periode, der gør skade på det pågældende program, således at jeg ikke kan bruge det længere. Det er jo temmelig trist, da det bringer mig i et ægte dilemma i valget mellem enten at gå tilbage til det gamle gendannelsespunkt fra 8. december 2015 og herefter lukke for opdateringer fra Windows Update fremover (hvordan det så end kan lade sig gøre??), hvilket jo er særdeles uhensigtsmæssigt eller at leve med, at jeg ikke længere kan skanne dokumenter fra en printer, som ellers virker upåklageligt (også som skanner), hvilket jo er dybt ærgerligt.

Er der nogen, der har en god ide til at komme omkring dette dilemma, hvor jeg fortsat kan anvende mit skannersoftware (HP Solution Center) og opdatere min pc med Windows Update opdateringer også fra 8. december 2015 og fremefter?

På forhånd tak for et hvert bidrag til denne problematik.

Mange venlige hilsner

Gert Holm-Petersen


larsm5011786695
Registreret bruger

    Har oplevet det samme med en HP printer. Fik løst problemet i første omgang med at downloade alle tilgængelige WIN 8.1 printer driver til ens printer. Og så der efter HP Solution fra HP’s hjemmeside. Kunne så køre, indtil HP fik lagt en WIN 10 driver mv, ud på deres hjemmeside. Lars


    GertHP
    Abonnent

      Hej Lars

      Tak for det hurtige svar. Lige for at præcisere min problemstilling, så har jeg haft en printer (HP Photosmart C3190), som hidtil har virket upåklageligt under Windows 10 (fra august til december) med hensyn til både print og skanning. Det er først efter nogle Windows Update opdateringer mellem 8. december 2015 og nu, at problemet med skanningsprogrammet er opstået. Der kan stadig printes uden problemer fra printeren.

      Jeg har forsøgt at downloade driversoftware m.v. fra HP’s hjemmeside til den pågældende printer, men selv om både download og installation efter nogle forsøg gik igennem uden fejl, kunne jeg stadig ikke åbne softwareprogrammet til skanning (HP Solution Center). I app-oversigten stod det som “ikke tilgængeligt”, hvilket jeg jo ikke helt kan forstå. Det var derfor, at jeg forsøgte at gå tilbage til et tidligere gendannelsespunkt på pc’en, hvilket så lykkedes med en dato omkring den 8. december 2015 – dog kun kortvarigt (hvor HP Solution Center virkede igen og jeg kunne skanne) indtil opdateringerne fra Windows Update fra den 8. december og fremefter atter bevirkede, at skanningsprogrammet ikke længere kunne åbnes. Det er så der, at jeg står p.t.


      GertHP
      Abonnent

        Hej igen Lars

        Selv om jeg havde prøvet det tidligere (forud for at jeg anvendte gendannelsespunkter), fulgte jeg i går (6-01-2016) dit råd om at lægge først Windows 10 drivere fra HP’s hjemmeside på pc’en (hvilket lykkedes som tidligere) og dernæst HP’s anbefalede software til printeren (næsten 200MB). Sidstnævnte sluttede med en alvorlig fejl under sidste del af installationen og det så herefter ud som om, at de installerede programmer blev afinstalleret igen (der er måske derfor, at de stod som “ikke tilgængelige” i app-oversigten under Windows 10!?).

        I dag (7-01-2016) var der så (atter) en opdatering til Windows 10 “Opdatering til Flash Player i Internet Explorer til Windows 10 til x64-baserede systemer (KB3133431)”. Da den var kørt på og pc’en genstartet, kunne jeg atter åbne HP Solution Center og få adgang til at skanne fra min printer (HP Photosmart C3190). Det var jeg noget forundret og mystificeret over, men selvfølgelig glad for, at jeg nu atter kan bruge min printer også til skanninger under Windows 10.

        Jeg kan konstatere, at der er fuldført en række opdateringer af den pågældende Flash Player i Internet Explorer siden 8. december 2015 (også enkelte “ikke fuldførte”). Set bagud i tid var der af de fuldførte en den 4-01-2016 (KB3132372), en den 30-12-2015 (KB3132372 – altså samme nummer og begge “fuldførte”, hvilket vel er noget usædvanligt) og en den 9-12-2015 (KB3119147). Om det er dem eller andre opdateringer fra Windows Update, der har påvirket HP Solution Center softwaren, ved jeg af gode grunde ikke, men jeg er noget forundret over forløbet.

        Er der mon andre, der har haft samme oplevelse?

        Forummet 'WINDOWS 10' er lukket for nye emner og svar.