Forum-svar oprettet


GertHP
Abonnent

    Hej Henrik

    Tusind tak for dit svar – så er jeg mere rolig.

    Mit spørgsmål blev foranlediget af, at jeg hos sælgeren i virksomheden blev spurgt til, hvilken internet sikkerhed, som jeg havde. Det spørgsmål blev jeg lidt mystificeret over. Men de ville hellere end gerne sælge mig et abonnement på et antivirus system til en særlig tilbudspris, hvor normalprisen blev nævnt til 1.000 kr. (måske endda årligt). Jeg sagde, at det ville jeg tænke over og heldigvis for det. Jeg kunne også få en serviceaftale og en udvidet forsikring, som jeg ligeledes takkede nej til. Så der er ingen tvivl om, at der gøres et ihærdigt forsøg på at sælge produkter, som forbrugeren ikke har særligt meget brug for, men som koster. Det er lidt skræmmende, da de egentlig skulle være meget mere forbrugerorienterede og tænke på forbrugerens bedste.

    Mange venlige hilsner

    Gert


    GertHP
    Abonnent

      Hej Finn

      Tak for dit hurtige svar og forslag til løsning.

      Er det den app, der hedder “One Calendar” med undertitlen “Code Spark” fra Google Play og skal den blot installeres på telefonen, hvorefter man opsætter den til at synkronisere med Outlook Live (i “skyen”)?

      Mange venlige hilsner

      Gert Holm-Petersen


      GertHP
      Abonnent

        Hej Henrik

        Tak for hjælpen. Dit løsningsforslag virkede bare.

        Mange venlige hilsner

        Gert


        GertHP
        Abonnent

          Hej Steffen

          Tak for dit svar. Jeg har hentet Visual Studio via dit link og installeret programmet. Forinden afinstallerede jeg DupeGuru og installerede så efterfølgende DupeGuru igen. Det resulterede dog i samme fejlmeddelelse, som sidst. Jeg “reparerede” herefter Visual Studio (kunne ikke finde programmet på min computer, så jeg forsøgte at geninstallere det, men kunne så vælge imellem at reparere eller afinstallere – jeg valgte førstnævnte), afinstallerede DupeGuru (igen) og installerede DupeGuru endnu en gang, men lige meget hjalp det. Programmet startede ikke op, men gav samme fejlmeddelelse som oprindelig.

          Min desktop HP computer kører Windows 10 i 64 bit udgaven.

          Skal jeg bare opgive at få DupeGuru til at virke på min computer?

          Mange venlige hilsner

          Gert


          GertHP
          Abonnent

            Hej Komputer for Alle

            Efter seneste opdatering med Creators Update i efterårsudgaven (vist nok 1709) har ovennævnte pc fået det betydeligt bedre. Selv om den fortsat kan fryse, så ser det ud til, at den nu automatisk genstarter efter 10-15 minutter (der kommer en eller anden fejlmeddelelse, som jeg ikke når at se rigtigt inden genstarten påbegyndes), hvorefter pc’en virker som den skal.

            Så det ser ud til at den seneste udgave af Windows tager højde for den tidligere “fejl” eller hvad det nu har været, der har frosset pc’en.

            Dette blot til orientering for eventuelt interesserede.

            Mange venlige hilsner

            Gert Holm-Petersen


            GertHP
            Abonnent

              Hej igen Komputer for alle

               

              Jeg er ked af at have ulejliget med mit problem med min desktop computer, der ikke har villet tilkoble eksterne usb-enheder.

               

              Jeg ved ikke, hvad der er sket. Jeg har blot haft computeren åbnet for at se, om jeg kunne sætte et trådløst netkort direkte i den. I den forbindelse trykkede jeg selvfølgelig på de enheder, der kobler usb-ledningerne til bundkortet (som viste sig at sidde på siden af computeren).

               

              Efter at have lukket computeren og sat strøm på den igen, forsøgte jeg atter en gang at koble det trådløse Netgear usb-kort til igen. Og pludselig blev det accepteret og jeg kunne koble mig på det trådløse netværk (der manglede ingen drivere eller noget som helst).

