Forum-svar oprettet

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Hej Lars

    Der er ret væsentlige årsager til at SMB1 bliver udfaset. Her er en lang artikel om baggrunden for det – historien omfatter National Security Agency, hackere fra Nordkorea, manglende opdateringer og andet skidt:

    https://www.wired.com/story/eternalblue-leaked-nsa-spy-tool-hacked-world/

    Men du behøver ikke læse artiklen for at forstå det tekniske: SMB1 har alvorlige sikkerhedsfejl, og bør undgås. Hvis du fortæller mig, hvilken NAS du har, og hvilken Windows du bruger, kan jeg se nærmere på detaljerne. Vedlæg gerne et skærmskud af den lange besked om usikker forbindelse.

    HenrikClausen
    HenrikClausen
    Komputer for alle

      Tak for tilbagemeldingen. Vi har sat  BitDefender på ‘observationslisten’ for problemer.

      HenrikClausen
      HenrikClausen
      Komputer for alle

        Det er en fejl, der skal løses ved at rette i Registreringsdatabasen:

        1. Klik på Start, indtast regedit og tryk Enter. Acceptér advarslen.
        2. Det viser en stribe punkter som træstruktur. Du skal åbne flere niveauer for at finde denne:
          HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shellex\ContextMenuHandlers\New\
        3. Sørg for at værdien af (Standard) er denne:
          {D969A300-E7FF-11d0-A93B-00A0C90F2719}
        4. Genstart Windows

        Hvis det ikke løser problemet, har jeg en metode mere. Men prøv dette først. Jeg vedlægger et skærmskud.

        HenrikClausen
        HenrikClausen
        Komputer for alle

          Fint – og jeg bemærker, at den første af de to partitioner er på præcist 2 TB. Det er interessant, og jeg mistænker at bundkortet kan have andre SATA-tilslutninger, du kunne bruge til den?

          Prøv at skifte den underlige disk til en anden SATA-port, og se om det har betydning.

          HenrikClausen
          HenrikClausen
          Komputer for alle

            Hej

            Jeg beklager at måtte skuffe, men det er temmelig usandsynligt. Flight Simulator har brug for direkte adgang til grafikkortet, og for at kunne køre i fuld skærm. Det gør Windows 95 app’en ikke.

            Men prøv da – det er ikke særlig besværligt at afgøre sagen en gang for alle.

            Folk har kæmpet en del med Flight Simulator 2004 og Windows 10. Her er en af de bedre diskussioner af udfordringen – faktisk burde Windows selv opdage de nødvendige indstillinger:

            https://www.flightsim.com/vbfs/content.php?16921-Flight-Simulator-2004-in-Windows-10-Users-Guide

            HenrikClausen
            HenrikClausen
            Komputer for alle

              De almindelige antivirus programmer – Windows Defender, BitDefender, Avast!, Kaspersky, Malwarebytes og så videre.

              Teknisk set er der ikke noget usædvanligt ved en trojaner. Den vigtigste forskel er, at man selv er lokket til at aktivere den, de spreder sig ikke automatisk.

              Hvis du kan give mig flere detaljer om symptomerne – meget gerne med et skærmskud eller to – kan jeg være mere konkret.

              HenrikClausen
              HenrikClausen
              Komputer for alle

                Jeg har også oplevet problemer med politi.dk, og min teori er at der er et problem i deres sikkerhedscertifikat. Det har jeg skrevet til dem, men de svarede ikke engang på det.

                Min løsning er at bruge en anden browser. Prøv det.

                HenrikClausen
                HenrikClausen
                Komputer for alle

                  Mit kvalificerede gæt er, at ‘ca’ har at gøre med sikkerhedscertificering fra Computer Associates. Så hverken Californien eller Canada 🙂

                  HenrikClausen
                  HenrikClausen
                  Komputer for alle

                    Hej Jørgen

                    Det fungerer for mig – bemærk at programmet kører direkte uden installation.

                    Hvis du vil have det installeret permanent, skal du hente det til en passende mappe. Derefter kan du oprette genveje til programfilen. Så fremstår det som om det var installeret.

                    Jeg vedlægger lige linket til det i Fordelszonen:

                    https://fordelszonen.komputer.dk/sikkerhed/norton-power-eraser

                    HenrikClausen
                    HenrikClausen
                    Komputer for alle

                      Tak – og jeg har skidt nyt: Det nye udseende er en del af 1809-opdateringen:

                      https://support.office.com/da-dk/article/your-ribbon-icons-have-a-new-look-c6bc4cd8-d151-41d3-8276-fc7c9975eb79?omkt=da-DK

                      Og det er ikke valgfrit. Det er vilkårene med den centrale styring, Office 365 er underlagt.

                      HenrikClausen
                      HenrikClausen
                      Komputer for alle

                        Hej Gert

                        Det var godt at det faldt på plads så nemt.

                        Et tip mere: Gå ind i Enhedshåndtering (højreklik på Start for at finde den), og se efter om der mangler drivere til andre ting i din computer. Der kunne gemme sig flere tilsvarende problemer.

                        HenrikClausen
                        HenrikClausen
                        Komputer for alle

                          Hej

                          Apple har en udmærket artikel om nulstilling af iPad her:

                          https://support.apple.com/da-dk/HT201252

                          Det burde give dig adgang til at bruge den igen.

                          HenrikClausen
                          HenrikClausen
                          Komputer for alle

                            Det er et ret kompliceret emne… Det er teknisk muligt for printeren at afvise uoriginale patroner alene fordi de er uoriginale, og det er til tider også teknisk muligt at omgå de spærringer.

                            Jeg vil foreslå at prøve dig lidt frem med at fjerne den nye toner, slukke og tænde for printeren, og se om de andre patroner så bliver vist rigtigt.

                            Men det er et problem, jeg ikke kan gøre så meget ved. Du bør først kontakte InkPro om det, og høre deres reaktion – det er jo deres produkt, der ikke fungerer som det skal.

                            Der er så også den mulighed at din printer (der jo er nogle år gammel) har fået en fejl og skal repareres.

                            HenrikClausen
                            HenrikClausen
                            Komputer for alle

                              Ja, der er jo en enhed, der er angivet som ‘Ukendt’, øverst i listen. I mange tilfælde kan man højreklikke på den og vælge Opdatér driver – men når enheden er helt ukendt, virker det ikke altid.

                              Hvilken computer har du? Og kender du den præcise type bundkort i den?

                              HenrikClausen
                              HenrikClausen
                              Komputer for alle

                                Tak, det er en Seagate på 4 TB.

                                Jeg vil gerne se nogle skærmskud (i fuld størrelse) fra Windows Diskhåndtering og f.eks. EaseUs Partition Master. Både hovedskærm og højreklik/Egenskaber vil være nyttige.

                                En anden tanke: Det kunne være en indstilling i computerens BIOS, der får en harddisk til at fremtræde som to overfor operativsystemet. Har du mulighed for at gå ind i BIOS og undersøge det?