Forum-svar oprettet

HenrikClausen
HenrikClausen
Komputer for alle

    Det er korrekt, ja. TIFF-filer bruges næsten udelukkende professionelt, derfor er det en fornuftig måde at holde en forskel mellem gratis- og betalingsudgaverne. PNG er et udmærket valg, hvis du vil have tabsfri billedkfalitet.

    Der er desværre så mange oprydningsprogrammer, at vi ikke kan lave en udtømmende liste. Den bedste løsning er at træde et skridt tilbage, overveje hvilke problemer, der har brug for en løsning, og så fjerne de programmer, der ikke længere er nødvendige. F.eks. StartupStar, når opstarten er hurtig nok.

    Vi er opmærksomme på, at “Giv mig besked…” ikke fungerer i øjeblikket. Vores webafdeling har mange opgaver for tiden, så jeg kan ikke give et fornuftigt gæt på, hvornår det fungerer igen.

    HenrikClausen
    HenrikClausen
    Komputer for alle

      Det var helt tilbage i 2014, så artiklen vil ikke være særlig aktuel længere.

      Jeg har så foreslået Redaktionen at skrive om det igen. Hvis de beslutter sig for det, kommer der en frisk artikel om det lidt inde i foråret.

      HenrikClausen
      HenrikClausen
      Komputer for alle

        Misforstået, måske – eller besvaret med en anden vinkel. Det undrer, at du vil bruge så gammel en Windows.

        Registreringsdatabasen er sådan set bare den samling nøgler og værdier, den er. Windows og forskellige programmer sætter og læser efter behov, og betydningen af de enkelte nøgler bestemmes af de programmer, der bruger dem.

        Hvis du kan være mere præcis i dine problemer med Registreringsdatabasen er det muligt, at vi kan sige noget hjælpsomt om det. Men egentlig udtømmende dokumentation kan ikke rigtig eksistere.

        HenrikClausen
        HenrikClausen
        Komputer for alle

          Det må være denne vejledning, du har fulgt:

          https://fordelszonen.komputer.dk/computerudstyr/operativsystem/windows-10/flyt-mappen-billeder-til-et-andet-drev

          Og du kan sådan set bare gøre det modsatte for at flytte tilbage til den oprindelige placering.

          HenrikClausen
          HenrikClausen
          Komputer for alle

            Det var da et glimrende spørgsmål. Umiddelbart er ‘apps’ bare et smartere ord for ‘programmer’, men der er en forskel: Når man installerer fra Microsofts programbutik, bliver man ikke spurgt til placeringen, den er valgt automatisk. Men den indstilling kan ændres, ganske nemt:

            • Gå ind i Windows’ Indstillinger og vælg System.
            • Vælg Lager i venstre side, og vælg så Rediger, hvor nyt indhold gemmes.
            • Under Nye apps gemmes i skifter du fra C: til D:, og klikker på Anvend.
            • Det opretter en beskyttet mappe WindowsApps på D-drevet, hvor nye apps gemmes.
            • Eksisterende apps skal sikkert afinstalleres og geninstalleres for at flytte dem.

            Her er skærmskud, der viser processen. Her vil du også bemærke, at Dokumenter, Billeder, Video mm. kan gives en ny placeirng på samme måde:

            HenrikClausen
            HenrikClausen
            Komputer for alle

              Det må der være – er det alle USB-enheder, der ikke fungerer, eller kun enkelte? Hvis USB-nøgler fungerer, men en ekstern harddisk ikke viser sig i Stifinder, kan det rettes i Diskhåndtering:

              https://forum.komputer.dk/forum/din-pc/emne/extern-harddisk-vises-ikke-paa-pc/

              HenrikClausen
              HenrikClausen
              Komputer for alle

                Hej Erik

                Det kommer lidt an på, hvordan det stads er landet i din computer:

                – Hvis det er kommet med et program, du har installeret, bør du fjerne det.

                – Hvis det er kommet som en browserudvidelse, skal du fjerne det fra din browsers indstillinger.

                I alle tilfælde vil jeg anbefale en gang oprydning med Malwarebytes Anti-Malware:

                https://fordelszonen.komputer.dk/sikkerhed/sikkerhedsprogrammer/malwarebytes

                I detaljerne fra dens resultater vil du også kunne se, hvor de skadelige filer ligger.

