Vista fejler ved opdatering – 80070005

Løst
Dette emne indeholder 11 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af Henrik Ræder Clausen Henrik Ræder Clausen 13 år, 2 måneder siden.
Oprettet af
henninglarsen
Registreret bruger

Hej. Min Vista har ikke kunnet opdatere siden primo 2010 og altså heller ikke SP2.

Fejlmedling: 80070005 og noget med “Acces-denied”  (0x8007005)

Når jeg googler fejlen kommer der mange forslag frem, men alle kræver, at jeg køber et program.

Kan I hjælpe?

 

Hej Henning

Der er naturligvis altid platugler, der prøver at tage penge for mere eller mindre løsninger, men det skulle ikke være nødvendigt at bruge ekstra programmer her.

Fejlnummeret 0x80070005 og den tilhørende besked “Access denied” handler om, at du ikke har rettigheder til at udføre opdateringen. Den mest almindelige årsag til det er, at computeren er logget ind på en konto, der ikke har administrator-rettigheder. Prøv at undersøge det først.

Hvis problemet ikke ligger der, vil jeg undersøge andre mulige årsager.


henninglarsen
Registreret bruger

    Hej Henrik

    Min konto er med administratorrettigheder så det er ikke der problemet er.
    Jeg har også renset den med ad-aware.
    Da mange løsninger peger på at antivirus-programmer kan blokere har jeg p.t afinstalleret disse (avg).

    Intet hjælper.
    Så har jeg downloadet sp2 til vista og så forsøgt at installere pakken uden om windows update, men sammel fejl.

    Vil det hjælpe dig noget at se en udskrift fra hijackthis?

    Kan der være en værdi i registreringsdatabasen, som ved en fejl er blevet ændret?

    Når jeg starter pc’en skal jeg taste min brugerkode. Kan det være et forsøg værd at springe det over og så bare starte uden adgangskode? Og kan jeg rent faktisk fjerne samtlige brugerkonti? 

     

    OK, klart. Vi må finde andre årsager.

    Jeg vil fraråde at køre jelt uden antivirusprogram. Indtil problemet er løst, vil jeg foreslå at bruge Microsofts kompakte Security Essentials. Hvis noget AV-program kan frikendes for at forstyrre opdateringer, må det være Microsofts eget.

    Om der er adgangskode på burde ikke betyde noget – det væsentlige er (som du også skriver), at opdateringen foretages fra en administrator-konto.

    En ting, jeg aldrig har prøvet selv, er at prøve fra Fejlsikret tilstand. Her er færrest mulige aktive programmer, og dermed tilsvarende færre muligheder for at en systemfil er spærret. Det kan du prøve med den ServicePack, du har hentet.

    Først vil jeg dog foreslå dig at teste harddisken for fejl. Ikke defragmentering, men et tjek af harddisken for dårlige sektorer. Det er en forbløffende hyppig årsag til problemer.

    Jeg har et forslag mere:

    Opret et Systemgendannelsespunkt, inden du forsøger opgraderingen.

    Problemet kan stamme fra et program, der har rodet med systemgendannelse på en ukvalificeret måde. At oprette et nyt gendannelsespunkt har hjulpet for andre, det fik problemet til at forsvinde.


    henninglarsen
    Registreret bruger

      Hej Henrik
      Forsøgte at oprette manuelt systemgendannelsespunkt, men blev mødt med fejl: 0x800700B7 – kan ikke ikke oprette gendannelsespunkt, da filen allerede findes

       

      Aha, det bekræfter mistanken om, at fejlen ligger i Systemgendannelse.

      Jeg vil foreslå, at du deaktiverer Systemgendannelse, hvilket sletter de gamle (og fejlbehæftede) gendannelsespunkter, og derefter aktiverer det igen.

