Forum-svar oprettet

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Hej Lissi

    Det er en operation med et par faldgruber, lad mig nævne de mest oplagte:

    1) Jeg går ud fra, at kloningen er i orden, at partitionerne på din SSD er de samme som de oprindelige.

    2) Når computeren starter, leder den efter partitioner markeret som ‘Aktiv’. Du skal sørge for at det kun er partitionen på SSD-drevet, der er markeret aktiv – dvs. fjerne den markering fra det gamle drev.

    3) Kablingen kan være vigtig for tildeling af drevbogstav. Hvis din SSD bliver til D:-drev, vil det gå galt at starte fra den.

    Det her er ikke uden risiko, så gå frem med forsigtighed:

    I dit sted ville jeg først sikre, at SSD-partitionen er markeret ‘Aktiv’, koble den gamle harddisk fra, og sætte SSD’en til det kabel. Det skulle få computeren til at starte fra din SSD, der nu er C:-drev.

    Derefter kobler du den gamle disk til igen, starter computeren, og fjerner Aktiv-markeringen fra den (uanset om computeren startede fra den gamle eller den nye).

    Nu skulle computeren starte fra din SSD, selv med den gamle harddisk installeret. Derefter er det på tide at fjerne alle partitioner fra den gamle, og oprette en ny, stor partition, der bruger al pladsen.

    HenrikClausen
    HenrikClausen
    Komputer for alle

      Hej Finn

      Du kan roligt omformattere din Verbatim til NTFS, det er standardsystemet for Windows siden XP, også Windows 10. Den vejledning til Verbatim er åbenlyst forældet!

      Der er flere fordele ved at omformattere til NTFS. Dels er der ingen grænser på filstørrelserne (2 GB eller 4 GB – det kan være vigtigt for videofiler), dels er der mindre spild, og dels er NTFS et mere robust system end det gamle FAT32.

      Og så et tip til dem, der har FAT32 USB-nøgler eller harddiske: Filsystemet kan konverteres direkte til NTFS med denne kommando (skal indtastes i en kommandprompt). I dette eksempel sidder FAT32-disken som F:-drevet:

      C:\> CONVERT F: /fs:ntfs

      Det går endda hurtigt. God fornøjelse!

      HenrikClausen
      HenrikClausen
      Komputer for alle

        Lad mig give et bud på, hvordan det kan løses:

        Jeg vil tro, at det kan løses ved at starte computeren i “Fejlsikret tilstand”, det giver adgang til flere gendannelsesværktøjer. Her er en beskrivelse af, hvordan du gør det:

        https://support.microsoft.com/da-dk/help/4026206/windows-get-to-safe-mode-and-other-startup-settings-in-windows-10

        I fejlsikret tilstand skulle du have adgang til at administrere alle brugerkonti. De indstillinger ligger her:

        Kontrolpanel\Alle elementer i Kontrolpanel\Brugerkonti

        Prøv det først. Hvis det ikke kan lade sig gøre, skal du lave en reparations-installation af Windows.

        HenrikClausen
        HenrikClausen
        Komputer for alle

          Lad mig lige være sikker på, at du har prøvet både Ryd cache og Ryd data?

          Jeg har selv erfaret, at Ryd data kan løse problemer med mange apps. Den har så som bivirkning, at man skal indtaste brugerdata og sætte indstillinger igen, men det er en kortvarig ulempe.

          Tilføjelse: Du bør bruge Gennemtving stop, før du rydder cache eller data.

          HenrikClausen
          HenrikClausen
          Komputer for alle

            Hej Per

            Lad mig tilføje lidt: Ransomware Interceptor er stadig i ‘pilot’ fasen, dvs. det er ikke færdigudviklet, og der vil være situationer, hvor det ikke fungerer (som her). Men det skyldes ikke at du bruger Windows 7, den er understøttet:

            https://kc.mcafee.com/corporate/index?page=content&id=KB87792

            Fejlmeldingen tyder derimod på, at din computer har en ældre CPU, der ikke understøtter en eller flere vitale funktioner i Ransomware Interceptor. Jeg kan ikke sige det med sikkerhed – dokumentationen er beskeden – men min vurdering er, at du ikke vil kunne bruge programmet på din computer indtil videre. Og måske aldrig.

            HenrikClausen
            HenrikClausen
            Komputer for alle

              Hej

              Jeg forstår godt din uro, for den lidt popsmarte tekst gør intet for at sikre, at det er en legitim opdatering. Men sådan ser den seneste større Windows-opdatering faktisk ud. Så du skal på et tidspunkt vælge Genstart for at installere den.