                HenrikClausen
                HenrikClausen
                Komputer for alle

                  Det var mange udmærkede reparationsforsøg, en flot indsats.

                  Der er så en ting, jeg ikke ser på din liste: Har du slettet din brugerprofil, og oprettet en ny? Underlige problemer i Outlook kan skyldes, at XML-filen med dine data har taget skade.

                  https://support.microsoft.com/da-dk/office/fjern-en-profil-d5f0f365-c10d-4a97-aa74-3b38e40e7cdd

                  Udfordringen er så, at skaden har ført til, at du slet ikke kan starte Outlook. Det kan du komme omkring ved at skrive “outlook.exe /manageprofiles” i windows 10-søgefeltet og trykke på Enter.

                  Hvis det ikke starter Outlook, kan du starte den i fejlsikret tilstand:

                  https://support.microsoft.com/da-dk/office/%C3%A5bn-outlook-i-fejlsikret-tilstand-f394c2ee-b2af-e97a-64ee-35cd24414811

                  Jeg vil også foreslå at fjerne eventuelle udvidelser, de kan også skabe problemer.

                  HenrikClausen
                  HenrikClausen
                  Komputer for alle

                    Kunne du vedlægge et skærmskud, der viser problemet?

                    “Fuld skærm” forstås som “Fylder hele skærmen”. Det gør Start-menuen normalt ikke:

                    HenrikClausen
                    HenrikClausen
                    Komputer for alle

                      Det er Firewire, som ikke bruges ret meget mere…

                      Hvilke konkrete problemer giver fejlen dig?

                      HenrikClausen
                      HenrikClausen
                      Komputer for alle

                        Jeg har selv registreret Photo Optimizer som beskrevet her, uden problemer:

                        https://fordelszonen.komputer.dk/foto/ashampoo-photo-optimizer-7?cl-login=success

                        Programmet skal hentes i Fodelszonen, ikke hos Ashampoo. Mon du har en forveksling her?

                        HenrikClausen
                        HenrikClausen
                        Komputer for alle

                          Hmm, underligt. Jeg får ikke fat i webafdelingen i disse dage – men tænker, at problemet kan omgås ved at slette alle cookier til komputer.dk:

                          • I Firefox finder du det under Indstillinger / Privatliv og sikkerhed.
                          • Find Cookies og websteds-data og klik på Håndter data….
                          • Skriv ‘komputer’ i søgefeltet, vælg den linje, og klik på Fjern det valgte.
                          • Prøv så at logge ind igen.

                          Her er et par skærmskud af det:

                          HenrikClausen
                          HenrikClausen
                          Komputer for alle

                            Du kan bruge USB-C udgangen til at sende billede til en DisplayPort eller USB-C indgang:

                            https://support.apple.com/kb/SP825?viewlocale=en_US&locale=en_US

                            Der findes så mange 4K skærme, der opfylder det, at jeg ikke kan anbefale en bestemt:

                            https://www.proshop.dk/Skaerm?f~skaerme_maksoplosning=3840-x-2160&pre=0&f~skaerme_tilslutning=displayport~usb-c

                            Bemærk: Visse billige USB-C kabler har ikke de nødvendige ledninger til video. Sørg for at kablet er i orden, at det er angivet til at kunne køre video.

                            HenrikClausen
                            HenrikClausen
                            Komputer for alle

                              Det ser skidt ud, må jeg indrømme. MiniTools fortæller, at partitionen er gået i stykker.

                              Vejen frem vil være at bruge et program som Recuva til at redde dine data:

                              https://fordelszonen.komputer.dk/programmer/recuva

                              Det vil læse fra harddisken, hvis det er fysisk muligt, udenom partitionstabellen. Så vil den finde de filer, der kan reddes, og kopiere til en anden placering. Det er en “Alt eller intet” situation, hvor du enten får stort set alt tilbage (de kan jo ikke være overskrevet), eller drevet har taget så meget skade, at intet kan læses.

                              HenrikClausen
                              HenrikClausen
                              Komputer for alle

                                Jeg vil først foreslå den nemme løsning – at afinstallere printerdriveren og installere den nyeste:

                                https://www.canon.dk/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_ts_series/pixma-ts8351.html?type=drivers&language=&os=windows%2010%20(64-bit)

                                Får det ikke driveren til at fungere igen, skal vi i gang med dybere fejlsøgning.