               

              Jeg havde – som tidligere beskrevet – under vejs i reinstalleringen af Windows 10 pludselig fået kontakt til den eksterne harddisk (hvor problemet så blev flyttet over til det trådløse Netgear usb-kort). Så jeg forsøgte med skepsis at koble en simpel usb-nøgle til pc’en, hvilket også gik uden problemer. Den kom fint frem som ”identificeret” og kunne findes i stifinderen. Det samme gjorde sig herefter gældende med en anden ekstern harddisk. Så tilsyneladende har jeg fået en velfungerende computer igen uden egentlig at have identificeret hvordan det er sket. Eneste forunderlige er, at jeg fortsat har en usb-enhed under Enhedshåndtering, der står med gul trekant og med den velkendte tekst ”Ukendt USB-enhed (anmodning om enhedsbeskrivelse mislykkedes)”. Men den blokerer tilsyneladende ikke (længere) for tilkobling af andre usb-enheder.

               

              Findes der en fornuftig forklaring på sådan et tilfælde og for det beskrevne forløb??

               

              De venligste hilsner

               

              Gert

               


              GertHP
              Abonnent

                 

                Jeg er ked af at have ulejliget med mit problem med min desktop computer, der ikke har villet tilkoble eksterne usb-enheder.

                 

                Jeg ved ikke, hvad der er sket. Jeg har blot haft computeren åbnet for at se, om jeg kunne sætte et trådløst netkort direkte i den. I den forbindelse trykkede jeg selvfølgelig på de enheder, der kobler usb-ledningerne til bundkortet (som viste sig at sidde på siden af computeren).

                 

                Efter at have lukket computeren og sat strøm på den igen, forsøgte jeg atter en gang at koble det trådløse Netgear usb-kort til igen. Og pludselig blev det accepteret og jeg kunne koble mig på det trådløse netværk (der manglede ingen drivere eller noget som helst).

                 

                Jeg havde – som tidligere beskrevet – under vejs i reinstalleringen af Windows 10 pludselig fået kontakt til den eksterne harddisk (hvor problemet så blev flyttet over til det trådløse Netgear usb-kort). Så jeg forsøgte med skepsis at koble en simpel usb-nøgle til pc’en, hvilket også gik uden problemer. Den kom fint frem som ”identificeret” og kunne findes i stifinderen. Det samme gjorde sig herefter gældende med en anden ekstern harddisk. Så tilsyneladende har jeg fået en velfungerende computer igen uden egentlig at have identificeret hvordan det er sket. Eneste forunderlige er, at jeg fortsat har en usb-enhed under Enhedshåndtering, der står med gul trekant og med den velkendte tekst ”Ukendt USB-enhed (anmodning om enhedsbeskrivelse mislykkedes)”. Men den blokerer tilsyneladende ikke (længere) for tilkobling af andre usb-enheder.

                 

                Findes der en fornuftig forklaring på sådan et tilfælde og for det beskrevne forløb??

                 

                De venligste hilsner

                 

                Gert

                 


                GertHP
                Abonnent

                  Og her kommer forhåbentlig billede nr. 2


                  GertHP
                  Abonnent

                    Supplerer blot med billederne i mit spørgsmål.


                    GertHP
                    Abonnent

                      Hej Komputer for alle

                       

                      Lige en opdateret situationsbeskrivelse for min HP desktop pc.

                       

                      Jeg har taget besværet med at geninstallere Windows 10 “fra grunden”. Jeg havde heldigvis fået lavet en Windows 10 ISO DVD efter at jeg oprindeligt opgraderede fra Windows 7 til 10 tilbage i august 2015. Den brugte jeg og status er herefter følgende:

                       

                      Windows 10 virker (også som før) upåklageligt bortset fra nogle usb-enheder.

                       

                      Efter geninstalleringen – men før opdateringerne fra Windows Update – kunne jeg ikke få det trådløse netkort (et Netgear produkt) til at virke selv om jeg installerede driverne. Det trådløse netkort sidder i en usb-indgang, hvor jeg selvfølgelig afmonterede det, mens driverne blev installeret. Men selv efter at have sat netkortet i igen, kunne jeg ikke få adgang. Jeg flyttede så pc’en til min router, så jeg kunne koble den på nettet via et LAN stik. Efter en af de mange Windows 10 update installationer dukkede netkort-adgangen pludselig op og jeg havde nu adgang til nettet både via LAN stikket og via de trådløse Netgear kort monteret via en usb-indgang. Og det var jo herligt. Indtil da, havde jeg ikke forsøgt at koble den eksterne harddisk til.