      Der er en vejledning på dansk her:

      http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/System-Restore-frequently-asked-questions

      Det kan være nødvendigt at starte Windows i Fejlsikret tilstand for at det virker.


      henninglarsen
      Registreret bruger

        Hej. Jeg er enig i at problemet ligger i at jeg ikke kan danne et systemgendannelsespunkt. MEN det kan jeg ikke få lov til – heller ikke i fejlsikret tilstand. Bliver mødt med :
        “Der er ikke oprettet nogen gendannelsespunkter på computerens systemdisk”. Når jeg så vil oprette et bliver jeg mødt med 0x800700B7 – kan ikke ikke oprette gendannelsespunkt, da filen allerede findes

        Så jeg har altså ingen gendannelsespunkter og kan ikke danne et.
        Et eller andet sted i mit system må der ligge en blokering

         Hvad siger du til dette link – http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/itprovistasetup/thread/61ce9777-aaac-41b5-ac02-eae76759d1d3/
        jeg er ikke sikker på at jeg forstår det hele – måske du kan oversætte til noget mere forståeligt

         


        henninglarsen
        Registreret bruger

          Hej Henrik

          Vil bare fortælle dig, at ovenstående link løste problemet.

          vh
          Henning

          Tak, interessant. Artiklen har flere forslag til løsninger. Var det den simple, at logge ind som Administrator, du brugte?

          De andre er så komplicerede, at jeg ikke umiddelbart vil anbefale dem til andre.


          henninglarsen
          Registreret bruger

            Nu havde jeg ligesom ikke rigtig fået nogen brugbare løsninger, så jeg tog chancen med nedenstående, som så viste sig at være brugbar:


            1. Download venligst subinacl.msi filen fra følgende link, og gem installationen på skrivebordet:
             
            http://www.microsoft.com/ (…) # AffinityDownloads
             
            2. Gå til skrivebordet og dobbeltklik på den downloadede fil.
            3. Vælg venligst C: Windows System32 mappe som Destinationsmappe under installationen. Senere vil vi bruge dette værktøj til at nulstille tilladelses indstillingerne på den aktuelle maskine.
             
            Bemærk: Hvis UAC (User Account Control) vindue bedt om tilladelse til at fortsætte, skal du klikke på Fortsæt.
             
            4. Klik på Start, i feltet Start søgning skal du indtaste: “notesblok” (uden anførselstegn) og tryk Enter.
            5. Kopier nedenstående kommandoer og derefter indsæt dem i det åbne Notesblok-vindue:

            @echo off

            subinacl /subkeyreg HKEY_LOCAL_MACHINE /grant=administrators=f
            subinacl /subkeyreg HKEY_CURRENT_USER /grant=administrators=f
            subinacl /subkeyreg HKEY_CLASSES_ROOT /grant=administrators=f
            subinacl /subdirectories %SystemDrive% /grant=administrators=f

            subinacl /subkeyreg HKEY_LOCAL_MACHINE /grant=system=f
            subinacl /subkeyreg HKEY_CURRENT_USER /grant=system=f
            subinacl /subkeyreg HKEY_CLASSES_ROOT /grant=system=f
            subinacl /subdirectories %SystemDrive% /grant=system=f

            @Echo =========================
            @Echo Finished.
            @Echo =========================
            @pause

            6. Når du har indsat de ovenstående kommandoer, så luk Notesblok-vinduet. Vælg Gem, når du bliver bedt om at gemme filen. Skriv “reset.bat” som filnavn og vælg Desktop fra venstre panel som placering.
            7. Gå til skrivebordet og højreklik på reset.bat filen, og vælg derefter “Kør som administrator.”
            8. Du vil se et DOS-lignende vindue behandling.
             
            Bemærk: Det kan tage flere minutter. Vær tålmodig. Når den er færdig, vil du blive bedt med beskeden: “Færdig, skal du trykke på en tast for at fortsætte”.
             
            Prøv at installere opdateringerne igen

             

             

            Jeg er behørigt imponeret!

            Da jeg så det i artiklen, tænkte jeg, at det ville være alt for teknisk…

            Forummet 'WINDOWS (tidligere udgaver)' er lukket for nye emner og svar.