Forum-svar oprettet


GertHP
Abonnent

    Hej Lars

    Tak for det hurtige svar. Lige for at præcisere min problemstilling, så har jeg haft en printer (HP Photosmart C3190), som hidtil har virket upåklageligt under Windows 10 (fra august til december) med hensyn til både print og skanning. Det er først efter nogle Windows Update opdateringer mellem 8. december 2015 og nu, at problemet med skanningsprogrammet er opstået. Der kan stadig printes uden problemer fra printeren.

    Jeg har forsøgt at downloade driversoftware m.v. fra HP’s hjemmeside til den pågældende printer, men selv om både download og installation efter nogle forsøg gik igennem uden fejl, kunne jeg stadig ikke åbne softwareprogrammet til skanning (HP Solution Center). I app-oversigten stod det som “ikke tilgængeligt”, hvilket jeg jo ikke helt kan forstå. Det var derfor, at jeg forsøgte at gå tilbage til et tidligere gendannelsespunkt på pc’en, hvilket så lykkedes med en dato omkring den 8. december 2015 – dog kun kortvarigt (hvor HP Solution Center virkede igen og jeg kunne skanne) indtil opdateringerne fra Windows Update fra den 8. december og fremefter atter bevirkede, at skanningsprogrammet ikke længere kunne åbnes. Det er så der, at jeg står p.t.


    GertHP
    Abonnent

      Hej Christian Bugge

      Jeg har fulgt nedenstående råd, som jeg har fundet på Hewlett Packards hjemmeside under deres debatforum – og det virker: Pc’en kører nu Windows 10. Så det kan anbefales til andre med tilsvarende grafikkort-problem.

      Jeg behøvede dog ikke at brænde en DVD med iso-windows 10 filen, da man kan køre installationen direkte fra Microsofts supportside (som alternativ til at brænde en iso-fil).

      “You need to burn a DVD to install windows 10. It will by pass the video card check.

      https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10    32 or 64 bit.

      Then after win 10 is installed then install either the 32 or 64 bit video driver

      http://www.geforce.com/drivers/results/82758     64 bit dated 2015

      http://www.geforce.com/drivers/results/82701    32 bit dated 2015″

      Venlig hilsen

      Gert Holm-Petersen

       


      GertHP
      Abonnent

        Jeg har også spurgt på producentens support hjemmeside og fået følgende svar:

         

        Hello Gert,

        Thank you for contacting NVIDIA Customer Care.

        My name is Mansoor, assisting you with your query specific to Windows 10 driver for the GeForce 6150 SE/ nForce 430 chipset.

        I am sorry; but the GeForce 6150 GPU is not compatible with Windows 10 OS and thereby we don’t have supporting driver.

        Windows 10 is compatible with GeForce 8 and higher series.

        Adding to that, the GeForce 6150 GPU comes on a nForce 430 chipset based motherboard; which means before upgrading the graphics card you would also need to check Windows 10 compatibility with the nForce 430 chipset based motherboard.

        Unfortunately, we don’t have Windows 10 driver for motherboard chipsets and you may need to use Windows auto-update – which may or may not work. This is hardware limitation as these are legacy chipsets.

        For more information compatible graphics card models, please visit the below mentioned link:

        http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3715

        Please get in touch with us, if you need further assistance and I would be happy to help you.

        Best regards,
        Mansoor
        NVIDIA Customer Care

         


        GertHP
        Abonnent

          Hej Christian.

          Tak for svaret. Det var rart at vide, at valgfrie opdateringer til Windows 7 ikke er nødvendige for at opgradere til Windows 10.

          Jeg vil dog lige fortælle, at jeg valgte at reinstallere Windows 7 (fra fabriksindstillnerne), da jeg også havde nogle andre problemer med tilkobling af min Samsung telefon til pc’ens Kies værktøj formentlig forårsagt af nogle driverproblemer, som jeg ikke kunne løse. Så kunne jeg slå to fluer med eet smæk.

          Jeg har i hvert fald konstateret, at Windows 7 nu er fuldt opdateret, mens jeg stadig bøvler med min Samsung telefon og tilkoblingen til pc’ens Kies værktøj.

          Reinstallationen tog et par dage at komme igennem med og kostede mig selvfølgelig nogle få dokumenter, som jeg ikke var omhyggelig nok med at få taget backup af (jeg ajourfører dokumenter under et fast navn og når dokumentet findes på backup’en, så kommer ajourføringerne til at mangle – jeg skulle selvfølgelig have overskrevet alle dokumenterne, men sådan er der jo så meget).

          Endnu en gang tak for svaret og hjælpen.

          Mange venlige hilsner

          Gert Holm-Petersen


          GertHP
          Abonnent

            Hej Jan

            Tusind tak for svaret. Jeg føler mig lidt dum, da jeg har været inde på “tandhjulet” flere gange, men uden at svirpe ned til bunden. Men nu er den sag også på plads. Endnu en gang tak for det overordentlig hurtige svar.