                       

                      Da jeg koblede den eksterne harddisk til, var jeg i samme situation som tidligere, hvor jeg ikke kunne få adgang. Der kom blot den sædvanlige fejlmeddelelse, at det var en ukendt usb-enhed og at anmodning om enhedsbeskrivelse mislykkedes.

                       

                      Så tjekkede jeg alle usb-indgange til pc’en ved først at tage alle usb-tilkoblede enheder fra (herunder enheden til det trådløse tastatur og mus) og tilkoble et usb-tastatur og en usb-mus til de forskellige indgange og her virkede de straks. Jeg kunne også koble den trådløse usb-tastatur- og mus-enhed til, så begge tastaturer og mus virkede samtidigt. Så blev jeg naturligvis optimistisk.

                       

                      Da jeg koblede den eksterne harddisk til, virkede den ikke lige i første omgang (samme fejlmeddelelse som tidligere), men da jeg forsøgte nogle gang i træk, var der – vel efter 3. eller 4. forsøg – pludselig “hul igennem” til harddisken uden at jeg havde gjort noget ind imellem de gentagne forsøg på tilkobling.

                       

                      Så langt, så godt. Jeg kunne også genstarte pc’en og stadig have adgang til den eksterne harddisk.

                       

                      Men da jeg så skulle sætte den eksterne, trådløse netforbindelse til (Netgear usb-enheden), så var jeg i samme situation som jeg tidligere har været i med den eksterne harddisk. Uanset hvor mange gange, jeg har forsøgt at indsætte den trådløse Netgear usb-enhed – har prøvet over 25 gange – kommer samme fejlmeddelelse som jeg tidligere fik ved tilkoblingen af harddisken. Tilsyneladende er problemet flyttet fra harddisk opkoblingen til Netgear-usb-enheden, hvilket er ganske forunderligt. Fejlen er altså en slags “moving target”. 

                       

                      Jeg har selvfølgelig forsøgt at slette både drivere til de enheder, der står med gul trekant i Enhedshåndterings-oversigten og selve enhederne, genstartet pc’en og forsøgt igen nærmest utallige gange uden effekt.

                       

                      Jeg har også søgt på nettet efter beskrivelser af mit problem og faldt over følgende beskrivelse, som er fra Microsoft:

                       

                      https://support.microsoft.com/da-dk/kb/288219

                       

                      Her omtales de såkaldte ghost enheder og jeg tænkte, at det måske kunne være noget sådant, der gjorde sig gældende for min pc’s vedkommende. Jeg har indsat et skærmbillede af enhedshåndteringen på pc’en, hvor jeg p.t. kun har fungerende usb-enheder tilkoblet ( (1) dims til trådløst tastatur og mus, (2) den eksterne WD harddisk og altså helt uden tilkobling af Netgear enheden), men får alligevel følgende udseende af enhedshåndteringen uanset at jeg forinden fjerner den enhed, der er markeret med en gul trekant og derefter genstarter pc’en:

                       

                       Der står altså en Ukendt USB-enhed (anmodning om enhedsbeskrivelse mislykkedes) selv om alle de tilkoblede usb-enheder virker (også efter genstart).

                       

                      Når jeg så forsøger at tilkoble Netgear enheden til den trådløse internetforbindelse, så mislykkes det og der dukker samtidig endnu en med gul trekant markeret Ukendt USB-enhed op i enhedshåndteringsoversigten, så der nu står 2 gule trekanter med samme tekst lige efter hinanden.

                       

                      Kan den første være en ghost enhed? og kan jeg følge vejledningen i ovennævnte link, som gælder for “gamle” Windows versioner, som Windows ikke yder support til længere og som ikke længere opdateres. Eller har Windows 10 “overhalet” disse “gamle” problemer og jeg derfor skal lede efter andre løsninger? Hvis der overhovedet findes nogen!?

                       

                      Jeg beklager min lange fejlbeskrivelse, men forsøger blot at give nogle “vinkler” på problemstillingen, som jeg oprigtigt må sige, generer mig betydeligt.

                       

                      De venligste hilsner

                       

                      Gert

                       


                      GertHP
                      Abonnent

                        Hej SP

                        Tak for dit svar og undskyld min sene respons.

                        Inden du skrev dit svar, fik jeg via en kammerat følgende link til en vejledning, som Computerworld har lavet. Den ligger her:

                        http://www.computerworld.dk/art/235298/glad-for-windows-10-saa-husk-at-faa-slettet-windows-old-paa-den-rigtige-maade

                        Den fulgte jeg (diskoprydning) og metoden sanerede de gamle (Windows.old) filer ud og jeg sad tilbage med en computer, der både virkede og som havde fået frigjort over 300 GB på harddisken.

