Forum-svar oprettet

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Hej Asger

    Det skyldes sandsynligvis dårlige data i cache-lageret til app’en. Og det kan løses:

    1. Gå ind i Indstillinger og vælg Apps
    2. Rul ned til Google Play Butik og vælg den
    3. Tryk på knappen Gennemtving Stop for at sikre, at appen er lukket.
    4. Kun for nyere Android-udgaver: Tryk på punktet Lagring
    5. Her er to knapper. Tryk på knappen Ryd cache
    6. Prøv så at starte Google Play Butik igen.

    Hvis den stadig bryder ned, prøver du den anden knap (Ryd data) også.

    Lad os gerne høre, hvordan det går.

    HenrikClausen
    HenrikClausen
    Komputer for alle

      Hej Anne

      Canon har en vejledning (på engelsk – men velillustreret og nemt at forstå) til problemet her:

      http://www.canon.ca/support_images/KB_Images/PIXMA_MP560/router_network_change_MP990_MP640_MP560.pdf

      Det burde løse problemet.

      HenrikClausen
      HenrikClausen
      Komputer for alle

        Hej

        Nu bruger jeg ikke selv Google Photos, men jeg fandt en kort vejledning til det. Den siger:

        1. Gå til drive.google.com på din computer.
        2. Klik på Indstillinger og dernæst Opret en Google Photos-mappe.
        3. Find og åbn mappen Google FotosMit drev.
        4. Vælg den mappe, du vil downloade.
        5. Klik på Mere og dernæst Vælg alle og dernæst Download.

        Mon ikke det løser opgaven?

        At brænde dem til DVD er en særskilt opgave, medmindre din DVD er sat op til direkte skrivning. Det kan vi tage i en ny sag, hvis det bliver nødvendigt.

        HenrikClausen
        HenrikClausen
        Komputer for alle

          Hej Grethe

          Det er en besværlig sag at komme helt til bunds i, for der er ingen grænse for, hvad programmer kan finde på at lægge på D:-drevet, når de installerer sig. Og som du har erfaret, har man ikke umiddelbart adgang til at fjerne ting fra det drev. At du har skaffet 2 GB plads ved at afinstallere programmer er en god begyndelse. Problemet er så, at hvis man bare sletter filer, kan programmer holde op med at fungere, som de skal. Så direkte oprydning er ikke risikofrit.

          For at rydde mere op, kan du slå Systembeskyttelse fra. HP har en god artikel (på engelsk) om det her:

          https://support.hp.com/us-en/document/c03736755

          Den korte version af artiklen lyder:

          1. Højreklik på D-drevet og vælg Egenskaber.
          2. Find frem til Systembeskyttelse og slå det fra.
          3. Fjern filer, der med sikkerhed er overflødige. Undgå at fjerne systemfiler.
          4. Slå Systembeskyttelse til igen.

          En mulig kilde til problemet kan være et backup-program, der skriver til D:-drevet.

          HenrikClausen
          HenrikClausen
          Komputer for alle

            Ja, du kan købe et domænenavn og sætte det op til at pege til din side. Det er en standard mulighed for udbydere af webhoteller – men når du har en side allerede, er det kun domænenavnet, du har brug for, ikke et webhotel.

            Af principielle grunde vil jeg ikke anbefale en bestemt udbyder, men der er adskillige gode, danske firmaer:

            https://www.google.dk/search?q=internet+k%C3%B8b+dom%C3%A6ne&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&dcr=0&ei=zyLHWubuJ8TE6ATd_JLICw

            Når du har købt og aktiveret et domæne, skal du bruge udbyderens indstillinger til at aktivere en viderestilling til din Google-side. Hvordan det konkret gøres hos den enkelte udbyder er dog et trin længere, end vi kan hjælpe med.

            HenrikClausen
            HenrikClausen
            Komputer for alle

              Hej Mogens

              Problemet i Chrome har sandsynligvis forbindelse til grafikkortet. De fleste forbinder mest grafikkort med spil, men browserne bruger faktisk også computerens grafikkort på avancerede måder for at være hurtige nok.

              Hvis det er grafikkortet, skal du slå hardware acceleration fra. Det gør du et stykke nede i Chrome-indstillingerne (du skal aktivere ‘Avanceret’ for at se det punkt). Chrome skal genstartes for at aktivere den nye indstilling.

              Spørgsmålet er så, om problemet er så alvorligt, at du ikke kan se Indstillinger. Hvis det er tilfældet, skal du starte Chrome fra Windows’ søgefelt med denne kommando:

              chrome.exe –disable-gpu

              Og angående Edge-browseren: Den er en fast del af Windows 10, men både Internet Explorer, Chrome, Firefox og Opera kan også bruges.

              Chrome er nok den, der generelt fungerer bedst og hurtigst. Selv bruger jeg mest Firefox, på grund af de mange gode udvidelser til den.

              HenrikClausen
              HenrikClausen
              Komputer for alle

                Tak for tilbagemeldingen. Og ja, det her er i den tunge ende. Det kan vi ikke ændre på.