            De venligste hilsner

            Gert Holm-Petersen


            GertHP
            Abonnent

              Hej Henrik

              Tak for det hurtige svar. Grafikkortet fungerer som det skal, så jeg ser bort fra Windows Updates frivillige opdatering. Jeg har desuden hentet seneste driver fra Nvidias hjemmeside og installeret den. Efter det, kommer Windows Update fortsat med den samme frivillige opdatering, så noget tyder på, at din diagnose er korrekt.

              Mange venlige hilsner

              Gert Holm-Petersen


              GertHP
              Abonnent

                Hej Axel

                Tusind tak for din ihærdighed og for at dele din store viden med mig.

                Jeg fulgte dit råd om at anvende den universelle driver, som jeg fik downloadet fra det anførte link fra dig. Efter installationen åbnede jeg programmet og fik – nok mest pga. held – konfigureret den trådløse netværksforbindelse (helt uden om Windows anbefalede fremgangsmåde, der blot ville have ladet mig havne i samme situation som sidst) til WPA/WPA2 with passphrase (jeg prøvede først uden passphrase, men det virkede ikke, så jeg gættede på, at det skulle være med passphrase, da det trådløse netværk kræver det hos mig). Efter at have indtastet netværkskoden og kørt en 2 tests (den første mislykkedes), virkede den trådløse forbindelse igen.

                Jeg har også genstartet pc’en (som er en T42 og ikke T42p) og konstateret, at den trådløse forbindelse nu virker.

                Så endnu en gang vil jeg blot benytte lejligheden til at sige dig inderligt tak for dine gode råd og fine vejledninger samt link til drivere og vejledninger. Uden dem ville jeg nok have skrottet den bærbare IBM pc.

                Jeg håber også, at andre i min situation, vil kunne få glæde af din fine rådgivning.

                Mange taknemlige hilsner

                Gert Holm-Petersen


                GertHP
                Abonnent

                  Hej Axel

                  Tak for dit svar. Jeg har tidligere fundet de opdateringer, som du henviser til. Jeg har også forsøgt at anvende dem på ny ved at følge dit link (og læst instruktionerne). Selve download’en går fint. Det samme gør selve eksekveringen af det downloadede program, der opdaterer på en sti: c:IBMTOOLSdriversWLLANATHDATA1.CAB, men når jeg tjekker elementerne dér efter genstart, så er de alle stadig oprettet i 2004 (og tilsyneladende ikke opdaterede – dette uagtet, at jeg accepterer slet og erstat for alle elementerne i installationsprogrammet). Når jeg forsøger at opdatere drivere via Windows Kontrolpanel, ser det ud til, at driverne ligger på følgende sti: c:Windowssystem32DRIVERSar5211.sys. De er også fra 2004, så det giver lidt af en deadlock. Hvis jeg forsøger at opdatere driverne til netværkskortet via kontrolpanelet og gør det uden CD/diskette for at vælge at opdatere fra en intern fil på pc’en, så peger den på c:IBMTOOLSdriversWLLANATHWINXP_2K og jeg har ikke fundet ud af at rette den stil (jeg ved heller ikke, hvilken fil jeg skal pege på) og hvis jeg forsøget at angive en anden placering, får jeg en meddelelse om, at den ikke kan accepteres. Så jeg er gået lidt i stå igen (men jeg er bestemt heller ikke nogen “ørn” til det her).

                  Mange venlige hilsner

                  Gert Holm-Petersen


                  GertHP
                  Abonnent

                    Hej Henrik

                    Tak for din dit svar og bekræftelsen på, at netkortet er så gammelt at det ikke kender til WPA. Det var også det, som du pegede på kunne være problemet allerede i din første diagnose – imponerende viden. Jeg overvejer dit råd om enten at købe et nyt USB-netkort, som jeg har haft glæde af selv til ældre, stationære pc’ere eller at skrotte den gamle bærbare ThinkPad, som med 10 år på bagen må siges at have nået sit udtjeningstidspunkt.

                    Endnu en gang tak for dine gode svar og fine råd samt for din ulejlighed.

                    Mange venlige hilsner

                    Gert Holm-Petersen

                    Egebjerghuse 18

                    2750 Ballerup

                     


                    GertHP
                    Abonnent

                      Hej Henrik

                      Tak for dit fine svar, som jeg har forsøgt at følge. Først fandt jeg det trådløse netkorts navn som benævnes “11a/b/g wireless LAN Mini PCI adaptor” og fandt Intels hjemmeside, hvor jeg kunne downloade drivere fra 2009 til min Think Pad T42. Det lykkedes med lidt besvær. Også installationen gik godt (dog lod jeg den nye installation slette den gamle – man kunne også bevare nogle ting, som jeg ikke husker, men det gjorde jeg altså ikke, så det var nok en fejl). Efter en genstart troede jeg at alt var i orden. Men så heldig var jeg altså ikke. Den kunne finde det trådløse netværk, men gav følgende meddelelse: “Der blev ikke fundet et certifikat, så du kan ikke logge på netværket HomeBoz-FBD5”.

                      Så var jeg lige vidt. Derfor har du nok ret i, at netværkskortet er for gammelt og ikke kan køre WPA krytering.

                      Men endnu en gang mange tak for hjælpen.

                       

                      Mange venlige hilsner

                      Gert Holm-Petersen

                      Egebjerghuse 18

                      2750 Ballerup