Efter Windows 10 opgraderingen er der mange, der oplever at startmenuen/cortana ikke virker korrekt.
Problemet er kendt af Microsoft, som er på vej med en opdatering, der skulle løse det.
Indtil da er det i mange tilfælde muligt at afhjælpe fejlen ad andre veje. Afprøv løsningsforslagene hver for sig, så vi kan blive klogere på, hvad der virker:
Safe-boot
1. Tryk på Windowstast+R, skriv msconfig, og tryk Enter.
2. Skift til fanebladet Boot, sæt flueben ved Sikker start, og klik OK.
3. Klik på Genstart.
4. Når computeren er genstartet, gentag trin 1-3, men fjern fluebenet Sikker start i trin 2.
Geninstallér modulerne
1. Tryk Windowstast+R, skriv control, og tryk Enter.
2. Skriv powershell, og tryk på Enter.
3. Højreklik på Powershell-ikonet, klik Run as administrator, og bekræft.
4. Markér og kopiér kommandoen herunder, skift til Powershell-vinduet, og højreklik for at indsætte den:
Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)AppXManifest.xml”}
5. Tryk på Enter, og vent på at processen fuldføres. Det kan tage op til 20 minutter.
6. Genstart computeren.
Afinstallér Avast!
1. Tryk Windowstast+R, skriv control, og tryk Enter.
2. Klik på Fjern et program
3. Find Avast! på listen, klik på Fjern/rediger, og følg vejledningen.
Opret en ny bruger
1. Tryk Windowstast+R, skriv netplwiz, og tryk på Enter.
2. Klik Tilføj… og følg vejlednignen for at oprette en ny Microsoft-konto.
3. Log ud, og log på med den nye konto.
Hej
Jeg har haft samme fejl på et par maskiner. Jeg løste det ved at klikke og holde klikket på F8-tasten under opstart. Begynd lige efter velkomstbilledet og inden Windows begynder sin opstart.
Hav tålmodighed, man skal muligvis starte sin Pc et par gange før man rammer tidsmæsigt rigtigt.
Det virkede for mig de par gange, og der har ikke været vrøvl siden.
Med venlig hilsen
Swendp
Jeg har prøvet at løse ovenstående problem på de angivne måder. Det skal lige siges at jeg havde den fordel, at have en bruger med administratorrettigheder, som ikke var berørt af problemet. Hvis Windows har det med at sætte brugere ud af spillet, var det måske en ide for alle at have en reservebruger med administratorrettigheder!
Først prøvede jeg ”Safe-boot” metoden. Mens jeg var i fejlsikret tilstand fungerede startmenuen fint, men da jeg vendte tilbage til normal tilstand var problemet der igen.
Så prøvede jeg at se, om jeg skulle have programmet ”Avast” liggende. Det havde jeg ikke.
Endelig kastede jeg mig ud i ”powershell”. Jeg er ikke vild med at gøre noget, jeg ikke forstår. Den foreslåede metode med Windows + R duer ikke her, da den starter powershell uden administratorrettigheder. I stedet brugte jeg ”søg”, som jeg fandt med højreklik på Windows knappen, hvorefter jeg højreklikkede på ”Windows Power Shell (x86)” og klikkede på ”kør som administrator” (der var også en ”Windovs Power Shell ISE (x86)”. Programmet kørte i 5 min, hvorefter jeg genstartede maskinen. Den defekte brugerkonto virker, men kun hvis jeg holder mig fra startmenuen (Windows tasten).
Vedhæftet skærmskud af den kørte powershell.
Sidstnævnte metode kunne jeg kun køre fordi jeg benyttede en brugerkonto, hvor startmenuen ikke var defekt. Kan man komme til ”Søg” funktionen uden startmenu? Genvejstast?
Jeg har ikke prøvet Swendp’s metode. Men alt i alt vil jeg mene at bolden ligger hos Microsoft. Hvis det her fortsætter må Windows opgives. Der findes vist udmærkede udgaver af Linux.
Nu har jeg sandelig oplevet den selvsamme fejl igen, men denne gang på en tredje maskine.
Atter en gang har jeg anvendt metoden med at holde F8 tasten, som beskrevet i mit første indlæg og atter en gang virkede det.
Det er vigtigt at lukke maskinen helt ned og derefter starte op igen.
Mvh
swendp
Har haft det omtalte problem.
Blev løst ved at pille batteriet ud med tændt pc.
Efter genstart virkede Win.10 igen ok.
mvh GG
Første vejledning med at oprette bruger kunne ikke lade sig gøre, men jeg prøvede med opstart med F8. Derefter kunne jeg oprette nye bruger. Jeg oprettede 2 med det samme med administratorrettigheder, men jeg behøvede ikke bruge dem, for nu kunne jeg starte på helt normal vis med den oprindelige bruger. Tak for svarene.
Mvh Helga