                HenrikClausen
                HenrikClausen
                Komputer for alle

                  Det er forskelligt fra spil til spil, desværre.Men hvis du skifter Steam-biblioteket til Listevisning, kan du se på skyikonet, om spil bliver gemt i Steam Cloud. Se skærmskud:

                  Eksempel på Steam Cloud ikoner.

                  Ældre spil konverteret til Steam vil i nogen tilfælde kun gemme på PC’en (de spil har ingen sky-ikon), og så skal de gemte spil hentes derfra. Det må undersøges fra spil til spil. I kan eventuelt bruge GameSave Manager til at finde og kopiere dem:

                  http://www.gamesave-manager.com/

                  De andre spil / programmer skal installeres igen fra bunden (manuelt) på den nye PC. Der kan ikke siges noget generelt om, hvordan man kopierer de gemte spil. Men prøv GameSave Manager til det.

                  HenrikClausen
                  HenrikClausen
                  Komputer for alle

                    Hej

                    Som regel kan det ikke lade sig gøre at kopiere programmer fra en ældre PC til en ny. Men Steam er anderledes:

                    Der skal han blot installere Steam på den nye PC og logge ind. Så kan han hente alle de spil, han har købt. Gemte spil, der er lagt i Steam Cloud, vil også blive overført automatisk. Det kan også lade sige gøre at kopiere Steam-spillene manuelt, men det er normalt ikke besværet værd.

                    Ting i Diverse? Er det dokumenter? Der er det nemmeste at kopiere det hele til en USB-nøgle eller en ekstern harddisk, og så lægge det ind på den nye PC. En anden mulighed er at have begge PC’er kørende samtidig, og så dele mappen via det lokale netværk. Så kan I kopiere det hele fra den gamle til den nye i én, direkte operation. Det er særlig praktisk, hvis der er for meget til at det kan ligge på en USB-nøgle.

                    HenrikClausen
                    HenrikClausen
                    Komputer for alle

                      Hej

                      Rent bortset fra den tekniske nysgerrighed vil jeg lige vende tilbage til det oprindelige spørgsmål.

                      Cat-5 er egentlig er nok til typiske hjemlige formål som streaming video og tilsvarende. For at være på den sikre side, og få maksimal ydelse ved f.eks. filflytninger, anbefaler jeg Cat-5e. Mere er bestemt ikke nødvendigt. Og: Almindelige netværkskabler vil typisk overholde Cat-5e, uanset om det er trykt på dem eller ej.

                      Båndbredde og frekvenser er interessante overvejelser, men kan blive ret eksotiske. De angivne MHz-tal siger f.eks. ikke i sig selv særlig meget om, hvor hurtig og stabil dataoverførslen er.

                      HenrikClausen
                      HenrikClausen
                      Komputer for alle

                        Hej ILJ

                        Kaj-Emil har egentlig svaret – BitDefender burde sætte det rigtigt op selv, men det er godt at bekræfte.

                        Lad mig lige høre, om problemet er løst..?

                        HenrikClausen
                        HenrikClausen
                        Komputer for alle

                          Strømforsyningen er gået? Det er ikke godt…

                          Nu angiver du ikke modellen på optageren, det gør det svært at sige noget konkret. Min umiddelbare tanke ville være at skrue harddisken ud af optageren og bruge noget passende elektronik til at forbinde den til din computer. Men det er ikke nemt i sig selv, og dertil kommer, at den slags enheder ofte optager i et format, man ikke lige kan overføre og bruge.

                          Lidt flere oplysninger kunne hjælpe.

                          HenrikClausen
                          HenrikClausen
                          Komputer for alle

                            Hej
                            Det er lige på kanten af, hvad vi kan hjælpe med, for problemet ligger jo i afspilleren, ikke i PC/Windows. Men et par ting:

                            1) Hvis du kan finde afspillerens IP-adresse, kan du indtaste den i browseren og se, om det fungerer.
                            2) Marantz har en app til at styre sine netværksenheder, den kunne bringe dig fremad:
                            https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dmholdings.marantzremoteapp&hl=en

                            Men hvis afspilleren bare er bygget til at gå ud fra at skærmen skal være tændt, er der ikke meget at stille op.

                            HenrikClausen
                            HenrikClausen
                            Komputer for alle

                              Hej
                              Det kan skyldes et par forskellige ting. Prøv først at indtaste \\diskstation i Stifinder. Det har løst problemet for andre.

                              Det er dog mere sandsynligt, at problemet ligger i den nyeste version 3.11 af Windows’ netværksprotokol SMB. I den situation skal du slå den fra, så vil Windows falde tilbage til den foregående version, der fungere. Microsoft har skrevet om det her:

                              https://support.microsoft.com/en-us/help/2696547/how-to-detect-enable-and-disable-smbv1-smbv2-and-smbv3-in-windows-and

                              Det er lidt teknisk – men når du har en Synology, går jeg ud fra at det ikke skræmmer. Jeg er interesseret i at høre, om du får problemet løst.