              For at være helt sikker på at det er en legitim Windows.opdatering, kan du indtaste dette i en browsers adresselinje:

              ms-settings:windowsupdate

              Det åbner Windows Update fra Kontrolpanel. Og hvis Opdateringsstatus viser “Afventer opdatering”, er alt i orden. Jeg vedlægger et skærmskud af det vindue, der åbner – dog med den forskel, at min PC allerede er fuldt opdateret, så jeg kan ikke vise præcist den besked, du kan forvente.

              HenrikClausen
              HenrikClausen
              Komputer for alle

                Hej Claus

                Det var en flot indsats mod en kompliceret situation…

                Microsoft har en artikel om det til 2010- og 2013-versionerne, om netop den fejlkode og symptomer. Selv om du har en nyere udgave, vil jeg først foreslå at du prøver dette – at oprette en ny profil i Outlook:

                https://support.microsoft.com/en-us/help/2659085/error-0x8004010f-when-you-try-to-send-or-receive-email-in-outlook-2010

                Lad mig høre, om det løser problemet.

                HenrikClausen
                HenrikClausen
                Komputer for alle

                  Hej Eva

                  Det er et besværligt problem, må man sige, det kan ikke løses uden velvilje fra Google.

                  Derfor vil jeg gøre noget helt andet, nemlig foreslå vores Redaktion at tage sagen op overfor Google, og få deres kommentarer til, at løftet om at rydde op i urimelige anmeldelser ikke bliver overholdt. Det kunne få Google til at reagere, og hjælpe andre, der sidder i samme situation.

                  Må redaktionen kontakte dig omkring det?

                  HenrikClausen
                  HenrikClausen
                  Komputer for alle

                    Hej

                    Ud over at Komputer for alle ikke beder om fortrolige data som CPR- eller kreditkort-numre, kan jeg tilføje at vores webafdeling arbejder med at modernisere serverne, så alt bliver krypteret, og advarslen forsvinder.

                    HenrikClausen
                    HenrikClausen
                    Komputer for alle

                      Uh…

                      Lad mig først understrege, at problemet kan være elektrisk eller på andre måder ligge i computerens hardware. Har du monteret ekstra ram eller på andre måde arbejdet mekanisk i computeren?

                      Start med at køre en Kommandolinje med Administrator rettigheder, og indtast denne reparationskommando:

                      sfc /scannow

                      Hvis det ikke løser problemet, bør du gå på jagt efter ondskabsfuld software (‘virus’ og lignende) i computeren. Hent den gratis udgave af Malwarebytes’ Antimalware, og kør en skanning:

                      https://www.malwarebytes.com/mwb-download/

                      Det er så muligt, at problemet ligger i Registreringsdatabasen, men det er svært at sige med sikkerhed. Vi anbefaler det gratis program CCleaner, der kan hentes her:

                      https://www.ccleaner.com/

                      Det er et velgennemprøvet program, der ikke vil røre ved risikable punkter, med mindre man direkte beder om det. Det er nemt at prøve, men chancen for at problemet ligger her er moderat.

                      Hvis de tre forslag ikke hjælper, og computeren stadig er under garanti, bør forhandleren se på sagen.

                      HenrikClausen
                      HenrikClausen
                      Komputer for alle

                        Hej Kim

                        Formatet er egentlig Windows MetaFile, som er stregtegninger, der kan skaleres uden tab af kvalitet.

                        For at få det mere almindelige format .PNG (eller andre), skal filerne konverteres med et passende program. En (gratis) mulighed er XnConvert, der kan hentes her:

                        https://www.xnview.com/en/xnconvert/#downloads

                        Programmet kan konvertere et hav af forskellige billedformater, inklusive WMF. Prøv det!

                        Hvis du har brug for vejledning til programmet, må du lige vedlægge en håndfuld af de gamle WMF-filer til sagen her. Så ser jeg på det.

                        HenrikClausen
                        HenrikClausen
                        Komputer for alle

                          Hej Anders

                          Tak for kommentaren – men ligesom Frederik ser jeg ikke nogen vedhæftet fil?

                          HenrikClausen
                          HenrikClausen
                          Komputer for alle

                            Jeg har en idé om, hvad det kan skyldes, men vil først høre, om det fungerer at åbne filen inde fra Excel (Fil/Åbn)?

                            HenrikClausen
                            HenrikClausen
                            Komputer for alle

                              Hej

                              Det kan være lidt kompliceret – kunne du fotografere et eksempel og vedlægge det her på sagen?

                              HenrikClausen
                              HenrikClausen
                              Komputer for alle

                                Hej Bengt

                                Fejlmeldingen har ikke direkte noget med videofiler at gøre, den kommer fra dit netværk.

                                Men jeg får brug for flere detaljer om, hvad du præcist gør, for at kunne foreslå en løsning.