                        Så jeg kan blot anbefale den fremgangsmåde med det forbehold, at jeg ikke har afprøvet dit fine forslag, som måske er en både mere sikker og mere effektiv måde at gribe “udrensningen” an på.

                        Venlig hilsen

                        Gert

                         


                        GertHP
                        Abonnent

                          Hej Medlem siden 20160327

                          Tak for dit bidrag, selv om det ikke er nogen stor trøst, at en anden er havnet i samme situation som en selv.

                          Hvad mener du med, at du er gået et skridt tilbage på din stationære pc. Er du gået tilbage til Windows 10 før version 1607 eller?

                          Og hvad gør du med din bærbare – bruger den blot uden at kunne tilslutte eksterne enheder?

                          De venligste hilsner

                          Gert Holm-Petersen


                          GertHP
                          Abonnent

                            Hej igen Christian

                            Tak for svaret og den fine vejledning, som jeg har fulgt hele vejen igennem uden problemer. Alt fungerede som du har beskrevet det under de enkelte punkter (jeg blev – som du vist også havde forventet – ikke bedt om at bekræfte mulighederne for at fjerne driveren, når enhederne blev fjernet under punkt 6).

                            Jeg får dog samme resultat – altså at den ikke virker – når der til sidst under pkt. 11 tilsluttes den eksterne harddisk.

                            Jeg har vedhæftet det skærmdump, som du specificerede under punkt 5. Selv efter at have fjernet de to punkter med gul trekant og fulgt den efterfølgende vejlednings punkter, ender jeg op i præcis samme udseende af skærmdumpet, når jeg efter pkt. 11 har tilsluttet disken på ny. Atter kommer der en fejlmeddelelse kortvarigt i nederste højre hjørne om, at USB-enheden ikke blev genkendt og ikke virker korrekt. Samtidig dukker de to punkter med gul trekant atter op under Enhedshåndtering (også selv om jeg kun har tilsluttet én harddisk).

                            Det ligner noget af en blindgyde, som jeg er havnet i. Er jeg havnet i en situation, hvor jeg må bruge pc’en uden at kunne koble eksterne harddiske og usb-enheder til?

                            Da jeg oprindelig for godt et års tid siden skiftede fra Windows 7 til Windows 10 havde jeg nogle kompatibilitetsproblemer med NVIDIA skærmkortet, men jeg løste det også den gang ved netop at installere de samme drivere, som du også har henvist til på Geforce’s hjemmeside. Det gjorde jeg efter installationen af Windows 10 og har ikke tænkt så meget over det siden, da pc’en jo har virket upåklageligt lige indtil Windows 10 verson 1607 kom på banen.

                            Hvis det er et driverproblem, vil det så overhovedet nytte noget at reinstallere Windows 10 på pc’en? Ender jeg ikke bare i samme situation, når jeg opdatere Windows 10 og kommer over på version 1607 igen?

                            Jeg har selvfølgelig også kigget på HP’s hjemmeside under den specificerede HP desktop pc, men kan se, at der ikke er relevante driveropdateringer – faktisk er det slet ikke muligt at vælge Windows 10 under driveropdateringerne, hvilket formodentlig skyldes det famøse NVIDIA grafikkort og dets manglende kompatibilitet med Windows 10. Bør jeg egentlig anskaffe et kompatibelt NVIDIA grafikkort og udskifte det med det, der p.t. sidder i pc’en som en vej frem til en løsning?

                            Endelig skal du have tusind tak for svarene omkring produktnøgler og produktid’er. Beklager at jeg ikke har været mere skarpsindig og holdt de to begreber adskilt. Men jeg blev da noget klogere på forskellene.

                            De venligste hilsner

                            Gert Holm-Petersen


                            GertHP
                            Abonnent

                              Hej Christian

                              Tusind tak for svaret. Jeg har fulgt den foreslåede fremgangsmåde, men får blot følgende svar, når jeg forsøger at opdatere de to USB Controllere, hvor der ud for dem står en gul trekant med et udråbstegn i og som er identificeret med “Ukendt USB-enhed (anmodning om enhedsbeskrivelse mislykkedes):

                              “Den bedste driversoftware til enheden er allerede installeret.

                                      Windows har konstateret, at driversoftwaren til enheden er opdateret.

                                             Ukendt USB enhed (anmodning om enhedsbeskrivelse mislykkedes).”

                              Om min HP pc (desktop) kan oplyses følgende:

                              Produktnavn: G5341sc

                              Serienummer: CZC1312630

                              Produktnavn: LG034EA#UUW

                              Er det en tilstrækkelig identifikation af pc’en?

                              Supplerende kan oplyses, at jeg har forsøgt at gendanne pc’en til et tidspunkt før opgraderingen til Windows version 1607, hvor den tidligere fungerede perfekt med hensyn til eksterne harddiske og usb-enheder, men det gav desværre heller ingen “effekt”. Så nu er jeg tilbage på version 1607 og har overvejet at geninstallere pc’en (med mindre det lykkes at opdatere driverne direkte fra HP’s hjemmeside efter den anvisning, som jeg glæder mig til at læse fra dig).

                              I forbindelse med en eventuel geninstallering af Windows 10 har jeg undret mig over et par ting:

                              Da jeg opgraderede fra Windows 7 til 10, lavede jeg også en Windows 10 ISO DVD og fik i den forbindelse en produktid til DVD’en, som var på fire elementer hver med 5 karakterer, heraf enkelte var store bogstaver, men ellers bestod af tal. Når jeg aflæser produktid’en på PC’en er den ligeledes på fire elementer hver med 5 karakterer, mens slutter på en anden, sidste nøgleværdi end den, der tilhører DVD’en (eksempelvis slutter DVD’ens produktid på “AA351”, mens PC’ens slutter på “AA787”).

                              Jeg har forsøgt at sætte DVD’en i PC’en og bliver – ved opstart fra DVD’en ved at trykke på F10 ved opstart af PC’en – bedt om en produktid, som er på 5 elementer (og altså ikke de 4, som jeg har nøgle til) hver bestående af 5 karakterer. Jeg kan derfor ikke komme videre ved at indtaste min produktid-kode, som jo er for kort, men jeg kan springe indtastningen af produktid-koden over. Skal man i givet fald blot det? Og hvad er forklaringen på at PC’en er identificeret med en produktid på kun 4 elementer á 5 karakterer, når der forlanges en produktid på 5 elementer á 5 karakterer ved geninstallering fra DVD, Windows 10 i ISO udgaven?

                              Beklager de mange spørgsmål, men jeg er altså noget forundret.

                              Mange venlige hilsner

                              Gert Holm-Petersen


                              GertHP
                              Abonnent

                                Hej igen Lars

                                Selv om jeg havde prøvet det tidligere (forud for at jeg anvendte gendannelsespunkter), fulgte jeg i går (6-01-2016) dit råd om at lægge først Windows 10 drivere fra HP’s hjemmeside på pc’en (hvilket lykkedes som tidligere) og dernæst HP’s anbefalede software til printeren (næsten 200MB). Sidstnævnte sluttede med en alvorlig fejl under sidste del af installationen og det så herefter ud som om, at de installerede programmer blev afinstalleret igen (der er måske derfor, at de stod som “ikke tilgængelige” i app-oversigten under Windows 10!?).

                                I dag (7-01-2016) var der så (atter) en opdatering til Windows 10 “Opdatering til Flash Player i Internet Explorer til Windows 10 til x64-baserede systemer (KB3133431)”. Da den var kørt på og pc’en genstartet, kunne jeg atter åbne HP Solution Center og få adgang til at skanne fra min printer (HP Photosmart C3190). Det var jeg noget forundret og mystificeret over, men selvfølgelig glad for, at jeg nu atter kan bruge min printer også til skanninger under Windows 10.

                                Jeg kan konstatere, at der er fuldført en række opdateringer af den pågældende Flash Player i Internet Explorer siden 8. december 2015 (også enkelte “ikke fuldførte”). Set bagud i tid var der af de fuldførte en den 4-01-2016 (KB3132372), en den 30-12-2015 (KB3132372 – altså samme nummer og begge “fuldførte”, hvilket vel er noget usædvanligt) og en den 9-12-2015 (KB3119147). Om det er dem eller andre opdateringer fra Windows Update, der har påvirket HP Solution Center softwaren, ved jeg af gode grunde ikke, men jeg er noget forundret over forløbet.

                                Er der mon andre, der har haft samme oplevelse?